Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr wrz 26, 2018 12:53 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Dywizja RON
Post: śr paź 03, 2012 11:16 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt cze 12, 2012 10:49 pm
Posty: 19
Lokalizacja: Warszawa
Dochodząc do kilku wniosków po Polach Chwały, ułożyłem taką oto dywizję:

Dywizja koronna Rzeczpospolitej Obojga Narodów: (45 PS)

Dowódca Naczelny: 3 PS
• Regimentarz {Dowodzenie: 3}

1. Siły główne:
Doborowy pułk jazdy - 15 PS
• Pułkownik {Dowodzenie: 3}
• Rotmistrz {Dowodzenie: 1}
• Chorągiew husarska {3 podstawki}
• 2 Doborowe chorągwie pancernych z rohatynami {6 podstawek}
• 2 Doborowe chorągwie jazdy kozackiej z rohatynami {6 podstawek}
• 2 Chorągwie jazdy kozackiej {6 podstawek}

Motywacja: 12

2. Straż przednia:
Pułk jazdy lekkiej - 10 PS
• Pułkownik {Dowodzenie: 3}
• Rotmistrz {Dowodzenie: 1}
• 2 Doborowe chorągwie wołoskie {6 podstawek}
• 2 Chorągwie jazdy kozackiej {6 podstawek}
• 2 Chorągwie jazdy tatarskiej {5 podstawek}

Motywacja: 9
Punkty zwiadu: 27

3. Regiment rajtarów – 7 PS
• Oberszt {Dowodzenie: 2}
• Oberszt-lejtnant {Dowodzenie: 1}
• 3 Kompanie rajtarów w pancerzach {6 podstawek}
• 3 Kompanie rajtarów {6 podstawek}

Motywacja: 5

4. Regiment piechoty starego typu – 6 PS
• Oberszt {Dowodzenie: 3}
• 6 kompanii piechoty {12 podstawek}

Motywacja: 5

5. Artyleria – 4 PS
• Pułkownik {Dowodzenie: 1}
• Średnie działo {Oktawa -6f}
• 2 Lekkie działa {Falkon -3f}

iconPL Jak uważacie, czy to dobra rozpiska?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 12:04 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Dobrze byłoby podać rocznik i poziom który się wykorzystało + dokupione podstawki. W głównym mając dwie doborowe pancerne schodzisz na PS:9, a to 7 chorągwi - ty wystawiasz 6. Jednej kozackiej brakuje. Formalnie to: 3 Chorągwie jazdy kozackiej {6 podstawek}
W lekkiej wystawiając tylko 6 doborowych Wołochów musisz mieć 8 kozackiej w 3 chorągwiach z podstawy. Z nimi 1 PS więcej :)

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Ostatnio zmieniony czw paź 04, 2012 7:15 am przez ragozd, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 12:10 am 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5776
Lokalizacja: W-wa
Obciąłbym dowodzenie pułkownikowi w lekkim oraz oberszterowi w piechocie do ## i za zaoszczędzone 2 PS, albo wykupiłbym kłopoty skarbowe, albo wziąłbym regimentarza z ####.

Można tak skomponować doborowy? 6+6+6? Wydaje mi się, że nie (nie mam teraz podręcznika), powinno być 5+5+6 i wtedy dałbym 4 podstawki husarii.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 6:36 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2173
Lokalizacja: Kraków
W regimencie rajtarów nie wystawiałbym drugiego oficera. Grałem na PCH dokładnie takim regimentem jak Ty proponujesz i uważam, że wystarczy jeden dowódca. Rajtarzy maja zająć dogodne pozycje obronne ( forsowny marsz ze zwiadu) i ewentualnie karakolować. Na pewno nie szarżować.
W doborowym skwadrony po 5 podstawek w zupełności wystarczą, nie trzeba uzupełniać do 6.
Na zwiad wystawiałem wolontarzy za 3 PS z 17 punktami zwiadu i był to dobry wybór. Silny pułk lekki na zwiad daje pewność wygrania go i niskiego ryzyka strat, ale kosztuje sporo.
Grałem bez artylerii (bo nie miałem) i to był błąd, bo na turnieju RON trafia na Szwedów lub Kozaków. :D
Zamiast piechoty wystawiałem dragonów za 3PS, ale dlatego, że nie mam piechoty. Mogła by być lepszym rozwiązaniem. Dowodzenie wystarczy na 2 PD, zwłaszcza, że piechotę można wystawić w jednym klocku 12 podstawek. Z zasadzki wystawiasz ich w wiosce z obroną i część od razu obsadza budynki.
Brakuje pułku jazdy na dalekie obejście (np. drugi doborowy), ale to już szaleństwo punktowe. :D Zwłaszcza, że w tym momencie masz już tłok na stole. Można jednak oszczędzić na pozostałych pułkach i wystawić minimalny doborowy za -1 bez pancernych i husarii ze skwadronem doborowych i zwykłych kozaków.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 7:14 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
swawolnik pisze:

Na zwiad wystawiałem wolontarzy za 3 PS z 17 punktami zwiadu i był to dobry wybór. Silny pułk lekki na zwiad daje pewność wygrania go i niskiego ryzyka strat, ale kosztuje sporo.

Za 3 PS masz 11 podstawek ze złamaniem 4. W zwiadzie tracisz średnio ok 1,9 podstawki, przy odrobinie pecha i 0 na 3-kowej chorągwi możesz zacząć już z testem na złamanie i zniesienie tego pułku po zwiadzie - a tylko 3 PS dodatkowo obniżą straty zwiadu u przeciwnika. Wg mnie nie jest to dobry wybór.
Dragoni za 3PS mają również tylko 3 motywacji. Polecam brać ten wskaźnik również i wystawić min 10 - wtedy złamanie jest na 4, albo 12 - złamanie 5 i dwa ładne skwadrony po 6.
W DO ładnie można wystawić rajtarów, silny pułk lekkiej jazdy daje też możliwość zasadzki (np dla muszkieterów - co z skutecznością 4/2 czyni artylerię mniej potrzebną ;))
Ja dodałbym do lekkiego nie brakujących kozaków ale kolejnych 3 wołochów, i nawet zastanowił się nad wystawieniem maxa podstawek. Wtedy zwiad to 33 i szanse na muszkieterów w zasadzce rosną.

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 8:10 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2714
ragozd pisze:
Dobrze byłoby podać rocznik i poziom który się wykorzystało + dokupione podstawki. W głównym mając dwie doborowe pancerne schodzisz na PS:9, a to 7 chorągwi - ty wystawiasz 6. Jednej kozackiej brakuje. Formalnie to: 3 Chorągwie jazdy kozackiej {6 podstawek}
W lekkiej wystawiając tylko 6 doborowych Wołochów musisz mieć 8 kozackiej w 3 chorągwiach z podstawy. Z nimi 1 PS więcej :)


Zgodnie z FAQ należy określić rok bitwy i według niej dobierać rozpiskę - tak na marginesie.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 11:21 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5776
Lokalizacja: W-wa
Mnie bardzo zastanawia zasadność regimentu rajtarii w dywizji RON. Ma on sens, czy lepiej postawić na (doborowy) pułk jazdy?

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 11:24 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 02, 2009 5:07 pm
Posty: 1200
Lokalizacja: Loża Szyderców - oddział wrocławski
To zależy czy chcemy porno czy też jakąś konkretną rozpiskę historyczną. Ja tam rajtarów lubię.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: czw paź 04, 2012 11:27 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5776
Lokalizacja: W-wa
Zakładając, że dywizja ma być turniejowa - mniej ukierunkowana na historyczność, więcej na wygrywalność.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dywizja RON
Post: pt paź 05, 2012 6:20 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2173
Lokalizacja: Kraków
ragozd pisze:

Za 3 PS masz 11 podstawek ze złamaniem 4. W zwiadzie tracisz średnio ok 1,9 podstawki, przy odrobinie pecha i 0 na 3-kowej chorągwi możesz zacząć już z testem na złamanie i zniesienie tego pułku po zwiadzie - a tylko 3 PS dodatkowo obniżą straty zwiadu u przeciwnika. Wg mnie nie jest to dobry wybór.


W jednej grze miałem dokładnie taką sytuację ( 0 na 3 podstawkową chorągiew) i wolontarze ustali na polu bitwy do końca. Dowódca testował co turę morale na 9 ( 7 + 2 autopodbijania testu za 2 PD). :D
Zgadzam się, że pułk lekki to lepszy wybór na straż przednią, ale kosztowny. Tyle, że może też coć powalczyć, a wolontarze nie bardzo, raczej zajmują punkty strategiczne.

ragozd pisze:
Dragoni za 3PS mają również tylko 3 motywacji. Polecam brać ten wskaźnik również i wystawić min 10 - wtedy złamanie jest na 4, albo 12 - złamanie 5 i dwa ładne skwadrony po 6.


Tutaj w pełni się zgadzam. Nie warto oszczędzać tych 2 PS

ragozd pisze:
W DO ładnie można wystawić rajtarów, silny pułk lekkiej jazdy daje też możliwość zasadzki (np dla muszkieterów - co z skutecznością 4/2 czyni artylerię mniej potrzebną ;)) .


Nie mam pomysłu na użycie rajtarów w DO. :( Możesz coś podpowiedzieć?

Muszkieterzy starego typu rzeczywiście mogą zastąpić altylerię. Na to bym nie wpadł. :P Nie mam modeli piechoty i nie myślałem o ich możliwościach.

ragozd pisze:
Ja dodałbym do lekkiego nie brakujących kozaków ale kolejnych 3 wołochów, i nawet zastanowił się nad wystawieniem maxa podstawek. Wtedy zwiad to 33 i szanse na muszkieterów w zasadzce rosną.


PS zwiadu po ostatniej erracie mają rzeczywiście duże znaczenie. Spróbuję zagrać następny raz z wymaksowaną partią wolontarską na 7PS, Może być śmiesznie. :D

Dzięki za porady. Jeszcze napisz, proszę o wykorzystaniu rajtarów, bo mnie to słabo wychodzi.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group