Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest sob paź 20, 2018 9:30 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 9:04 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: wt wrz 18, 2018 8:35 am
Posty: 7
Witam wszystkich,

długo się zbierałem i podchodziłem do tematu i chyba w końcu dojrzałem do decyzji i postanowiłem spróbować pierwszego bitewniaka :) Padło na OiM. Widziałem już starsze tematy dotyczące tego jak zacząć, co kupić. Ale z racji tego, że gra również sie zmienia zastanawialem sie czy sie nie zdeaktualizowały. Staram sie tez przebrnac przez dział "pytania i odpowiedzi" jednak jest tego troche...

Więc chciałbym poprosić o radę, myślę o zakupie dwóch podjazdów pudełkowych "gotowcow" - podjazd kozacki KOZ-10 i podjazd litewski POL-16. Do tego oczywiście podręcznik. Zamysł jest taki bym mógł nauczyć się podstaw i zobaczył czy mnie to jakoś wciągnie.

Czy waszym zdaniem to dobre podejście? Czy powinienem coś jeszcze wpisać na swoją listę?

I jedno pytanie dotyczące zasad. Podręcznik ma już chyba swoje lata, widziałem nowe podręczniki (Potop, Zgrupowanie). Czy zasady z nich wpływają na podstawowy podręcznik i zwykle zasady? Czy na start wystarczy sam podrecznik plus erraty ze strony?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 9:26 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Z podręczników na początek starczy Mały Podręcznik. Do tego masz trochę pdf-ów z rozpiskami no i kreator armii.

A jeśli chodzi o zestawy startowe, to pewnie każdy odpowie Ci mniej więcej tak samo: bierz co lubisz, co Cię kręci. Ja zacząłem od Kozaków.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 10:16 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 222
Hejka,
Sam całkiem niedawno zacząłem przygodę z OiM (z samymi bitewniakami znacznie wcześniej - aż wstyd się przyznać)

Krajarek zasadniczo wyczerpał temat ;)

Ja jedynie dodam od siebie dwie sprawy:
- Obecnie aktualne zasady gry znajdziesz w małym podręczniku gracza. Ten stary o myląco identycznej okładce posiada już nieaktualne zasady (tzw mechanika z przed poprawek które znalazły się w małym podręczniku)

- Start od podręcznika i dowolnego podjazdu to dobra droga (w przyszłości na pewno wykorzystasz większość modeli - natomiast na jednym pudełku się nie skończy)
Po wstępnej lekturze podręcznika (która w Twoim przypadku może sprawia wrażenie książki kucharskiej) najlepiej umówić się z kimś z okolic na grę pokazowa gdzie na żywo poznasz mechanikę gry.
I tutaj już raczej odwrotu nie ma ;) Gra działa jak magnes.

Za mną długie lata wargamingu i wiele bitewniakami w tym czasie poznałem.

W przypadku OiM, żałuję tylko tego że tak późno na niego trafiłem ;)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 10:22 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2735
Dodatkowo, chyba jeszcze trwa promocja że za podjazd ludelkowy podręcznik masz w gratisie

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 10:55 am 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 21, 2012 11:15 am
Posty: 556
Lokalizacja: Wa-wa
zk1944 pisze:
Dodatkowo, chyba jeszcze trwa promocja że za podjazd ludelkowy podręcznik masz w gratisie

viewtopic.php?f=20&t=7837 chyba o tą chodzi :)

_________________
Chętnych na grę w Wargamerze na Wilczej - zachęcam do umawiania się (i zaklepywania stołów) przez Facebook: https://www.facebook.com/groups/161946934396089/


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 12:36 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: wt wrz 18, 2018 8:35 am
Posty: 7
Dzięki za pomoc, czy mały podręcznik to ten podręcznik gracza? Bo to właśnie ten jest dodawany do promocji. Może skorzystam w takim razie, chyba że to ten stary nie aktualny ;) sądzę że pogubiłem się w tych podręcznikach.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 12:55 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Mały podręcznik = podręcznik gracza = edycja gracza. Tak, to ten sam.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: wt wrz 18, 2018 1:41 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 20, 2018 1:00 pm
Posty: 8
Lokalizacja: Warszawa
Sam zaczęłem od Kozaków i nie wiem czy jest to najlepsza armia do nauki gry.
Ma trochę unikalnych zasad, których nawet doświadczeni gracze nie zawsze są pewni - np zasady wozów taborowych.
Oprócz tego "pudełkowy" podjazd jest o wiele za mały by cokolwiek zdziałać. Odczułem to boleśnie podczas ostatnich Mistrzostw w Wilanowie. :P
Nie zmienia to oczywiście faktu, że jest to dla mnie najciekawsza frakcja i najbardziej mi odpowiada jej klimat. Po prostu pokazuję jej specyfikę, która początkowo nie ułatwia.
Mając świadomość tego mniej się zdziwisz na swoim pierwszym turnieju ;)

_________________
"Jakiej wdzięczności doznało wojsko Zaporoskie za krew w obronie Rzeczypospolitej przelaną? Gdzie przywileje kozackie? Wolnych kozaków w chłopów chcą zmienić. Chcę wojny z nimi, nie z królem. Król to jest ojciec, a Rzeczpospolita – matka."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: śr wrz 19, 2018 1:15 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: wt wrz 18, 2018 8:35 am
Posty: 7
Akurat wybrałem te dwie strony konfliktu gdyż najbardziej mnie ciekawiły (wizualnie, mechanicznie, historycznie). Zdaje sobie sprawę, że samymi pojazdami startowym wiele nie zdziałam, ale jak mówiłem traktuje to jako czysty wstęp do tego świata i naukę podstaw. Jak już to ogarnę i wsiąknę, to będę mógł sobie stopniowo rozszerzać to o nowe elementy (zasady/figurki/armie).

Podczas dalszej lektury pojawiły się kolejne pytania i jeśli znajdziecie chwilę to będę wdzięczny za pomoc:

iconKOZ iconKOZ iconKOZ
1. Przeglądam sobie zawartość podjazdu iconKOZ w sklepie Wargamera. Czy dobrze rozumiem, że z tych figurek mogę złożyć podstawowy podjazd kozaków (2 sotnie mołojcow, 1 sotnia mołojców rejestrowych, 1 sotnia jazdy i plastunów?
Co w kreatorze dało mi podjazd o maksymalnej sile 8 (Max rozkazy), ze zwiadem 7. Wszystko sie zgadza?
2. Gdybym mógł dokupić na start coś ekstra by dało mi to ciut większe pole do zabawy to co najlepiej kupić? Mołojcy/mołojcy rejestrowi/czerń/jazda?

iconRON iconRON iconRON
3. Ok tutaj szczerze się pogubiłem, bo na moje oko mam parę pudełek którymi mogę wystartować, skupiłem się na pojazdach startowych, mamy więc Litewski POL-16 i Koronny POL-13. Wybrałem Litewski gdyż wydaje mi się bardziej uniwersalny, słusznie? Tu w kreatorze wyszła mi siła 7, zwiad 16
4. To samo pytanie jak u iconKOZ gdybym mógł na starcie dokupić jakiś oddział by dać sobie większe pole do eksperymentów co polecacie?


Ostatnio zmieniony śr wrz 19, 2018 7:02 am przez Avael, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Startowe podjazdy - pytania początkującego
Post: śr wrz 19, 2018 6:25 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1008
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Liczysz dobrze :) (ale tutaj, w Wargamerze, może nie wsponinaj o sklepie Warhammera, bo to chyba jakaś konkurencja ;) )
Ale wracając do ad remu. W tym systemie nie ma uniwersalnych podjazdów i każdy tu obecny może Ci dać swoją własną odpowiedź. Po prostu, jak już będziesz miał startery, popatrz na kolejne poziomy i kupuj co uznasz za stosowne. U Kozaków brakuje w zasadzie wszystkiego :) Te 8PS jest dość iluzoryczne, bo podbite rozkazami, co na tym poziomie absolutnie nie jest konieczne. Jak zagrasz, sam się przekonasz :) Tak, to jest dość trudny podjazd do nauki, ale możesz przy okazji nauczyć się walki w oparciu o wozy. Osobiście na podjeździe nie lubię grać czernią. Gdyby tylko udało się podmienić dowódcę lu plastunów na esauła, to pewnie najlepiej by wychodziło kupienie drugiego pudełka.

O Litwie nie powiem, bo się nie znam, ale w koronnym osobiście co bym dokupił na początek to kompania dragonów - w niektórych scenariuszach przydaje się ktoś na pieszo. W każdej opcji pamiętaj o oficerach.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group