Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest czw lip 09, 2020 6:30 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Pytania początkującego (część VII)
Post: wt cze 23, 2020 7:48 pm 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10461
Lokalizacja: Edinburgh
Sześć poprzednich tematów:
viewtopic.php?f=21&t=7293
viewtopic.php?f=21&t=6692
viewtopic.php?f=21&t=4478
viewtopic.php?f=21&t=253
viewtopic.php?f=21&t=2389
viewtopic.php?f=21&t=5627

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 1:45 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 27, 2017 12:00 pm
Posty: 137
Lokalizacja: Wroclaw
Kontynuując wątek z poprzedniego tematu:

Co jeśli kolumna znajduje się w większości w strefie przedniej a jest w stanie zaatakować tylko boczną?

Sytuacja na obrazku.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 2:56 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 778
Bez dwóch zdań należy zmienić zapis na większość strefy frontu;)

Inaczej dochodzi do wielu innych kuriozalnych sytuacji.
Zaczynając od liczenia pola podstawek..

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 4:27 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 3107
MSZ pisze:
Kontynuując wątek z poprzedniego tematu:

Co jeśli kolumna znajduje się w większości w strefie przedniej a jest w stanie zaatakować tylko boczną?

Sytuacja na obrazku.
Obracasz się w prawo o 90 stopni pierwszą podstawką, podążasz w kierunku przeciwnika, w tym, w kierunku frontu przeciwnika. Jeżeli się zetkniesz z frontem to się do niego wykręcisz ale Ty stykasz się incydentalnie z bokiem i wchodzisz na flankę. Robisz dokładnie to samo gdy atakujesz jednostkę w szyku rozproszonym gdzie część podstawek jest do Ciebie frontem a część tyłem. Tam też jedziesz np. we front, ale jak uderzysz incydentalnie w podstawkę stojącą flanką to masz flankę. Ty spełniłeś warunek jechania w kierunku frontu przeciwnika , a że przeciwnik tak stoi że ostatecznie wpadniesz we flankę to już nie Twoja wina.

miszczu pisze:
Bez dwóch zdań należy zmienić zapis na większość strefy frontu;)

Inaczej dochodzi do wielu innych kuriozalnych sytuacji.
Zaczynając od liczenia pola podstawek..
Zatem czekamy na propozycję zapisu i oficjalną zmianę zasad.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 4:39 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 27, 2017 12:00 pm
Posty: 137
Lokalizacja: Wroclaw
Lubelak pisze:
MSZ pisze:
Kontynuując wątek z poprzedniego tematu:

Co jeśli kolumna znajduje się w większości w strefie przedniej a jest w stanie zaatakować tylko boczną?

Sytuacja na obrazku.
Obracasz się w prawo o 90 stopni pierwszą podstawką, podążasz w kierunku przeciwnika, w tym, w kierunku frontu przeciwnika. Jeżeli się zetkniesz z frontem to się do niego wykręcisz ale Ty stykasz się incydentalnie z bokiem i wchodzisz na flankę. Robisz dokładnie to samo gdy atakujesz jednostkę w szyku rozproszonym gdzie część podstawek jest do Ciebie frontem a część tyłem. Tam też jedziesz np. we front, ale jak uderzysz incydentalnie w podstawkę stojącą flanką to masz flankę. Ty spełniłeś warunek jechania w kierunku frontu przeciwnika , a że przeciwnik tak stoi że ostatecznie wpadniesz we flankę to już nie Twoja wina.


Jak się to ma do zapisu:
Cytuj:
Niedozwolone jest jednak wykonanie Obrotu pozwalającego szarżującemu oddziałowi
zaatakować flankę przeciwnika, jeżeli na początku
danej fazy Szarży (w Ruchu Podstawowym lub Dodatkowym), szarżujący znajdował się w większości
w przedniej (lub tylnej) strefe Jednostki przeciwnika

?

Nie tylko musimy się ruszać w kierunku frontu ale nie mozemy też zaatakować żadnej innej strefy.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 5:34 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 538
Dokładnie. O tym samym gadałem dzisiaj z Miszczem. Przy interpretacji większościowej napotykamy masę kuriozalnych sytuacji, typu: stoimy od siebie 3cm w otwartym polu, wróg pluje nam w twarz, a nam nie wolno szarżować, bo geometria. Albo, stojąc odpowiednio 3 podstawkową chorągwią (w L'kę), nawet gdy cały front jest we froncie przeciwnika, będę mógł zrobić szarże na bok.

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 5:38 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 3107
MSZ pisze:
Lubelak pisze:
MSZ pisze:
Kontynuując wątek z poprzedniego tematu:

Co jeśli kolumna znajduje się w większości w strefie przedniej a jest w stanie zaatakować tylko boczną?

Sytuacja na obrazku.
Obracasz się w prawo o 90 stopni pierwszą podstawką, podążasz w kierunku przeciwnika, w tym, w kierunku frontu przeciwnika. Jeżeli się zetkniesz z frontem to się do niego wykręcisz ale Ty stykasz się incydentalnie z bokiem i wchodzisz na flankę. Robisz dokładnie to samo gdy atakujesz jednostkę w szyku rozproszonym gdzie część podstawek jest do Ciebie frontem a część tyłem. Tam też jedziesz np. we front, ale jak uderzysz incydentalnie w podstawkę stojącą flanką to masz flankę. Ty spełniłeś warunek jechania w kierunku frontu przeciwnika , a że przeciwnik tak stoi że ostatecznie wpadniesz we flankę to już nie Twoja wina.


Jak się to ma do zapisu:
Cytuj:
Niedozwolone jest jednak wykonanie Obrotu pozwalającego szarżującemu oddziałowi
zaatakować flankę przeciwnika, jeżeli na początku
danej fazy Szarży (w Ruchu Podstawowym lub Dodatkowym), szarżujący znajdował się w większości
w przedniej (lub tylnej) strefe Jednostki przeciwnika

?

Nie tylko musimy się ruszać w kierunku frontu ale nie mozemy też zaatakować żadnej innej strefy.
Tak, dokładnie, ale ten zapis dotyczy obrotu a nie ruchu po obrocie. Czyli samym obrotem nie możesz wejść na flankę, natomiast w wyniku ruchu już tak. Gdybyś nie miał takiej możliwości, nigdy nie wszedłbyś incydentalnie na flankę, a wiemy że niejednokrotnie ustawienie jednostek, szczególnie tych w szyku rozproszonym wręcz wymusza incydentalne wejście na flankę/tył. Twój ruch ma zmierzać w stronę frontu i zetknięcia z nim, i Ty to czynisz, a że po drodze jest przeszkoda w postaci podstawki/flanki przeciwnika to nie Twój problem. Czy zastanawiałbyś się nad możliwością jednoczesnego wjechania we flankę i tył jednostki w szyku zwartym gdyby przeciwnik się tak ustawił? Nie. Zetknąłbyś się i z flanką i z tyłem, mimo tego że przed ruchem byłeś wyłącznie na flance. Jechanie w sposób jaki opisałem, nie koliduje z żadnym zapisem, a rozwiązuje Twój problem z ewentualnym zamrożeniem Szarży.

robson pisze:
Dokładnie. O tym samym gadałem dzisiaj z Miszczem. Przy interpretacji większościowej napotykamy masę kuriozalnych sytuacji, typu: stoimy od siebie 3cm w otwartym polu, wróg pluje nam w twarz, a nam nie wolno szarżować, bo geometria. Albo, stojąc odpowiednio 3 podstawkową chorągwią (w L'kę), nawet gdy cały front jest we froncie przeciwnika, będę mógł zrobić szarże na bok.
W omawianym przypadku możesz normalnie szarżować, zgodnie z przepisami, musisz tylko wyjść poza schemat standardu jaki co do zasady jest na stołach. Liczenie pola jednostki jest czasami faktycznie trudne, szczególnie przy szyku rozproszonym.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr cze 24, 2020 8:17 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 538
Lubelak pisze:
robson pisze:
Dokładnie. O tym samym gadałem dzisiaj z Miszczem. Przy interpretacji większościowej napotykamy masę kuriozalnych sytuacji, typu: stoimy od siebie 3cm w otwartym polu, wróg pluje nam w twarz, a nam nie wolno szarżować, bo geometria. Albo, stojąc odpowiednio 3 podstawkową chorągwią (w L'kę), nawet gdy cały front jest we froncie przeciwnika, będę mógł zrobić szarże na bok.
W omawianym przypadku możesz normalnie szarżować, zgodnie z przepisami, musisz tylko wyjść poza schemat standardu jaki co do zasady jest na stołach. Liczenie pola jednostki jest czasami faktycznie trudne, szczególnie przy szyku rozproszonym.


No i właśnie o to chodzi - zamiast prostej i klarownej zasady i sposobu ruchu mamy "wychodzenie poza schemat". A potem nowi gracze się gubią i myślą, że system jest do bani.

Liczenie pola: no i własnie. Front, jako figura 1 wymiarowa ma bardzo dobrze zdefiniowany i łatwy do wyznaczenia środek. Środek podstwki też jest dobrze zdefiniowany w OiM, bo niego się mierzy zasięg strzelania.

Natomiast cały oddział: albo trzeba by liczyć środki podstawek (znów, są na nich figurki, zawsze może być spina że ten środek jest albo nie jest i gdzie on dokładnie jest) albo pole - i znów, ciekawe ile osób pamięta wzór na pole trapezu i chciałoby się nim bawić ;) (swoją drogą widziałem takie wykminy w innym bitewniaku - Kings of War, gdzie to jak się ustawiasz wiloma jednostkami do walki ociera się o dość skomplikowaną algebrę ;) ).

Za interpretacją z frontem przemawia zatem prostota i klarowność. ;)

Piszę to dlatego, że mamy teraz nowych playtesterów, pojawiają się też wytyczne turniejowe, więc może warto skorzystać aby poprawiać na bieżąco nieścisłości w produktywnej i merytorycznej dyskusji ;)

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr lip 01, 2020 10:37 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 1261
Lokalizacja: Warszawa
jakie statystyki ma sotnia wyborowa z rohatynami?
W podręczniku nie występuje taka jednostka :)

Czy w podjeździe podręcznikowym powiększenie dworian do 3 podstawek jest za darmo?
W kreatorze jest napisane że można je powiększyć ale po powiększeniu nie liczy z zasady Ludiej u nas mnoga ani nie są liczone dodatkowe PS.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (część VII)
Post: śr lip 01, 2020 10:42 am 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4667
Takie same, tylko ma rohatyny ;)

Cytuj:
Czy w podjeździe podręcznikowym powiększenie dworian do 3 podstawek jest za darmo?


Nie. Albo z "ludej" albo za PSy.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group