Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pt cze 23, 2017 8:45 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 2:37 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 806
Lokalizacja: Warszawa
Kaduceusz pisze:
- podstawowy (bez żadnych efektów, same podstawowe opcje i żadnych modyfikatorów (z wyjątkiem terenów) + uproszczony system poruszania wszystkich jednostek)
- zaawansowany (ze wszystkimi złożonymi zasadami jakie do tej pory i w przyszłości są i będą wdrażane)


To nie przejdzie. Jeżeli ktoś chce grać na poziomie "podstawowym" może grać armią zachodnią na inna armie zachodnią z kolegami, w ten sposób pomija te "zaawansowane" zasady poruszania się lekkiej czy doborowej jazdy. Każdy ma ten sam modyfikator za broń czy za strzelanie.

Prawda jest taka że OiM nie jest grą prostą i na tym poziomie ciężko jest ją ułatwić. Żeby zacząć w to grać trzeba trochę samozaparcia do nauczenia się zasad, a nie marudzenie że gra jest za trudna.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 2:40 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 841
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
nie mam zamiaru się bawić w wymyślanie autorskiego systemu opartego o OiM bo nie mam na to czasu - to jest tylko zarys pewnej idei a co w szczegółach to już niech autorzy gry się pogłowią. Dobrze by było aby każdy z was poprostu postawił się na miejscu gracza startującego dopiero z przygodą OiM i sobie sam odpowiedział co to znaczy uproszczenie zasad albo zastosowanie tylko tych podstawowych.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 2:57 pm 
Offline
Komisarz królewski/Royal commissar
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 22, 2012 5:51 pm
Posty: 1228
Lokalizacja: księstwo Raszyn, PL
Kaduceusz pisze:
nie mam zamiaru się bawić w wymyślanie autorskiego systemu opartego o OiM bo nie mam na to czasu - to jest tylko zarys pewnej idei a co w szczegółach to już niech autorzy gry się pogłowią
Miałem już nigdy nie odpowiadać na posty Kaduceusza, ale to jest tak niedorzeczne i bezczelne, że nie mogę... "Mam czas tylko ponarzekać, a nie mam czasu przedstawić konstruktywnego pomysłu, więc niech pogłowią się autorzy "co miałem na myśli", bo ja nie mam czasu wymyślać, a oni na pewno nie mają co robić." - to jest logika! Gratulacje!

Trzymajcie mnie... ]:(

_________________
Ja tu tylko sprzątam.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 3:08 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 21, 2012 11:15 am
Posty: 273
Lokalizacja: mazowieckie
Jako gracz całkiem młody stażem (zacząłem grać na początku wakacji ubr) powiem, że przeczytanie, zrozumienie i przetestowanie zasad nie było dla mnie problemem, mimo rozbudowania gry. Problemem były i są nadal małe malutkie i zarazem liczne szczególiki, które wynikają z różnych źródeł i nie są do końca zebrane w jednym miejscu. Przykładowo - jak skutecznie wystawić zasadzkę ze zwiadu? Nie używałem jej kompletnie bo w trakcie gry wychodziło że tak nie mogę i tak nie mogę, więc w zasadzie się nie opłaca, brak mi było przykładzików. A dowiedziałem dopiero niedawno, wertując forum. A i tak nie wiem czy to jest oficjalnie stosowana praktyka.

_________________
iconTAT & iconTUR


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 3:26 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: czw lip 16, 2015 11:26 am
Posty: 350
Lokalizacja: Warszawa
Witold Janik pisze:
(...) to jest logika! Gratulacje!
Trzymajcie mnie... ]:(

Ja to nazywam "Weźmy i zróbcie..." :). Bardzo dużo ludzi tak myśli. U mnie na osiedlu najczęściej jest "Mam problem z tym a tym, weźmy i zróbcie..." :)

Jako gracz całkiem młody stażem (zacząłem grać w ostatnim maju) powiem, że początek wygląda tak (czyniąc długą historię krótką nie jest trudno się nauczyć grać, ale trzeba jakiegoś roku dużej wyrozumiałości ze strony przeciwników oraz drugiego roku normalnej wyrozumiałości):
Czytam cały podręcznik (mało rozumiem). Gram dwie bitwy z podpowiedziami przeciwnika.
Czytam drugi raz cały (jasne, że tylko zasady) podręcznik i coś w końcu rozumiem, ale mało pamiętam. Gram kolejne 10 bitew z podpowiedziami przeciwników.
Czytam podręcznik trzeci raz i jadę na Lublin z super pomocą Olbrachta. W między czasie ciągle ktoś mi coś mówi o jakimś FAQ i erratach, ale nie rozumiem o czym mówią i nie wiem skąd wziąć te materiały. W końcu znalazłem wszystko.
Czytam podręcznik czwarty i piąty raz. Chrzani mi się co, gdzie, kiedy i jak zostało poprawione.

Można powiedzieć, że teraz czytam podręcznik szósty raz przed Wilanowem i czuję się pewnie. zobaczymy jednak jakie kwiatki przyniesie turniej, bo nie spodziewam się, że wiem wszystko. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 3:36 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt paź 27, 2015 4:58 pm
Posty: 91
Lokalizacja: Lublin
Zgadzam się z przedmówcami. Reguł, które trzeba opanować, aby móc po prostu zagrać wcale nie jest tak dużo i dość szybko można je ogarnąć. Problem tkwi w małej intuicyjności i precyzji przepisów, oraz rozbiciu zasad na Podręcznik, Potop, Erraty, FAQ. Kończy się na tym, że ogarnięcie wszystkiego wymaga masy czasu i jest naprawdę ciężkim zadaniem dla kogoś kto nie śledził wprowadzania tych zmian. Wyjściem z sytuacji (mam nadzieję) będzie Mały Podręcznik.

_________________
iconRUS


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 4:38 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 17, 2015 8:54 pm
Posty: 88
Lokalizacja: Kanzas
kilka słów jako stosunkowo nowy gracz (od około roku). Od blisko 20 lat grania przerabiałem już wiele systemów - WFB, WH40k, Warmaster, Flintloque (Szczelba), Konfrontacja - do części z chęcią wracam, już nie turniejowo, ale czysto fanowsko. Do OiM-a mam podobne podejście - bardziej liczy się klimat (to najbardziej cenię w tej grze) a turnieje w ogóle są na dalszym miejscu. Na kilku byłem, bardziej w poszukiwaniu innych przeciwników/armii i podpatrzeć jak grają bardziej doświadczeni gracze. Na pewno będę się jeszcze pojawiał.

Zaczynając grać w OiMa- ilość zasad jakoś specjalnie mnie nie przeraziła, różnorodność jest w pewnym sensie zaletą tego systemu.

2 podręczniki - to jeszcze można przeboleć i jest to do ogarnięcia, natomiast ilość errat i FAQ, które powstały w międzyczasie - które już nie wiedziałem czy są aktualne po wyjściu "Potopu" czy też nie wraz z FAQ forumowym - cóż, jest ciężko (np. już nie pamiętam jakiego zapisu Erraty 2.0. dotyczyło, ale na forum dostałem odpowiedź od topowego gracza - traktuj jak by tego zapisu erraty nie było). Dla kogoś nowego czasem takie elementy są flustrujące, gdy na turnieju sędzia powie, że coś tam nie działa tak jak czytamy bo coś tam ... albo że wśród graczy przyjęło się, że taki problem/sytuację rozwiązuje się tak a nie inaczej ... Mam nadzieję że MP sporo zmieni w tym zakresie.

PS. Na szczęście forum dobrze działa i żadne zadane- nawet głupie pytania nie zostają bez odpowiedzi, zatem warto by podziękować za pomoc i wiedzę wieloletnich graczy, którzy raczą na nie odpowiadać - zatem dziękuję :)

PPS. Wydaje mi się że obecnie meta co do systemów trochę się zmienia - górują systemy z mega prostymi zasadami, które zarazem są bardzo grywalne


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 5:15 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 841
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
Witold Janik pisze:
Kaduceusz pisze:
nie mam zamiaru się bawić w wymyślanie autorskiego systemu opartego o OiM bo nie mam na to czasu - to jest tylko zarys pewnej idei a co w szczegółach to już niech autorzy gry się pogłowią
Miałem już nigdy nie odpowiadać na posty Kaduceusza, ale to jest tak niedorzeczne i bezczelne, że nie mogę... "Mam czas tylko ponarzekać, a nie mam czasu przedstawić konstruktywnego pomysłu, więc niech pogłowią się autorzy "co miałem na myśli", bo ja nie mam czasu wymyślać, a oni na pewno nie mają co robić." - to jest logika! Gratulacje!

Trzymajcie mnie... ]:(

Witoldzie weź sobie na wstrzymanie wiem zę może jestes przepracowany ale serio zejdź ze mnie! ]:(
A czy ja narzekam!? Człowieku wyluzuj - tak podałem tylko pomysł, tak jest on nieuczesany!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: śr mar 15, 2017 5:20 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 1979
Slawek Porebski pisze:
Zgadzam się z Leszczycem. Sowabud też pewnie potwierdzi, że aktualnie jak jesteś silniejszym w PS, to nie masz się co bać efektów. Ciężkie efekty losują się rzadko, a nawet jak się wylosują, to jeszcze mogą paść na mało ważny oddział. Jeśli chodzi o pomysły na nowy efekt to mam dwa:

1. "Rzuć jeszcze raz kostką. 1-5 efekt panika. 6-0 efekt opóźnienie." Zwiększa to o 5% szansę na wylosowanie każdego z dwóch najmocniejszych efektów. Wtedy statystycznie na czterech kostkach musi się wylosować choć jeden taki efekt. Taka sytuacja sprzyja wysyłaniu na podjazd nie więcej wojska niż jest to konieczne.
2. "Wróg ufny w swoją przewagę zaniedbał zwiad. Otrzymujesz +10 punktów zwiadu". Zastanawiałem się nad -10 dla przeciwnika, ale tacy przykładowo "kiedy Kozacy..." mogą być zbyt pokrzywdzeni. Nie do końca wiem jak to wpłynie na rozgrywkę, ale czuję, że balans jednak wzrośnie. Przeciwnik będzie miał mniej do wyboru ze zwiadu, albo Ty będziesz mógł coś wybrać.


Pomysł 1. jest super - jestem całym sercem za. Pomysł 2. już padał nieraz i boję się, że może być z nim problem, jeśli dostaną go np. Tatarzy - często słabsi, a jednak z bardzo dużym zwiadem.

Duderson pisze:
Ja myślałem o efekcie nieużywanego modyfikatora deszcz/dym/mgła (tylko do wyboru na normalnych zasadach) - wszystkie jednostki mają -1 do strzelania.


Też ciekawe, choć powinno to móc boleć każdy podjazd. A jak spotka się np. taki posterunek (czy inny defensywny albo coś z wozami) - oparty głównie na okopaniu się i strzelaniu - z RONem - opartym głównie na walce wręcz - to się okaże, że ten efekt uderza głównie w słabszego. Ale pomysł jest niezły. Może np. efekt "bitwy wczesnym rankiem" - w strefie rozstawienia przeciwnika w I turze rozciąga się mgła, ze wszystkimi jej konsekwencjami co ograniczałoby widzialność, strzelanie, zasięg dowodzenia i uniemożliwiało maszerowanie).

_________________
На нас глядят в бинокли, в трубы сотни глаз
И видят нас от дыма злых и серых,
Но никогда им не увидеть нас
Прикованными к веслам на галерах!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Propozycja zmian w zasadach OiM
Post: czw mar 16, 2017 12:46 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: pn maja 14, 2012 10:35 am
Posty: 1737
Kaduceusz pisze:
Witold Janik pisze:
Kaduceusz pisze:
nie mam zamiaru się bawić w wymyślanie autorskiego systemu opartego o OiM bo nie mam na to czasu - to jest tylko zarys pewnej idei a co w szczegółach to już niech autorzy gry się pogłowią
Miałem już nigdy nie odpowiadać na posty Kaduceusza, ale to jest tak niedorzeczne i bezczelne, że nie mogę... "Mam czas tylko ponarzekać, a nie mam czasu przedstawić konstruktywnego pomysłu, więc niech pogłowią się autorzy "co miałem na myśli", bo ja nie mam czasu wymyślać, a oni na pewno nie mają co robić." - to jest logika! Gratulacje!

Trzymajcie mnie... ]:(

Witoldzie weź sobie na wstrzymanie wiem zę może jestes przepracowany ale serio zejdź ze mnie! ]:(
A czy ja narzekam!? Człowieku wyluzuj - tak podałem tylko pomysł, tak jest on nieuczesany!


Ale tak szczerze mówiąc to co ten "nieuczesany pomysł" ma na celu? Bo generalnie to dla mnie to jednoznacznie wygląda na narzekanie.
Jaka idea? Masz już zasady opcjonalne, na które nie musisz grać. Czego oczekujesz? Prostych zasad bez wszelkich modyfikatorów? Komu by na tym miało zależeć? Graczom? Nie sądzę, bo zasady zostały opracowywane w taki sposób, żeby w miarę odzwierciedlały skuteczność formacji i to się graczom podoba. To trochę jakbyś w Warhammerze postulował usunięcie wszystkich zasad specjalnych ekwipunku i armii - "grajmy na gołe statystyki" - grać by się dało, ale nie sądzę, by wiele osób byłoby chętnych na takie pomysły.

Ostatecznie zasady do Ogniem i Mieczem to tylko przykrywka do sprzedaży modeli, więc nie jest to element na którym autorom gry zależy. W sumie nie wiem, czy 'nie zależy' jest dobrym słowem by to opisać, patrząc na opór materii w kwestii modyfikacji zasad...

Te kilka osób, które siedzą i kombinują co poprawić w zasadach, które je testują i modyfikują, żeby w szerszej perspektywie gra miała sens, to pojedyńcze osoby, które łaskawie dostały na to przyzwolenie od WG. Jeśli już miałbyś się do kogoś zwracać z takimi pomysłami, to nie do WG, tylko do zespołu betatesterów, do osób, które przygotowały zasady krakowskie, lubelskie itp. Weź sobie Potop i zerknij do stopki redakcyjnej, gdzie masz ich wypisanych z imienia i nazwiska. (choć moim zdaniem to nie ma sensu, bo zasady generalnie są dobre)

_________________
Bób, homar, włoszczyzna

Chcesz sprzedać/kupić od/wymienić figurki z bartomeuszem, to weź pod uwagę, że jest osobą, która wycofuje się z własnych ustaleń i w efekcie z handlu nici.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 30 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group