Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest wt paź 27, 2020 7:53 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 993 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 100  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: czw mar 21, 2019 11:12 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 3118
robson pisze:
A co do mierzenia łuku skrętu kawalerii, to w OiM mierzy się własnie po prostej, a nie po łuku :D I to też rodzi całkiem ciekawe patologie ;)
Ja wiem, że linie proste, ale najpierw robisz wheela mniej wiecej 90 stopni, mierzysz, potem drugiego 90 stopni, mierzysz a nie od razu 180 i dopiero mierzysz.

Cytuj:
Nie mówiąc juz o mierzeniu ruchu doborowej kawalerii na szybko - mierzymy jedną podstawkę (najlepiej najbardziej skrajną, najbliższą dla ruchu jaki chcemy zrobić), a całą resztę dostawiamy (bo przeciez doborowa). To często pozwala na niezłe teleportacje ;) :P
A to jak tak mierzycie i robicie świadomie, to nieładnie :P , ja jestem raczej skrupulatny wobec siebie i przeciwnika i nie raz zdarza mi się odjąć parę milimetrów żeby przeciwnik nie czuł się oszukany.

P.S. Ten Piątek to jakiś kosmita ]:)

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pt mar 22, 2019 12:38 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 553
Lubelak pisze:
Ja wiem, że linie proste, ale najpierw robisz wheela mniej wiecej 90 stopni, mierzysz, potem drugiego 90 stopni, mierzysz a nie od razu 180 i dopiero mierzysz.


No właśnie wynika z podręcznika, że tak nie trzeba... No cóż, ja tam nigdy nie zawracałem w ten sposób "na ręcznym", mam doborową ;)

Lubelak pisze:
A to jak tak mierzycie i robicie świadomie, to nieładnie :P , ja jestem raczej skrupulatny wobec siebie i przeciwnika i nie raz zdarza mi się odjąć parę milimetrów żeby przeciwnik nie czuł się oszukany.


No własnie mnie sie kiedys chyba dostało za mierzenie każdej podstawki. Teraz mam więcej wyczucia. A sytuacje z teleportacją które opisuję wydaje mi się też wynikają po części nie ze złej woli, a z braku wyczucia... geometrycznego i złudnych założeń o sztywnych przekształceniach brył, jakimi są nasze oddziały ;)

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pt mar 22, 2019 10:28 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 3118
robson pisze:
No właśnie wynika z podręcznika, że tak nie trzeba... No cóż, ja tam nigdy nie zawracałem w ten sposób "na ręcznym", mam doborową ;
Wheel 180 stopni jednostki o szerokości 2 podstawek - mierzenie odległości po ruchu 16 cm, mierzenie etapami, zgodnie z ruchem jaki wykonała podstawka, prawie 25 cm. :-D

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 12:20 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 02, 2015 11:51 pm
Posty: 50
Gracz A atakuje gracza B oddziałami A1 i A2, na jego B1 i B2. W pierwszej rundzie walki A1 wybija do nogi oddział B1 i w ramach drugiej tury walki, najbliższy możliwy i jedyny zarazem cel to B2.
Pytanie brzmi, dojeżdża do niego w tym momencie (akurat się złożyło, że od boku) i jak to się rozgrywa teraz? Najpierw pierwsza runda walki wręcz pomiędzy B2 i A2 i dopiero dojazd A1 i druga runda? Teoretycznie jestem za tym rozwiązaniem aczkolwiek kłóciło się to nam trochę podczas ostatnich gier.


Druga sprawa, przeciwnik oddziałem B1 szarżuje na mój oddział A1, który ma rozkaz ruch. W trakcie przemieszczania się, incydentalnie napotyka jedną podstawką mój oddział A2, który ma rozkaz szarża (moje oddziały stały w jednej linii). Jak ja reaguje? Teoretycznie gdybym kontrszarżował to miałbym impet. W tym przypadku go tracę. Czy liczyć rohatyny w takim wypadku albo możliwość ostrzału w szarży? (to był akurat oddział rajtarów, bez rohatyn wiadomo, ale pytam na przyszłość już).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:05 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lis 10, 2018 3:27 pm
Posty: 73
Lokalizacja: Słubice/Lubuskie
Mati_00 pisze:
Gracz A atakuje gracza B oddziałami A1 i A2, na jego B1 i B2. W pierwszej rundzie walki A1 wybija do nogi oddział B1 i w ramach drugiej tury walki, najbliższy możliwy i jedyny zarazem cel to B2.
Pytanie brzmi, dojeżdża do niego w tym momencie (akurat się złożyło, że od boku) i jak to się rozgrywa teraz? Najpierw pierwsza runda walki wręcz pomiędzy B2 i A2 i dopiero dojazd A1 i druga runda? Teoretycznie jestem za tym rozwiązaniem aczkolwiek kłóciło się to nam trochę podczas ostatnich gier.


Druga sprawa, przeciwnik oddziałem B1 szarżuje na mój oddział A1, który ma rozkaz ruch. W trakcie przemieszczania się, incydentalnie napotyka jedną podstawką mój oddział A2, który ma rozkaz szarża (moje oddziały stały w jednej linii). Jak ja reaguje? Teoretycznie gdybym kontrszarżował to miałbym impet. W tym przypadku go tracę. Czy liczyć rohatyny w takim wypadku albo możliwość ostrzału w szarży? (to był akurat oddział rajtarów, bez rohatyn wiadomo, ale pytam na przyszłość już).

Jeśli chodzi o pierwszy przypadek walki rozgrywane są symultanicznie(jednoczesnie) wiec powinniści rozwiązać wszystkie 1 rundy walki i potem przechodzić do drugich.

Co do drugiej sytuacji to według mnie jeśli przeciwnik zadeklarował szarże a ty nie zadeklarowałeś kątrszarży to nie dostajesz bonusu za szarże przy kontakcie incydentalnym ale to niiech jeszcze ktoś mądrzejszy potwierdzi;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:09 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 20, 2018 1:00 pm
Posty: 123
Lokalizacja: Warszawa
A czy przypadkiem szarża nie musi być skierowana w daną jednostkę, by mogła ona zadeklarować kontrszarżę?

_________________
"Jakiej wdzięczności doznało wojsko Zaporoskie za krew w obronie Rzeczypospolitej przelaną? Gdzie przywileje kozackie? Wolnych kozaków w chłopów chcą zmienić. Chcę wojny z nimi, nie z królem. Król to jest ojciec, a Rzeczpospolita – matka."


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:14 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lis 10, 2018 3:27 pm
Posty: 73
Lokalizacja: Słubice/Lubuskie
Krzysiek pisze:
A czy przypadkiem szarża nie musi być skierowana w daną jednostkę, by mogła ona zadeklarować kontrszarżę?

Ja do tej pory grałem że kontrszarżować można każdą jednostką a nie tylko tą która była szarżowana jako sposób ochrony jednostek ale teraz nie ejstem pewien....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:17 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Aż głupio zapytać w tym dziale, no ale zapytam, bo może macie na to jakieś utrwalone rozwiązania. Chodzi o szyk mołojców. W pierwszym szeregu 4 podstawki strzelców, w drugim 3 ze spisami. Zmieniają ustawienie za manewr, spiśnicy przechodzą do przodu - ile wówczas jest podstawek w pierwszym szeregu? Bo jeśli 3, to wtedy mamy szyk niestandardowy, co implikuje mnóstwo negatywnych (zwłaszcza właśnie dla mołojców) sytuacji, zob. MP, s. 25-26 (nie może się ruszać, strzelać z tylnego rzędu, a przecież ci strzelcy przeszli właśnie do 2 szeregu, nie mają zasad specjalnych...).
I jeszcze - jeśli jest to możliwe (czyli 3 spiśników z przodu, 4 strzelców z tyłu) to czy ta czwarta podstawka może strzelać dwiema kośćmi, czy jedną (choć w sumie w obu przypadkach łamie zasady dot. szyku niestandardowego).
Może czegoś nie kumam, ale jak to rozwiązujecie?

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:26 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 1297
Lokalizacja: Warszawa
W przypadku mołojców to tak nie działa. Spiśnicy i Strzelcy tworzą dwie oddzielne jednostki ale są traktowane jako jedna wataha. Obie jednostki nie muszą się ze sobą stykać ale muszą utrzymywać odległość do 10cm.
Wydaje mi się że ta jedna podstawka może strzelać dwiema kostkami.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Pytania początkującego (cz. VI)
Post: pn kwie 15, 2019 1:28 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Ale ja mówię o sytuacji, gdy są połączeni i stoją w dwóch szeregach.

Poza tym - na pewno są to dwie jednostki???

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 993 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66 ... 100  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Alek i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group