Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr wrz 19, 2018 9:28 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2777 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 278  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: śr lip 04, 2018 9:23 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 184
Miałem podobna sytuacje w Wilanowie.

I po doczytaniu podręcznika, wiem że zostało nie zostało to w pełni poprawnie rozstrzygnięte (zarówno przezemnie jak i sędziego).
Zasady mówią (str 32), że cel szarzy można zmienić tylko w wypadku kiedy zniknie poza widok jednostki szarżującej (gdzie na cel tego testu jednostka ma widoczność 360 stopni - czyli jak wróg Ci ucieknie "za plecy" to i tak może dostać szarże).

Natomiast w Twoim przypadku jeśli tylko widziałeś odział A ( i żaden nie był w zasięgu 20 cm - inaczej musisz szarżować na najbliższy) deklarujesz kierunek szarży i jeśli przechodzi on przez wszystkie oddziały "skośnookich diobłów" to wszystkie jednostki deklarują reakcje zanim ruszysz jednostkę.

Po wszystkich odskokach jeśli nadal widzisz odział A (może być poza zasięgiem szarzy) wykonujesz ruch za pierwotnym celem.. i jeśli na skutek tego ruchu wpadniesz na jeszcze jakiś oddział to dochodzi do kontaktu incydentalnego.

W przypadku gdy jednak musisz lub chcesz zaszarżować na odział z przodu.. Wykonuje on reakcje i odskakuje i teraz są dwie możliwości:
a) Tak odskoczył - wykorzystując że rozproszone przechodzą przez swoich ze uciekł za nich i straciłeś LOS. Wtedy możesz zmienić deklaracje szarży.
b) odskoczył i dalej go widzisz wiec wykonujesz szarże. Jeśli jednak na skutek tego ruchu zetkniesz się z wrogiem to jest kontakt incydentalny i dochodzi do walki. Uwaga tutaj nie ma odskoków (przynajmniej nie znalazłem tego w podręczniku.
Czyli jak dobrze to zadeklarujesz a przeciwnik źle odskoczy to możesz dorwać inny oddział i on już nie ma szans na reakcje. W ten sposób można dorwać tatarów :)


To jest oczywiście moja opinia po przeczytaniu podręcznika.
W razie gdybym źle to rozumiał proszę o sprostowanie :)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: śr lip 04, 2018 5:21 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 144
Sytuacja 1:

No właśnie w rozdziale szarża nic nie jest napisane o tym, że szarża na teren niedostępny jest niemożliwa. A Tatarzy byli już przednia krawędzią na granicy rzeki, więc gdyby się nawet nie ruszyli, to teoretycznie pancerni kończą ruch w dobrym dla siebie terenie...

Poza tym: rzeka nie jest terenem niedostępnym, bo pływanie [edit. A nie, w tym przypadku jest, bo to pancerni, ale dla potomności rozważmy, co będzie gdyby to byli zwykli kozacy].

Gracz RON dostał inicjatywę od Tatarów, więc Tatarzy jeszcze się w turze szarży nie ruszali, więc odskok o 10cm według mnie...


Sytuacja 2 (most, rysunki):

I faza: deklaracja szarzy na A, A odskakuje (patrz faza II),
II faza: patrząc na rysunek o szarzy przez most w podręczniku dojeżdżam kozakami do wylotu, deklaruję nowy cel: B
III faza: B odskok,
IV faza: jadę za B, ale wjeżdżam (a właściwie to już byłem) na mniej niż 2cm od Kazindżi (C), ponieważ deklarowałem szarżę w szyku rozproszonym do dostawiam się tak, aby dwie podstawki walczyły.


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: śr lip 04, 2018 7:35 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1509
IV faza nieprawidłowa. Sam fakt przebywania 2 cm od wroga nie oznacza, że weszliśmy z nim w walkę. Następuje to dopiero po zetknięciu podstawek. Jeżeli obracając się w kierunku B wjeżdżasz w C to walczysz, jeśli nie to nie (nawet jeśli jesteś w 2 cm).
Jeśli chodzi o rzekę, to nawet jeśli masz pływanie, to nie możesz przez nią szarżować.
Odskok: kawaleria, która się nie poruszała (za ruch uważa się poruszenie podstawek) może odskoczyć 20cm. Jeżeli się już poruszyła, to 10cm.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: śr lip 04, 2018 9:55 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 144
No właśnie z mostem jest ten problem, że dodano rozdział o szarzy przez most, aby uniknąć blokowania przejazdu, stając czymkolwiek <2cm od jego "ujścia". Ale tam nie było nic o odskoku (kto to widział, żeby Tatarzy siedzieli tam i pilnowali rzeki tylko po to aby uciec ;) ). Wydaje mi się, że "na logikę" i "w duchu" zasad szarzy przez most zrobiliśmy dobrze (a przynajmniej sensownie). Ale chciałbym poznać oficjalna wykładnię...

Tak wiem, że mając pływanie nie można szarżować przez rzekę, ale zakładam, że do jej brzegu już można. Pytanie co dalej? Chorągiew się zatrzymuje i dostaje rozkaz ruch, czy testuje utrzymanie szarzy na kolejną rundę? Według mnie to pierwsze, bo to nie spalona szarża (wróg za daleko), tylko niedojście do walki (tam gdzie są są takie dwa punkty w końcówce rozdziału o szarży w małym podręczniku).

To pamiętamy, że odskok 20cm lub 10cm po ruchu, ale tamta stała w rzece (teren trudny), więc ruch / 2, a Tatarzy się jeszcze nie ruszali turze w której odskoczyli.


Dodatkowe pytanie: rozumiem, że przez bród można szarżować jak przez trudny teren?

Dodatkowe pytanie: czy płynąc przez rzekę można zawrócić? Bo jeśli nie, to odskoku nie powinno być...

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: śr lip 04, 2018 10:57 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1509
Opierasz się na becie z PDFa czy małym podręczniku? Bo w ostatecznej wersji szarża z mostu została znacznie uproszczona i nie ma nic o walce z jednostkami w 2 cm.
Jeśli chodzi o te dwa punkty to mówią one o byciu zaatakowanym przed kontaktem z wrogiem z boku lub z tyłu albo braku deklaracji kontrszarży. W podanym przez ciebie przykładzie jednostka zdaje test wyszkolenia. Wyjątkiem jest tu jednostka w szyku rozproszonym, która dostaje ruch (bo jeżeli nie można poprowadzić szarży tak, by przynajmniej jedna podstawka nie jechała po łuku, to dostaje ruch).
Przez bród szarżujesz jak przez trudny teren.
Odskok może wykonać każda lekka jazda jeśli zostanie zaatakowana. To, że była w rzece nie ma znaczenia. Co do zawracania w rzece - czasami jest to nawet wymagane - np. jeśli wróg zablokuje przejazd to jednostka musi wrócić na swój brzeg w kolejnej rundzie. W innych przypadkach zawracać nie można.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lip 05, 2018 9:17 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 144
No właśnie na Małym Podręczniku, wersje ostateczna, fizyczna...

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lip 05, 2018 2:16 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 184
Robson analizując Waszą sysuacje i zapisy z podręcznika dla mnie jest tak.
1) Kozacy deklarują szarże na oddział A

2) odział A w odpowiedzi na deklaracje szarzy odksakuje i tym sposobem chowa się za odział B - kawaleria traci LOS do wroga.

3) teraz kawaleria może zmienić deklarację szarży - legalny cel to odział B (odział C bylby gdyby kawaleria stała na moście, ale to jeszcze nie nastąpiło dalej jesteśmy na etapie deklaracji)

4) Odział B robi odskok.

I teraz ważny moment. Na czas szarzy lub ucieczki można zbliżać się bliżej niż 2 cm od wroga. Dlatego jeśli odział C stał poza wylotem mostu to jednostka kozaków przejeżdża za niego i kontynuuje szarże na odział B.


Sytuacja wyjątkowa, która pozwoliłaby zaszarzować na odział C to moment w których po ruchu podstawowym stałbyś na moście a odział B byłby niewidoczny. (czyli tak naprawdę sam tatar musiałby odziałem B schowac się za odziałem A)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Ostatnio zmieniony czw lip 05, 2018 3:20 pm przez miszczu, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lip 05, 2018 2:38 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 144
O, to ma teraz sens! Nie pamiętałem, że można się zbliżyć na 2cm w czasie szarży...

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lip 05, 2018 3:29 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 184
Co ciekawe w przypadku incydentalnego kontaktu nie przysługuje odskok.
Odskok deklaruje się po deklaracji szarży a przed ruchem szarżującego.
Dlatego jeśli w waszym przykładzie po odskoku odziały A dalej byłby widoczny to wpadłbyś na odział B i doszłoby do walki.

Zapis o 2cm od wroga str14 :)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lip 05, 2018 10:12 pm 
Offline
Komisarz królewski/Royal commissar
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 22, 2012 5:51 pm
Posty: 1415
Lokalizacja: die Stadt Breslau, PL
Ja tylko odpowiem, że nie jest możliwe doprowadzenie do sytuacji z rysunku "faza IV". Mimo, że Doborowa Kawaleria może szarżować w szyku rozproszonym, to zakończyć Ruch może tylko w Szyku Zwartym. A u Ciebie jest Szyk Niestandardowy. Jedyne wyjście to deklaracja Szarży w Szyku Zwartym i zakończenie Ruchu w złamanej kolumnie, gdzie pierwsza podstawka styka się pod skosem z flanką celu.
Piszę z głowy, bo jestem na wyjeździe, nie mam podręcznika.

_________________
Oscar Wilde: Sarkazm to najniższa forma dowcipu, za to najwyższa forma inteligencji.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2777 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 278  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group