Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest sob paź 20, 2018 10:20 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: pn wrz 17, 2018 3:37 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4319
Cytuj:
Przemyślałem to jeszcze raz i uważam, że na końcu akapitu - o ile się dobrze domyślam (?) - przed kropką powinno znaleźć się coś w tym stylu: ", jednak samo jego wystawienie nie zwiększa dodatkowo ilości Punktów Zwiadu Zgrupowania."
Dość łatwo jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, kiedy np. wyjątkowo perfidny wałkarz będzie próbował wmówić jakiemuś nowicjuszowi, że ten oddział-ekstra jeszcze dodatkowo generuje PZ za samo wystawienie - i to np. dodatkowo powołując się przedostatnie zdanie wstępu do "Zwiadu w Zgrupowaniu". A jak się domyślam - nie taki był zamysł ;)


nie ma potrzeby takiego zapisu - na tym etapie nie dodajesz punktów za podstawki/zasady

Cytuj:
s. 12, Kupowanie przenośnych przeszkód:
Co prawda zapis z drugiego akapitu odsyła nas do zasad będących w MP, ale we wstępie rozdziału w MP nic nie ma na nt. Zgrupowania, przez co jest luka i jakiś makiaweliczny umysł może chcieć wystawić w Zasadzce skwadron piechoty z np. kobylicami. Wszak ostatnie zdanie z 3. akapitu (tamże) mówi o Pułkach w Dywizji. Ergo: na str. 12 Zgrupowań dodałbym zdanie "Oddział posiadający przenośne przeszkody nie może wykonać Forsownego marszu, Dalekiego obejścia, ani zostać wystawiony w Zasadzce."


dodamy taką klaryfikację

Cytuj:
s. 30, Obrona obozu, Rozstawienie oddziałów:
Czy celowo w pierwszym zdaniu jest samo "wozy" zamiast "wozy/wielbłądy transportowe/jasyr"?


tak

Cytuj:
s. 50, modele specjalne:
1. Wystawianie modelu specjalnego: o ile moment wystawiania danego modelu jest dokładnie określony, to mam wątpliwości innego rodzaju. Nie wiem czy uda mi się to jakoś wyjaśnić. Mianowice, czy powinienem mieć w rozpisce:
a) wymienione w rozpisce jakich modeli na pewno użyję w grze LUB przynajmniej mam odjęty (zapisany) "z góry" punkt ZAO na wypadek wystawiania drugiego modelu ("płatnego");
b) nic nie mam nigdzie zapisane, kitram je w pudełku i nagle "pyk!" stawiam przeciwnikowi coś przed nosem (niemalże).

Chodzi o to, że w tym momencie (bez uściślenia) wystawienie modeli może być trochę jak pojedynek rewolwowców, poker, albo coś na zasadzie licytacji - mając np. komplet modeli schowanych wciąż w pudełku, znając już teren, taktyki i efekty i mając w zapasie 1 ZAO w rozpisce, obserwując co wystawia przeciwnik i znając też jego rozpiskę, podejrzewam, że bardzo dobry gracz tuż przed końcem rozstawiania jednostek będzie mógł obliczyć czy przeciwnikowi został punkt zaopatrzenia na kolejny model specjalny, co powoduje, że będzie mógł lepiej zareagować, np. czy przy ostatnim swoim "ruchu" wystawić razem z Głównodowodzącym bardziej medyka, czy gońca, itp.
Jest to ciekawe z punktu grywalności, ale nie wiem czy taka była intencja autorów. Czyli: "a" czy "b"?


zostawiamy to decyzji orgów, u nas będzie a)

Cytuj:
2. Goniec: tylko Rozkazy wychodzące od tego Dowódcy, czy "przychodzące" do (przekazanie mu Punktu Rozkazu) - też?


te o których mówi zasada

Cytuj:
s. 63, Poziom I: czy brak gwiazdki przy skwadronie doborowej jazdy pancernej (i to hetmańskiej zapewne ;)) jest zamierzony? Wszystkie inne skwadrony doborowej jazdy pancernej w pozostałych 3 zgrupowaniach RONu mają taką gwiazdkę (a zwłaszcza analogiczny skwadron ze str. 59).


jest ok

Cytuj:
str. 66 i 68, wojewoda: jak rozumiem wojewoda nie ma zasady Posłuch? W innym wypadku uwaga pod strukturą winna brzmieć:
"* Wojewoda ma statystyki kasztelana i dodatkowo zasadę Posłuch." (wzorem str. 76)


ma - dotyczy go zasada "posłuch" Zgrupowania, dodamy do klaryfikacji

Cytuj:
s. 51, Profos - czy mogę go odrzucić, aby powtórzyć przerzut wynikający z zasady Rozbudowany sztab?


może - nie mamy zakazu przezucania przerzutu.

Cytuj:
s. 72, 74, 76 - dowódca Zgrupowania ma złą ikonkę, która ma tylko 3 figurki. Chyba, że Kozacy to ma być jakiś wyjątek...


Nie tylko - Sandżakbej też nie ma 4 figurek na ikonce (Mirza też) Liczna sylwetek na ikonce nie ma znaczenia - powinny być 4 figurki.

Cytuj:
s. 73, 75, Tabor: czy dobrze rozumiem, że mogę wybrać wystawienie taboru nr 2 bez wystawiania taboru nr 1?


tak

Cytuj:
s. 105 - w uwagach jest napisane, że za +2 PS można dostać Pułkownika ## i moskiewską 4f, przy samej 4f jest zaś +1 PS. Czy to oznacza, że mam do wyboru albo samo działo za +1 albo dowódcę i działo za +2 (nie ma zaś możliwości wzięcia samego dowódcy za +1), czy to jakiś błąd?


+1 do usunięcia

Cytuj:
s. 115 - zasada "To nie jest nasza wojna" a Zgrupowanie cesarskie na Pomorzu w 1659 r. Mam wątpliwości wynikające z przedstawionego w zasadzie kontekstu historycznego:
1. Czy oddziały sojusznicze liczą się do obliczania ilości kości potrzebnych do wykonania testu na dezercję?
2. Czy znaczniki strat z tej zasady można przyporządkowywać oddziałom sojuszniczym?


tak i tak

Cytuj:
s. 127
- czy pułkownik na górze strony nie powinien mieć "(duński)"?


Tak, jego zasady jasno na to wskazują.

Cytuj:
"* Cesarscy kirasjerzy korzystają z zasady Dryl wojskowy i Rozbudowany sztab." - o ile Dryl wojskowy rozumiem, to zasada Rozbudowany Sztab odnosi się do dowódców, a nie jednostek - to oni są w niej przedmiotem. W Magic: the Gathering powiedziałbym: 'ten spell nie ma legalnego targetu, więc fizluje' :D Kirasjerzy nie mogą z niej korzystać, korzystają z niej dowódcy.
Inaczej mówiąc, jeśli się dobrze domyślam o co miało chodzić, to prawidłowy zapis powinien być taki: w zasadach specjalnych tego zgrupowania piszemy Rozbudowany sztab* a w uwadze * Dotyczy jedynie porządkowania cesarskich kirasjerów CHYBA ŻE - sugerując się wstępem historycznym do "szwedzkiej" wersji tej zasady - chodzi wyłącznie o przypadek porządkowania cesarskich kirasjerów przez cesarskiego kapitana (a nie np. koronnego rotmistrza, bo czemuż by nie porządkować nim kirasjerów...). Co nawet było by bardziej logiczne, skoro sztaby są reprezentowane przez podstawki dowódców, a nie przez oddziały. Chyba, że (znów) chodzi o coś innego - karność oddziałów... I wtedy wracamy do tego co zapisałem na niebiesko - jakikolwiek dowódca porządkujący kirasjerów ma bonus. Tyle, że pochodzący de facto z ich "karności", a nie ze specjalnych właściwości sztabów różnych jakości i różnych nacji, będących w tym zgrupowaniu. Bo w takim przypadku nazwa owej zasady specjalnej (Rozbudowany sztab) jest po prostu trochę myląca.
Pytanie - co jest na ten temat w źródłach? ;)


W tym wypadku zasada działa tylko jeśli kirajserzy są porządkowani.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 10:03 am 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4319
Plik z erratą.

http://oim.wargamer.pl/pl/download/pozo ... 92018.html

Oficjalny temat na forum etc założymy 26.09.

Dziękuję wszystkim, którzy pomogli w jej opracowaniu.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 11:17 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Dopytam jeszcze o Kazindżi: czy tylko ci z wymienionych stron są Dobrymi Wojownikami, a ci z pozostałych (np. 74, 76, 88, 90 i 91) już nie?

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 11:22 am 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4319
Dotyczy wszystkich


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 11:35 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Glorfindel pisze:
Dotyczy wszystkich


To w jakiejś kolejnej ewentualnej wersji erraty można zmienić ten zapis, że w Zgrupowaniach na stronach.... należy dopisać Zasadę Specjalną: Dobrzy Wojownicy. Będzie prościej.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 1:18 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Sorki, jeszcze jedno. Chodzi o zgrupowanie koronne 53-57. Trochę się różni ta wersja w kreatorze od tej podręcznikowej: pancerni w podstawie Zgrupowania zabierają 2 lub 3 ZAO, a to jest spora różnica. Dodatkowo Doborowi Kozacy w Poziomie IV dają 1 (w kreatorze) albo 2 (w podręczniku) PZ

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: wt wrz 18, 2018 1:37 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4319
Aktualny jest podręcznik. Kreator zmienimy po premierze wersji Eng.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: śr wrz 19, 2018 10:01 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2735
Pytanie
Co się dzieje, gdy zwiadu nie można wystawić 20 cm od znacznika, innych jednostek, celów kluczowych itd.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: czw wrz 20, 2018 6:17 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: pn maja 14, 2012 10:35 am
Posty: 1927
Pytanie o "Zagon tarski".
W sekcji zwiad za +2PS można wziąć szare podstawki ordynców. Czy to znaczy, że muszę zapłacić 2PS,a potem dokupuję je standardowo 1PS za 3 podstawki?

_________________
Bób, homar, włoszczyzna

Chcesz sprzedać/kupić od/wymienić figurki z bartomeuszem, to weź pod uwagę, że jest osobą, która wycofuje się z własnych ustaleń i w efekcie z handlu nici.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Zgrupowanie - zauważone błędy, uwagi itp.
Post: ndz wrz 23, 2018 1:05 am 
Offline
Komisarz królewski/Royal commissar
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 22, 2012 5:51 pm
Posty: 1421
Lokalizacja: die Stadt Breslau, PL
Glorfindel pisze:
Cytuj:
Przemyślałem to jeszcze raz i uważam, że na końcu akapitu - o ile się dobrze domyślam (?) - przed kropką powinno znaleźć się coś w tym stylu: ", jednak samo jego wystawienie nie zwiększa dodatkowo ilości Punktów Zwiadu Zgrupowania."
[1] Dość łatwo jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, kiedy np. wyjątkowo perfidny wałkarz będzie próbował wmówić jakiemuś nowicjuszowi, że ten oddział-ekstra jeszcze dodatkowo generuje PZ za samo wystawienie - i to np. dodatkowo powołując się przedostatnie zdanie wstępu do "Zwiadu w Zgrupowaniu". A jak się domyślam - nie taki był zamysł ;)
[1] nie ma potrzeby takiego zapisu - [2] na tym etapie nie dodajesz punktów za podstawki/zasady
[1] TY to wiesz, JA to wiem (nie napisałem tego pytania dla siebie), ale chyba nie pisaliście tego podręcznika dla 5 osób na krzyż. Wskazuję miejsce, gdzie mało doświadczeni gracze mogą mieć problem.
[2] Nie??? A zasada Snapphanar mówi: "W Kroku H, przed wystawieniem Zwiadu (...) zwiad twojej armii jest zwiększany o 3 punkty / 5 punktów" - oczywiście przy odpowiednim rzucie kością. Chyba, że miałeś na myśli "na tym etapie nie dodajesz już punktów za wystawiane na stół oddziały i ich zasady specjalne". To wtedy jest ok. Jak się pisze klaryfikacje, to trzeba być precyzyjnym.
Powyższe łączy się z moim poprzednim pytaniem, które zostało niezrozumiane, pozwolę sobie przypomnieć:
Witold Janik pisze:
Jeśli dobrze rozumiem - jeśli gracz grający duńskim Zgrupowaniem wojsk w Skanii wykupi taktykę Silny podjazd, a następnie na początku kroku H wylosuje jeden z dwóch pierwszych wyników z zasady "Snapphanar", to i tak otrzymuje dodatkowe Punkty Zwiadu, niezależnie czy wystawi snapphanarów w kroku H, J, czy też w Zasadzce lub Dalekim obejściu, tak?
w którym chciałem się upewnić, czy to co sobie zrobię ze snapphanarami (gdzie i kiedy ich wystawię) ma jakiś związek z ilością Punktów Zwiadu, jaki za nich dostanę (jak sobie sam odpowiedziałem po przemyśleniu sprawy: bezpośrednio - nie; ale pośrednio - tak; jeśli uda mi się ich wystawić w kroku H, to mogą przynieść jeszcze dodatkowe punkty).


Wozy transportowe a Motywacja.

W wyniku walki wręcz gracz A traci samotnie stojący wóz transportowy na rzecz gracza B, a ten nie podejmuje decyzji o zniszczeniu go.
1) Czy gracz A otrzymuje dwa punkty złamania? W świetle obecnych przepisów - nie powinien (wóz nie został zniszczony), choć nie wiem czy o taki efekt chodziło finalnie autorom.
2) Czy gracz B otrzymuje z tego tytułu jakieś profity (np. przywrócenie dwóch straconych punktów złamania, jeśli takowe posiadał)? Stawiałbym na odpowiedź "nie" - analogicznie do przepisów o obsadzaniu dział ze str. 13 MP.
3) Jeśli odpowiedź na pyt. 1 brzmi "tak" i gracz A odbije swój wóz, to czy przywracane są mu te dwa punkty złamania? (analogicznie do do przepisów o obsadzaniu dział ze str. 13 MP - powinny być)

Moja uwaga: nawet jeśli odpowiedź na pyt. 2 brzmi "nie", ale na pytania 1 i 3 "tak", to decyzja o nie zniszczeniu takiego wozu - w konkretnej sytuacji taktycznej - może być sensowna. Na przykład gracz B zakłada, że gracz A będzie chciał odbić swój wóz, ale przewiduje, że w takiej walce zada mu cięższe straty, niż gracz A straciłby w wyniku zniszczenia wozu.

c.d.n.

@zk1944 - ja bym powiedział przeciwnikowi, żeby wystawił na tej samej linii, z tym samym rozkazem, w najbliższym możliwym miejscu. To pierwsze co mi przychodzi do głowy, jako takie chwilowe rozwiązanie.

_________________
Oscar Wilde: Sarkazm to najniższa forma dowcipu, za to najwyższa forma inteligencji.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group