Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest sob wrz 23, 2017 2:24 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 337 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: śr wrz 13, 2017 11:59 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1298
Rafał Szwelicki pisze:
Jeżeli chodzi o wydawanie rozkazów dla zwiadu. Taka a nie inna kolejność ma na celu oddanie tego że zwiad działa w odcięciu od sił głownych i pod wpływem wytycznych, które mogą nie przystawać zupełnie do zastanej sytuacji. Zwiad mógł zostać wysłany z instrukcjami by rozpoznać wroga i zająć pozycje (Obrona), rozpoznać bojem - często sam teren czy nadaje się do szarż (Szarża) czy po prostu rozpoznać i unikać walki (Ruch).
Jeżeli ktoś boi się ryzyka zawsze może dać bezpieczny rozkaz Ruch, czy dla piechoty/dragonów Obronę w jakimś dobrym miejscu. Natomiast szarża (rozpoznanie bojem) jest ryzykowne i nie chodzi nawet o straty.
Danie normalnej sekwencji wystawiania i rozkazów czyni z tego zwykłą, całkowicie przewidywalną turę. Do PCh nie ulegnie to zmianie. Po turnieju się zobaczy i w razie czego zmieni.

Całkowicie się nie zgodzę z tym zarzutem. W mojej propozycji:
1. Najpierw losowy gracz wystawia zwiad, potem przeciwnik
2. Obaj gracze wydają rozkazy
3. Dopiero teraz losują inicjatywę, czyli hazard jak najbardziej jest, ale w granicach rozsądku.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 3:56 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2719
Duderson pisze:
Rafał Szwelicki pisze:
Jeżeli chodzi o wydawanie rozkazów dla zwiadu. Taka a nie inna kolejność ma na celu oddanie tego że zwiad działa w odcięciu od sił głownych i pod wpływem wytycznych, które mogą nie przystawać zupełnie do zastanej sytuacji. Zwiad mógł zostać wysłany z instrukcjami by rozpoznać wroga i zająć pozycje (Obrona), rozpoznać bojem - często sam teren czy nadaje się do szarż (Szarża) czy po prostu rozpoznać i unikać walki (Ruch).
Jeżeli ktoś boi się ryzyka zawsze może dać bezpieczny rozkaz Ruch, czy dla piechoty/dragonów Obronę w jakimś dobrym miejscu. Natomiast szarża (rozpoznanie bojem) jest ryzykowne i nie chodzi nawet o straty.
Danie normalnej sekwencji wystawiania i rozkazów czyni z tego zwykłą, całkowicie przewidywalną turę. Do PCh nie ulegnie to zmianie. Po turnieju się zobaczy i w razie czego zmieni.

Całkowicie się nie zgodzę z tym zarzutem. W mojej propozycji:
1. Najpierw losowy gracz wystawia zwiad, potem przeciwnik
2. Obaj gracze wydają rozkazy
3. Dopiero teraz losują inicjatywę, czyli hazard jak najbardziej jest, ale w granicach rozsądku.
Popieram.
Rzut kostką w tym przypadku daje za darmo zbyt duży handicap i to bez możliwości przeciwdziałania.
Pomysł j.w. balansuje sytuację.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-17; Warszawa-9
; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-4; Wilanów-3; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 8:31 am 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 23, 2014 1:44 pm
Posty: 150
@ Dunderson
Cytuj:
1. Najpierw losowy gracz wystawia zwiad, potem przeciwnik
2. Obaj gracze wydają rozkazy
3. Dopiero teraz losują inicjatywę, czyli hazard jak najbardziej jest, ale w granicach rozsądku.

To jest rozwiązanie najbardziej bilansujące obie strony - można powiedzieć najbardziej sprawiedliwe, ale nie oddaje ono w pełni zamysłu Rafała dotyczącego wytycznych dla zwiadu.
Zwiad jedzie, ma zadanie (utrzymanie pozycji, rozpoznanie bojem, przedarcie się w głąb linii wroga... ) i nie wie co zastanie na miejscu.

Moja propozycja jest taka:

1. Najpierw każdy gracz wydaje zakryty rozkaz
2. Losowy gracz wystawia zwiad, potem przeciwnik
3. Dopiero teraz losują inicjatywę

Można to jeszcze urozmaicić dodając w pierwszym kroku określenie strefy rozstawienia, np. dzielimy stół na 3 strefy i pod rozkazem dajemy karteczkę - lub zaznaczamy w jakikolwiek sposób, strefę rozstawienia zwiadu.

Jasne, że wchodzi tutaj spora losowość - czy raczej hazard, bo nie wiemy co na to przeciwnik, choć zapewne większość rozstawiałaby się w środkowej strefie, ale mamy tu ciekawą symulację tego czym w rzeczywistości był zwiad. Nigdy do końca nie wiedział na co trafi. I to by się zgadzało z koncepcją Rafała, jednocześnie ucinałoby niezbalansowaną przewagę jednego z graczy, jaka obecnie ma miejsce.

Wydanie rozkazu przed rozstawieniem wojsk mogłoby być bardzo ciekawe. I już widzę tę specjalną zdolność niektórych dowódców: Zagończyk - po wystawieniu zwiadu możesz zmienić rozkaz jednostce ze zwiadu, koszt ... :D

_________________
Kreator rozpisek do OiM:
http://oimroster.cba.pl/#/


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 8:38 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 03, 2012 9:33 am
Posty: 239
Pozwolę sobie przekleić mój post z tematu "[Wrocław/Bolter] Zgrupowanie OiM - 17.09.17" ponieważ dotyczy również tej dyskusji.


Jestem za graniem po niepołomicku.
Po pierwsze, jest to wersja beta i trzeba przetestować te zasady, a następnie je przedyskutować po rozegranych starciach.
Po drugie, ja rozumiem zamysł autora tych zasad tak, że do końca nie mamy wpływu na nasz zwiad i gra zaczyna się dopiero od tury pierwszej, gdzie na polu bitwy mamy już jakąś sytuację (beszli na plecach wołochów po wygranym starciu, dragoni ostrzeliwujący z lasu rajtarów, itd...)

Dudi rozumiem twój zamysł "wyrównania" szans, ale według mnie nie o to chodziło autorowi. Przy twojej propozycji tura 0 w większości przypadków zakończy się tym, że obie jednostki będą od siebie oddalone z rozkazem ruch i tyle. W przypadku, tak jak to jest teraz "wymuszonej konfrontacji" (jeden z graczy ma dość dużą przewagę i zapewne będzie to chciał wykożystać, aby zadać przeciwnikowi straty) będziemy mieć dynamiczną sytuację na początku tury pierwszej, która może wymusić niestandardowe zachowania, taktyki.
Po trzecie, musimy się przygotować na tą "gorszą sytuację" kiedy, wystawiamy jednostkę jako pierwsi z odkrytym rozkazem, co niesie za sobą kolejne kombinowanie i mi to odpowiada.

Zapewniam, że dragoni spokojnie mogą się obronić przed rajtarami, natomiast szarża rajtarów w pierwszej turze może się skończyć dla nich tragicznie w wyniku kontry jednostek, które przybędą na pole bitwy. A może grający rajtarami wyśle w forsownym marszu kolejne jednostki celem zabezpieczenia terenu zdobytego przez zwiad i uniemożliwi kontrę? I właśnie według mnie, takie rozwiązanie, może zwiększyć dynamikę gry od samego początku i pozwoli na nowe rozwiązania taktyczne.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 10:51 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 903
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
A ja mam takie pytanie dotyczące kwestii zwiadu - z punktu praktycznego ale i pewnie też historycznego czy takie zwiady były wysyłane wogóle bez oficerów/podoficerów, tudzież osób decyzyjnych które w krytycznych momentach podejmowały decyzję? Zastanawiam się czy może warto by było dodać możliwość wystawienia wraz ze zwiadem jednego oficera. W listach byłoby to dodanie tylko możliwości wystawienia takiego oficera tak na etapie straży przedniej jak i podstawy zgrupowania zamiast tylko na etapie tego ostatniego. Być może dałoby to większe pole manewru w turze 0 gdzie wówczas można by zmienić rozkaz tym właśnie oficerem dołączonym do zwiadu w fazie rozkazów. Bo w myśl praktyki bojowej (jak mniemam taka właśnie była) gdzie głównodowodzący zgrupowaniem wysyłał podjazd/zwiad ten powinien odrazu z automatu mieć rozkaz ruch a dopiero kiedy zobaczył z jakim zwiadem ma do czynienia po stronie wroga decydował co robić dalej czy atakować, bronić się czy wycofać do głównych sił.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 2:24 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 3958
Update linków w pierwszym poście (dodane klaryfikacje Szwelika + zauważone błędy jak nazwy oficerów gdańskich i zaopatrzenie w rajtarach szwedzkich)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 3:08 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 885
Lokalizacja: Warszawa
Zgrupowanie Cesarskie ma w nazwie znak równości 1657=60 :D


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 3:24 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2011 9:19 am
Posty: 329
Lokalizacja: Warszawa
U kozaków pozostało "Możesz wystawić 2 tabory tylko jeżeli wystawisz Oboźnego." i "+1PS za Oboźnego ."

A nie chcecie jednak dodać tego oboźnego do zgrupowania? Kozacy mieliby czterech dowódców i wszyscy byliby szczęśliwi.

_________________
iconKOZ iconTRA


Ostatnio zmieniony czw wrz 14, 2017 3:32 pm przez Daw, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 3:28 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 885
Lokalizacja: Warszawa
Daw pisze:
U kozaków pozostało "Możesz wystawić 2 tabory tylko jeżeli wystawisz Oboźnego." i "+1PS za Oboźnego ."

Nie ma żadnych informacji jak wykupić pułkownika ## i co zrobić gdy się chce wystawić dwa tabory.

Beta pełną gębą.


Jeżeli plik otworzysz w adobe reader widoczny jest komentarz Pułkownik zamiast Oboźnego (czyli koszt ten sam, 2 tabory możesz wystawić pod warunkiem że wystawisz Pułkownika pieszego)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: czw wrz 14, 2017 3:31 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 14, 2011 9:19 am
Posty: 329
Lokalizacja: Warszawa
A ok, mea culpa. Co nie zmienia faktu, że szkoda oboźnego :P

_________________
iconKOZ iconTRA


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 337 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group