Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pn gru 17, 2018 11:36 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 474 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 48  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 8:57 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4349
1ps za 2 podstawki, sorry - nie zrozumiałem o co Ci chodzi


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 10:26 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2758
W zajęciu pozycji brakuje rozmiaru strefy rozstawienia lub odległości pomiędzy tymi strefami
iconRUS dlaczego ma mało punktów zaopatrzenia?

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 10:36 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 02, 2009 5:07 pm
Posty: 1202
Lokalizacja: Loża Szyderców - oddział wrocławski
Fajna sprawa, będzimy testować w miarę możliwości.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 10:59 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2275
Nie wiem, jak z zaopatrzeniem, ale fakt niskiego morale u iconRUS jest chyba jeszcze bardziej bez sensu. Ci zawsze słynęli z fatalnego wyszkolenia, za to wysokiego morale i odporności na trudy wojny.

Ale pomysł bardzo ciekawy i perspektywiczny, co ważne :) Czy ktoś (np. z playtesterów) mógłby napisać, ile (mniej więcej) czasu zajmuje zgrupowanie?

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 11:02 pm 
Offline
Pułkownik/Colonel
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sty 13, 2012 9:04 pm
Posty: 1566
Lokalizacja: Płock
Haha! :D Nikt z playtesterów nie grał Zgrupowania :D

_________________
Aurea Libertas
"Oko za oko plus głowa"
"Lepiej być władcą w Piekle niż sługą w Niebie"


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: sob sie 26, 2017 11:54 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5778
Lokalizacja: W-wa
To garść uwag i ode mnie:

Tytułem wstępu:
1. W baaardzo wielu miejscach brakuje kropek, przecinków, średników, etc. Niby wersja beta, ale zwłaszcza na końcach zdań, strasznie bije mnie to po oczach.
2. Dlaczego dodatek posługuje się terminem "oddziały", podczas gdy wcześniej zawsze były to "jednostki" lub "skwadrony"? Nie lepiej trzymać się dotychczasowego nazewnictwa.

I trochę bardziej merytorycznie:
3. W scenariuszu Zajęcie pozycji brak informacji w jakiej odległości od siebie zaczynają się strefy rozstawienia graczy oraz czy bliżej niż 20 cm od wzgórz można wystawiać z efektów zwiadu lub zasad armii inne tereny (w scenariuszu Obrona wioski oraz Obrona przeprawy jest info, że można).
4. W scenariuszu Obrona wioski oraz Obrona przeprawy, gdy mowa o ograniczeniach wystawiania terenu i zwiadu, to użyte jest nie bliżej niż 20 cm. Oznacza to, że najmniejsza dozwolona odległość, to 20 cm. W scenariuszu Zajęcie pozycji wymagana jest odległość 20+ cm. Ten wyłom to celowo?
5. Obrona przeprawy: Jeśli obrońca na przyczółku może wystawić bazowo tylko jedną jednostkę oraz wystawienie dodatkowych jednostek jest płatne oraz za niewystawianie jednostek na przyczółku otrzymuje dodatkowy efekt opóźnienia, to ("zgaduję" że) na turnieju nigdy nie zobaczymy słabszego (średnio rozgarniętego) gracza na przyczółku*. Daję gwiazdkę, gdyż widzę wyjątek w postaci lasu/budynku na przyczółku - przy czym piechota w takim ternie na przyczółku w zasadzie zabija scenariusz.
6. W scenariuszu Obrona przeprawy warto zaznaczyć, że strefa rozstawienia słabszego gracza, to jego strona rzeki. Starzy gracze to wiedzą, ale nowi mogą się nie domyślić.
7. Co oznaczają cyfry w nawiasach przy nazwach Dodatkowych efektów?
8. Dodatkowy efekt opóźnienia oraz Efekt zwiadu wymanewrowanie: Można opóźnić wozy taborowe, watahy, roty, etc.?!

A na koniec ogólnie i niemerytorycznie:
9. Nie lepiej było wybrać na początek scenariusze "otwarte", zamiast Obrony wioski i przeprawy? Mam obawy o zbalansowanie tych scenariuszy... Takie tam moje przeczucie.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: ndz sie 27, 2017 2:47 am 
Offline
Komisarz królewski/Royal commissar
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 22, 2012 5:51 pm
Posty: 1433
Lokalizacja: die Stadt Breslau, PL
@Olbracht
Cytuj:
5. Obrona przeprawy: [...] Daję gwiazdkę, gdyż widzę wyjątek w postaci lasu/budynku na przyczółku - przy czym piechota w takim ternie na przyczółku w zasadzie zabija scenariusz.
Scenariusz pisze:
Żaden z [...] elementów terenu nie może zostać wystawiony bliżej niż 20 cm od rzeki (nie dotyczy to terenu wystawianego/przesuniętego dzięki efektowi Wybór terenu lub zasadzie specjalnej armii – ten może być wystawiony w dowolnej odległości od rzeki, ale nie bliżej niż 20 cm od mostu).
Czyli możesz mieć las/budynek, ale nie będzie on bliżej niż 20cm od mostu. Co powinno dać 1 punkt, jeśli przed końcem bitwy gracz Atakujący nie zdąży wybić Obrońcy.

Ad. 6. - str. 3, punkt F: Każdy efekt wart jest tyle punktów ile jest napisane przy jego nazwie


Tura "0".

Bardzo ciekawy (wręcz świetny, kolejna mini-gra w grze) pomysł ale... Wydaje mi się, że diabeł tkwi w szczegółach i ilościach możliwych kombinacji, jakie się tu pojawiają - a nie jestem pewien czy zostały wystarczająco przeanalizowane :) Przy każdym kolejnym scenariuszu, kolejnej armii, kolejnej zasadzie specjalnej - ilość potencjalnych tzw. "jaj" będzie rosła :)

Pierwsza uwaga - wprowadzenia pojęcia tura "0" powinno się pojawić wcześniej niż w opisach scenariuszy. Byłem zaskoczony jak na to trafiłem, ale zacząłem się domyślać, co się będzie dalej działo.
Cytuj:
G. Rozstawienie pola bitwy.
H. Wystawienie Zwiadu
I. Wystawienie wojsk
J. Efekty Zwiadu
To powinno być przeredagowane, tak, żeby była widoczna tura "0" - jest między H a I?

Potencjalne problemy tury "0". Wszystkie - w mojej skromnej opinii wymagają doprecyzowania (czy można, czy nie można, itd.), żeby nie było pytań:

Tura "0" a wystawianie jednostek (ogólnie):
a) Moment wystawiania Zasadzki. Jak rozumiem - nie mogę wystawić w Fazie Reorganizacji tury "0", ponieważ "odpala" się ona dopiero od kroku J?

b) Zawsze obsadzać wzgórza - rozumiem, że pełen luz ;) w poniższej, nieco hipotetycznej, ale jednak potencjalnie możliwej sytuacji?
Zajęcie pozycji. Skwadron SP iconTRA wystawia się ze Zwiadu na "swoim" wzgórzu, przeciwnik (dajmy na to iconTAT ordyńcy) - dokładnie naprzeciwko. Powiedzmy, że Tatar szarżuje i ma sporo szczęścia - dopada iconTRA na wzgórzu i na nim zostaje (np. wybicie do nogi albo wzgórze jest tak wymodelowane, że Tatarzy, mimo wygranej I. tury WW, po walce wciąż się na nim znajdują). Nadchodzi krok I. Siedmiogrodzcy komandosi wychodzą z krzaków i pojawiają się Tatarom przed/za/obok nosa (niepotrzebne skreślić)?
Dodajmy, że jeśli Siedmiogrodzianin nie będzie silniejszy/słabszy więcej, niż o te 5 punktów, to w obecnym układzie ma 50% szans (dobrze liczę?) grać ten scenariusz.

c) Podobna zabawa robi się przy Obronie Przyprawy, jeśli wyobrazimy sobie, że Obrońca nie wystawia sił na przyczółku (teoretycznie, w pierwszej chwili, może się wydawać, że to spory błąd, ale... chyba niekoniecznie i nie zawsze). W turze "0" nastąpiło starcie Zwiadu w okolicach mostu (np.: chytry Szwed ustawia swoich rajtarów w kolumnie na wprost mostu - przeciwny gracz, możliwie podobnie, ustawia np. swoich Wołochów; łut szczęścia powoduje, że Szwed wygrywa Inicjatywę: maszerując swoją kolumną (bo ma rozkaz Marsz) znajduje się (a kuku!) na środku mostu, cały zadowolony i szczęśliwy, bo jak go tu ruszyć... a gracz polski... ma rozkaz Szarża - Wołosi atakują rajtarów, a następnie planowo dostają wpierdziel i - w efekcie - wciągają rajtarów na "swoją" część brzegu, a więc i strefy rozstawienia. Zagadka: gdzie mogą pojawić się, nagle i znikąd, jednostki Obrońcy? Na tyłach tych rajtarów? W odległości powyżej 2 cm? Itd. ;)

Kontrola punktów terenowych a przebieg tury "0".
No tutaj się robi naprawdę ciekawie, bo chociażby - póki co - wyobrażam sobie na szybko, w zależności od interpretacji - że Siedmiogród w Zajęciu Pozycji, przy dość dobrych wiatrach, przed początkiem tury 1. może mieć obsadzone dwa wzgórza z potencjałem na Zasadzkę na trzecim ze wzgórz na koniec tury 1.

Linia Zwiadu.
Linia Zwiadu Obrońcy w scenariuszu Obrony Przeprawy, a strefa jego rozstawienia... Wychodzi na to, że Zwiad jest "cofnięty" w stosunku do sił głównych. Dobrze rozumiem?

Inne.
Dużo różnych edycyjnych problemów. Większość można sobie się domyśleć jak finalnie powinno być, ale są wyjątki - albo grubsze kwiatki (przyznam, że się pogubiłem w zgłaszanych problemach więc mogę trochę coś powtarzać, proponuję Michale zrobić od razu listę zbiorczą Q&A w pierwszym poście):
- działa średnie SWE nie obniżają PZ?
- turboodrzutowa moskiewska 4-funtówka dodająca Zwiad :)
- skwadron muszkieterów CES, którym można kupić arkebuzy...
- Nie możesz mieć więcej darbzenów 2 oka niż ort janczarów lub watah azabów. - tufekczi jak rozumiem wpływu na to nie mają?
- plastuni kozackiej Straży Przedniej: jaki koszt? czy zwiększają Zwiad i o ile?

Glorfindel pisze:
Cytuj:
Ilu kostkami rzucamy na wybór scenariusza, jeśli jeden z graczy się broni? Też jedną? Bo patrząc na szybko w telefonie nie znalazłem nic o ich większej ilości proporcjonalnie do ilości PR. Jeśli jedną, to bym to uwypuklił, bo jest to odmiana od poziomu Podjazd.
Sprecyzuj proszę pytanie (o którą sytuację chodzi).
Ok. Doczytałem w międzyczasie. Trochę niefortunny jest obecny, "testowy" zapis bo każe wylosować dwa scenariusze z... dwóch... (tak, pamiętam co jest napisane dalej):
Cytuj:
Słabszy gracz losuje z zamieszczonej listy dwa scenariusze, z których następnie wybiera jeden.
1-5: Obrona wioski (2*)
6-0: Obrona przeprawy (2*)
To jest dla mnie średnio po polsku, zastanowiłbym się nad zmianą tego zdania. Może takie sformułowanie polecenia wcześniej (t.j. w OG czy "Potopie") nie raziło, ale teraz już tak. Np.
Cytuj:
Słabszy gracz dwa razy losuje scenariusz z poniższej listy, a następnie z uzyskanych wyników - wybiera jeden:
1-5: Obrona wioski (2*)
6-0: Obrona przeprawy (2*)
Chodzi o to, że nie "losuje dwa scenariusze" tylko "losuje dwa razy". Jest pewna drobna różnica, jak się zastanowić, moim zdaniem ;) To chyba upraszcza opis procedury i ułatwia zrozumienie.

________
Generalnie - to tak wszystko na szybko, nie wdając się zbytnio w szczegóły.


Glorfindel pisze:
Witold Janik pisze:
Zaintrygował mnie 'Skwadron Kozaków duńskich (Sojusznicy)' - gdzie można znaleźć ich zasady i statystyki? ;)
Od (prawie) 8 lat są w podręczniku głównym ;)
Kurczę, a ja szukałem ich w "Wojnach duńskich"! ;)

_________________
Oscar Wilde: Sarkazm to najniższa forma dowcipu, za to najwyższa forma inteligencji.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: ndz sie 27, 2017 8:55 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2758
Cichy pisze:
Haha! :D Nikt z playtesterów nie grał Zgrupowania :D

Nikt tobie znanych playtesterow, są już nowi, tylko siedzą sobie cicho
Dodatkowy kwiatek pancerni muszkieterzy iconHRE, jaki mają pancerz.
A tak na marginesie wydrukowałem sobie ten pdf, bardzo ciężko się to czyta. Pomysł żeby zgrupowanie było na jednej stronie fajny, ale te dopiski powinny być większa czcionka napisane.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: ndz sie 27, 2017 9:03 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2758
Leszczyc pisze:
Nie wiem, jak z zaopatrzeniem, ale fakt niskiego morale u iconRUS jest chyba jeszcze bardziej bez sensu. Ci zawsze słynęli z fatalnego wyszkolenia, za to wysokiego morale i odporności na trudy wojny.

Ale pomysł bardzo ciekawy i perspektywiczny, co ważne :) Czy ktoś (np. z playtesterów) mógłby napisać, ile (mniej więcej) czasu zajmuje zgrupowanie?

Ja już mam pewność że w iconWG istnieje lobby anty iconRUS. Kolejne podjazdy,dywizję, zgrupowania są tworzone aby były. Taka jest opinia gracza, która mało wie o tej armii :P

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zasady BETA
Post: ndz sie 27, 2017 9:29 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 27, 2014 1:40 pm
Posty: 225
Lokalizacja: Coventry
Bardzo fajny i ciekawy pomysl! Taki powiew swiezosci na pewno dobrze zrobi :).Troche bylo trzeba czekac, ale poki co widac ze warto bylo :) Teraz nic tylko doszlifowac ten diamencik i bedzie git ;) iconSPARTA

Pozdrawiam :)

_________________
iconRON iconSWE iconTAT iconKOZ iconPRU


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 474 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 48  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group