Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest ndz sie 18, 2019 3:32 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 4:22 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 28, 2012 8:26 am
Posty: 1712
Kadrinazi pisze:
Ale to tak nie działało Swawolniku :)


Tylko, że to jest gra historyczna, a nie symulator pola walki. Oznacza to, że powinna być ona inspirowana historią, ale dopracowana w celu jak największego balansu.

Ja od zawsze trąbię, że ta zasada jest bezsensu. Prawie nie ma możliwości skutecznej zasłony. Opcja żeby działało to jak u mołojców to szczyt marzeń ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 5:42 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2378
Lokalizacja: Kraków
To teraz z zupełnie innej beczki, jak mawiał mój znajomy barman.

Nie widziałem jeszcze żeby ktoś grał blokiem pikinierskim w ten sposób, że stoi równo z muszkieterami (styka się flankami). Przecież zasady nie zabraniają własnym oddziałom zbliżyć się na mniej niż 2cm. :D

KKKK
PPPMMM
PPPMMM


W sytuacji szarży na takie oddziały, gdyby doszło do multi walki jazda nie miałaby większych szans. Najpierw ostrzał, potem przewaga liczebna i uderzenie pikami.
Najlepiej w takiej sytuacji, gdy my mamy pierwsi ruch lub szarża nie dojdzie w podstawowym zrobić manewr, muszkieterzy 2 cm w tył, pikinierzy 2x rozszerzenie frontu w bok do muszkieterów


KKKK
PPPPP
PMMM
MMM

Ewentualnie może dać możliwość łączenia pikinierów z muszkieterami w jedną jednostkę nie szeregami ale np. tak

PPMMMP albo PPMMMM
PPMMMP PPMMMM

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Ostatnio zmieniony pn paź 28, 2013 6:00 pm przez swawolnik, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 5:47 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Tylko po co wtedy szarzowac na oddziały, skoro można na samych muszkieterów? to jest aktualnie właśnie cały ból formacji MP

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 6:08 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5797
Lokalizacja: W-wa
f3nsir pisze:
Kadrinazi pisze:
Ale to tak nie działało Swawolniku :)


Tylko, że to jest gra historyczna, a nie symulator pola walki. Oznacza to, że powinna być ona inspirowana historią, ale dopracowana w celu jak największego balansu.

Ja od zawsze trąbię, że ta zasada jest bezsensu. Prawie nie ma możliwości skutecznej zasłony. Opcja żeby działało to jak u mołojców to szczyt marzeń ;)



Ale przecież można zrobić tak, żeby wilk był syty i owca cała (chyba, że FPM nie działał historycznie).


Zasada mogłaby działać tak jak teraz, ale ja bym wprowadził takie oto modyfikacje:
1. Szarża z 10 cm i bliżej FPM nie działa w ogóle (brak czasu na reakcję) lub ewentualnie cofnąć się mogą tylko muszkieterzy.
2. Szarża z 10+ do 20 cm - FPM działa na dotychczasowych zasadach (jest trochę czasu, można cokolwiek zrobić).
3. Szarża z 20+ cm - pikinierzy wykonują jeden ruch w ruchu podstawowym, a potem drugi ruch przed ruchem dodatkowym szarżującego (jest dużo czasu i miejsca - muszkieterzy mogą strzelić, a pikinierzy i tak zdążą ich zasłonić).

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 35 R: 8 P: 6.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 6:16 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2975
Ja nie używam tej formacji bo znalazłem inne sposoby walki zarówno pikinierami jak i muszkieterami.
Ponadto zasady jej wykorzystania nie są do końca jasno opisane.
Np. czy zdążę strzelić z muszkieterów i schować ich za pikinierów jeżeli przeciwnik rozpoczyna szarżę z odległości mniejszej niż 20 cm?

Wydaje mi się że prostym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie trzech wariantów wykonywania ostrzału i chowania się:

1. Muszkieterzy strzelają w Ogniu w Obronie jeżeli przeciwnik szarżuje z odległości większej niż 20 cm i mogą się schować za pikinierów stojących bezpośrednio za nimi (szereg muszkieterów styka się z szeregiem pikinierów). Dzięki posiadaniu zasady "formacja muszkietersko-pikinierska" operacja ta wykonywana byłaby z automatu bez potrzeby wykonywania rzutów na wyszkolenie i dezorganizację.

2. Jeżeli przeciwnik szarżowałby z odległości mniejszej niż 20 cm, wówczas muszkieterzy mogliby z automatu schować się za pikinierów bez konieczności wykonywania testów wyszkolenia. Zwolnienie z wykonywania testów wyszkolenia, byłoby jednak okupione brakiem możliwości wykonania ostrzału.

3. Jeżeli przeciwnik szarżowałby z odległości mniejszej niż 20 cm, muszkieterzy mogliby najpierw strzelić w ogniu w obronie i schować się za pikinierów, ale taki manewr wymagałby wykonania testu wyszkolenia pikinierów i muszkieterów.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, przeprowadzenie całego manewru jest banalne, formacja muszkietersko-pikinierska przestaje być martwym zapisem i pokazuje rzeczywiste atuty tej formacji.

Oczywiście żeby nie było kolorowo, muszkieterzy powinni otrzymać -1 do strzału przy wykonywaniu takiego manewru - analogicznie do strzału w reakcji.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 6:26 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5797
Lokalizacja: W-wa
Tak to nie może działać, bo z tego co pamiętam z tłumaczeń K., historycznie pikinierzy nie stali za muszkieterami i nie było przechodzenia jednych przez drugich.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 35 R: 8 P: 6.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 6:32 pm 
Offline
Namiestnik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz cze 07, 2009 12:43 pm
Posty: 1012
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Stali obok, ok.
Ale czy gdy przyszło im się chować za pikinierów to robili to w zwartym szyku tak jak stali strzelając (jakieś manewry w szyku, w tym zwrot marsz czwórkami, jakieś inne zwroty itp.) , czy łamali go i biegli w bezładnej grupie za piki - coś jak np. tyraliera i tam formowali swój szyk ponownie?

_________________
http://wargamingowo.blogspot.com/

http://www.strategie.net.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 9:16 pm 
Offline
Generał Gwardii Królewskiej
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sie 04, 2009 11:39 pm
Posty: 3007
Lokalizacja: Obóz warowny
f3nsir pisze:
Kadrinazi pisze:
Ale to tak nie działało Swawolniku :)


Tylko, że to jest gra historyczna, a nie symulator pola walki. Oznacza to, że powinna być ona inspirowana historią, ale dopracowana w celu jak największego balansu.

Ja od zawsze trąbię, że ta zasada jest bezsensu. Prawie nie ma możliwości skutecznej zasłony. Opcja żeby działało to jak u mołojców to szczyt marzeń ;)

A jak będzie tak jak u mołojców to czym będzie inspirowana? :)
Gra historyczna ma spełniać również rolę edukacyjną, w tym przybliżać graczom rodzaje historycznych taktyk , a nie uczyć herezji.

_________________
http://fromholdblog.blogspot.com/
Warsztat


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 9:57 pm 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10430
Lokalizacja: Edinburgh
Jarek pisze:
Stali obok, ok.
Ale czy gdy przyszło im się chować za pikinierów to robili to w zwartym szyku tak jak stali strzelając (jakieś manewry w szyku, w tym zwrot marsz czwórkami, jakieś inne zwroty itp.) , czy łamali go i biegli w bezładnej grupie za piki - coś jak np. tyraliera i tam formowali swój szyk ponownie?


W teorii był to manewr w szyku, po to wokół oddziału kręciło się tylu oficerów (podoficerowie w tym czasie to też oficerowie ;)) żeby takie rzeczy sprawnie przeprowadzać. Zwiększano tylko o krok rozwarcie szyków i szeregów. Problem oczywiście jak to wyglądało w praktyce - praktycznie nie mamy dotyczących tego opisów. Zresztą np. w armii szwedzkiej w czasie "Potopu" nie doszło bodaj do żadnej sytuacji kiedy to polska jazda szarżowałaby na regiment/brygadę złożoną z pikinierów i muszkieterów, więc nawet nie byłoby jak tego sprawdzać.

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Regimenty cudzoziemskiego autoramentu
Post: pn paź 28, 2013 10:05 pm 
Offline
Generał Gwardii Królewskiej
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt sie 04, 2009 11:39 pm
Posty: 3007
Lokalizacja: Obóz warowny
A stąd już tylko krok do taktyki liniowej która właśnie w połowie XVII w zaczynała raczkować ;)

_________________
http://fromholdblog.blogspot.com/
Warsztat


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 56 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group