Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr wrz 19, 2018 9:07 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Podjazd na turniej
Post: ndz mar 26, 2017 10:55 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 27, 2014 1:40 pm
Posty: 218
Lokalizacja: Coventry
Witam Panowie Bracia ;)

Po moim drugim turnieju w Wilanowie zaczynam sie zastanawiac, jaka rozpiska RON dziala lepiej 10-11 PS czy moze moze lepiej uderzac w 13-14 PS? Rok temu gralem 12 -13 PS i raczej szlo mi slabo, skonczylem bodajze 54. W tym roku gralem 9-10 PS i udalo mi sie skonczyc na 34. Ogolnie gralo mi sie lepiej, ale paru bardziej doswiadczonych graczy sugerowalo mi, ze RONem tak sie nie gra, ze to za malo, ze taki rozpis nie ma pierdykniecia. Pytam, bo caly czas jestem malo ograny, a gdzie lepiej zapytac niz na forum :). Zasadniczo nie chodzi mi o zlota recepte, ale wasze odczucia, co lepiej dziala na turniejach.

Pozdrawiam,
Mattski.

_________________
iconRON iconSWE iconTAT iconKOZ iconPRU


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: ndz mar 26, 2017 11:15 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 15, 2015 7:11 pm
Posty: 857
Lokalizacja: Warszawa, czasem Świdnica
Ja preferuję duże podjazdy, kto mnie zna ten o tym wie. ;) Spokojnie możesz wystawiać się na 13-14, obecne efekty to śmiech na sali, wogóle się nimi nie przejmuję. Duży podjazd to dużo chorągwi, dzięki czemu efekty rozkładają się w miarę równo i bezboleśnie. W moim przypadku najmniejszy akceptowalny podjazd to 11PS (Litwa na petyhorcach). :) Na potwierdzenie moich słów powiem, że od około 30 gier (z dwoma wyjątkami) gram dużym podjazdem i tylko raz zabolał mnie efekt, który notabene był efektem ze scenariusza, czyli opóźnienie w obronie przeprawy, które padło na doborowych pancernych, którzy z kolei weszli dopiero w 5 turze. ;)

_________________
"Quam dulce et decorum est pro patria mori"

iconTUR - podjazd pomalowany.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: ndz mar 26, 2017 11:21 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 1036
Lokalizacja: Warszawa
Musisz sobie najpierw zadać pytanie czy chcesz grać na duże PS, ryzykować efektami i być wiecznie atakującym, czy wolisz grać bezpiecznie na średnie PS. Zasadniczo na turnieje układa sie trzy różne rozpiski, jedną uniwersalną i dwie ułożone na szczególnych przeciwników (np. Tatarzy i Turcy którzy są liczebni oraz na potencjalny podjazd defensywny np na cesarstwo) Drugie pytanie które musisz sobie zadać to Korona czy Litwa. Tu zależy od tego czy chcesz postawić na Litewską jakość (przeważnie się gra podjazdem Połubińskiego i podjazdem litewskim 1649-54 które mają masę jazdy doborowej) czy koroną stawiającą na pancernych ale małą ilością jazdy doborowej (nie mówię tu o zasadzie jazdy ron :) ) Wracając do PS, ja jako dość doświadczony koroniarz i litwiniarz :) mogę doradzić to samo co mówili ci gracze w Wilanowie. Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać potencjał RON to stawiaj na 12 -13 PS. Są to na tyle potężne podjazdy że nie powinieneś mieć z nimi problemów. Z góry wiesz że będziesz atakującym i tu już zostaje tylko to jak bardzo jesteś ograny.

Napisałeś że nie chcesz złotej recepty ale mogę ci podpowiedzieć jak składać rozpiski żeby były najbardziej uniwersalne (dotyczy małych jak i dużych podjazdów). W każdym podstawowym podjeździe powinny się znaleźć: max jedna kompania dragonów, max jedna chorągiew lekka, max dostępnych pancernych, a reszta to kozacy. Grając na duże PS pamiętaj że 1PS więcej już nie robi różnicy więc jak już się zdecydujesz na duże PS to lepiej nie skąpić tego 1PS na dodatkowy PS dowodzenia.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: ndz mar 26, 2017 11:26 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 15, 2015 7:11 pm
Posty: 857
Lokalizacja: Warszawa, czasem Świdnica
Wasil pisze:
...Grając na duże PS pamiętaj że 1PS więcej już nie robi różnicy więc jak już się zdecydujesz na duże PS to lepiej nie skąpić tego 1PS na dodatkowy PS dowodzenia.


Amen. Efekt "zły dzień" przy bazowych trzech rozkazach może udupić, więc bierz cztery i uśmiechnij się jak wypadnie ten efekt, bo generalnie nic nie zmienia. ;)

_________________
"Quam dulce et decorum est pro patria mori"

iconTUR - podjazd pomalowany.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: pn mar 27, 2017 12:17 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 09, 2014 1:23 pm
Posty: 391
Lokalizacja: Warszawa
Solider i Wasil dobrze piszą, wszystko zależy jaki styl gry chcesz przyjąć i ile masz modeli. Mam mniejsze doświadczenie niż przedmówcy i słabsze wyniki, ale odczucia i efekty analizy podobne. Duży podjazd daje Ci więcej możliwości.

Nie zgodzę się, że efekty w ogóle nie bolą bo jak dostałem 3 razy straty marszowe i wymanewrowanie to może to utrudnić grę, z drugiej strony to nie jest coś, z czym nie można sobie poradzić.

Recepta podana przez Wasila jest rzeczywiście uniwersalna, z podjazdów wymagających innego podejścia to nie wiem jak obecnie Oskierko się sprawuje. Słuck jest fajny ale to trzeba mieć wizję z kim się chce go grać, bo przy mobilnej armii i braku scenariusza jak obrona wioski będzie bardzo ciężko.

Ja cały Wilanów zagrałem na Pancernym Koronnym z "czasem reform" ale Litwą nie gram z premedytacją. 3 taktyczne przegrane (przy czym tylko przy jednej miałem wrażenie, że nic nie mogłem zrobić, pozostałe dwie były do wygrania) 1 strategiczne zwycięstwo (punktu do historyka zabrakło) 1 wysokie taktyczne. Z obserwacji moich wynika, że turniejowo doświadczeni gracze wybierają raczej Litwę.

_________________
Moje malowanie (RON, SWE, TAT) Malowanie Avallara


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: pn mar 27, 2017 1:18 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: pn maja 14, 2012 10:35 am
Posty: 1915
Liczenie na efekty jest niebezpieczne - jeśli nie jesteś w stanie tego podeprzeć scenariuszem/liczebnością/jakością, to raczej gra będzie mało ciekawa.
O ile dostaniesz 2 opóźnienia, panikę i np. straty marszowe jest ok, z tym, że jak wypadnie coś innego np. entuzjazm, niesubordynacja i zmęczenie, to nagle się okazuje, że niekoniecznie.

_________________
Bób, homar, włoszczyzna

Chcesz sprzedać/kupić od/wymienić figurki z bartomeuszem, to weź pod uwagę, że jest osobą, która wycofuje się z własnych ustaleń i w efekcie z handlu nici.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: pn mar 27, 2017 3:32 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2249
Nie myślałem, że to kiedyś napiszę, ale Piotroslav wyraził się bardzo eufemistycznie. Dostać efekt, który Cię naprawdę zaboli i będzie miał znaczący wpływ na grę jest bardzo trudno. Za to biorąc duży podjazd masz nie tylko więcej jednostek (więc siłą rzeczy i tak zostaje Ci dużo nietkniętych efektami), nie tylko większy zwiad (dzięki czemu możesz przeciwnikowi również poutrudniać życie, rozbijając skwadrony czy opóźniając jednostki), ale też Przewagę Liczebną, dzięki której możesz np. wymusić na przeciwniku przerzut zdanego testu morale (bardzo ważna rzecz dla słabszego, by utrzymać swoje oddziały w ryzach), dodać sobie 1 do wyniku walki (ze wszystkimi tego konsekwencjami) itp. Jeszcze od kiedy nie gra się na wybór efektów - słabe (PSowo) podjazdy są de facto chłopcami do bicia. Sam pamiętam, jak zaczynałem w OiMie - moskiewską zasieczną na ok. 4PS. Grało mi się super, można tym było ograć każdego. Dziś bałbym się coś takiego wziąć. Wprowadzenie Przewagi liczebnej, anulowanie wyboru efektów, OGROMNY wzrost znaczenia zwiadu itp. zmiany sprawiły, że rzadko bierze się podjazd mniejszy niż 10PS.

Avallar pisze:
Nie zgodzę się, że efekty w ogóle nie bolą bo jak dostałem 3 razy straty marszowe i wymanewrowanie to może to utrudnić grę, z drugiej strony to nie jest coś, z czym nie można sobie poradzić.


Wymanewrowanie to efekt zwiadu Marcinie :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: wt mar 28, 2017 8:00 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw sie 27, 2009 6:25 pm
Posty: 158
Kiedyś na turnieju grając dużym podjazdem bez wykupionego rozkazu dostałem dwa razy megakombo tj. Niesubordynacja i zły dzień. Niby wojska dużo tylko nie było co z nim robić :(


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Podjazd na turniej
Post: ndz kwie 02, 2017 11:19 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 27, 2014 1:40 pm
Posty: 218
Lokalizacja: Coventry
No nic dzieki za porady, mam teraz troche czasu aby poprobowac duze podjazdy :D

_________________
iconRON iconSWE iconTAT iconKOZ iconPRU


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group