Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest sob kwie 20, 2019 10:34 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2830 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: ndz sty 06, 2019 2:17 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt cze 05, 2012 10:47 am
Posty: 542
Duderson pisze:
Z tego co widzę w instrukcji obsługi to tylko kozły hiszpańskie można rozstawić przed bitwą (mają zapis "mogą być niesione lub rozstawione". Pamiętajmy o tym, że można je niszczyć dowolnym manewrem, jeżeli nie stykają się z przeciwnikiem.
Dodatkowo, zapis o ułatwionym niszczeniu umocnień polowych obowiązuje moim zdaniem tylko na zgrupowaniu, przynajmniej nie spotkałem się nigdzie z zapisem, że jest inaczej.


Kobylice mogą być "złożone lub rozstawione" czyli realnie tak samo jak koziołki.

_________________
"Chorągiew. Zdobyłem. Zdobyłem chorągiew. Nie znałem swojego męstwa..."
-----------------------------------------------------------------------

Galeria - viewtopic.php?f=17&t=1985&start=30


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: ndz sty 06, 2019 2:50 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2932
miszczu pisze:
Oddział rajtari składający się z dwóch rzedow, gdzie pierwszy w całości wyjechał że strumienia a drugi jest jeszcze w nim otrzymuje szarżę od czoła innej kawaleria.

Pytanie jak rozstrzygnąć to starcie;
A)Czy rajtarzy mają -1 do trafienia za walkę z przeciwnikiem mającym przewagę?
B)Czy kawaleria ma +1 do wyniku za walkę z przewagą przeciw rajtari?

Mam swoją teorię po przewertowaniu podręcznika ale ciekaw jestem co mają do powiedzenia mądrzejsze głowy odemnie ;)

ad1. Nie, minus do wyszkolenia jest tylko przy ataku na broniącą się (posiadającą rozkaz Obrona) jednostkę, a tutaj przeciwnik atakuje.
ad.2 Nie, tak jak opisał Swawolnik.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: ndz sty 06, 2019 2:56 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2317
Lokalizacja: Kraków
Mój błąd przy pytaniu A) nie zauważyłem, że minus do trafienia dotyczy atakującej, a nie walczącej jednostki. 8-)

Dzięki Lubelak.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: ndz sty 06, 2019 11:14 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 407
Lubelak bardzo słuszna uwaga. Umknęło mi to.

Pociągnę jednak przykład dalej by się w 100% upewnic.
Bo jest to niebagatelne dla całej mechaniki systemu:

Co w wypadku gdy jednostka broni się (posiada rozkaz obrona) i otrzymuje szarżę ale tak że włączacie podstawki są poza terenem dającym przewage, lub szarżując jednostka atakuje z terenu podstawkami już będącymi poza nim.

Są to przypadki wszelkich wężów siedzących w bagnach lasach strumieniach etc.

Dlaczego jest to ważne bo dochodzi do kuriozalnych sytuacji gdzie 1-2 podstawki są w lesie a reszta przed nim w rozsypanym szyku rozproszonym. I dochodzi do walki.

Las ma konkretny (swoją drogą głupi zapis) że broniący się ma przewagę niezależnie od pozycji atakującego.

Co może rodzić dziwaczne sytuację.

Jest zapis z 48 str MP mówiący o tym że dodatni modyfikator dostaje jednostka o ile wszystkie podstawki spełniają wymog. I tutaj wracamy do lasu.. co to oznacza?

Jest też zapis z 47 że modyfikator ujemny dostają tylko podstawki których się to tyczy. I znów las.. i co to oznacza.

Co ciekawsze impet otrzymujemy kiedy my jak i zarówno przeciwnik jest w otwartym terenie. Czyli co blok Rajtarow który dosłownie jedną podstawka stoi w polu odbiera impet?

Barakuje mi zapisu zejedbosta jest uznawana że jest w terenie o ile jej wszystkie podstawki w nim się znajduja

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 9:24 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2812
Nie jestem Lubelakiem, ale odpowiem.
Wszystko zależy, jak atakujesz i jak jest ustawiona jednostka broniąca.
Rajtarzy-atakując nie najeżdzając na pole to masz impet, mimo że obrońcy stoją częściowo w polu.
Las, daje jednostce szyk rozproszony dla całej jednostki, jednakże bonus mają jednostki stojące w lesie, te co są w terenie czystym nie mają przewagi itd.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 3:06 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2932
miszczu pisze:
Lubelak bardzo słuszna uwaga. Umknęło mi to.

Pociągnę jednak przykład dalej by się w 100% upewnic.
Bo jest to niebagatelne dla całej mechaniki systemu:

Co w wypadku gdy jednostka broni się (posiada rozkaz obrona) i otrzymuje szarżę ale tak że włączacie podstawki są poza terenem dającym przewage, lub szarżując jednostka atakuje z terenu podstawkami już będącymi poza nim.Cel w terenie wszystkimi WALCZĄCYMI PODSTAWKAMI jest bonus, przynajmniej kawałek WALCZĄCEJ BRONIĄCEJ poza terenem, bonusu nie ma

Są to przypadki wszelkich wężów siedzących w bagnach lasach strumieniach etc.

Dlaczego jest to ważne bo dochodzi do kuriozalnych sytuacji gdzie 1-2 podstawki są w lesie a reszta przed nim w rozsypanym szyku rozproszonym. I dochodzi do walki.
- jeżeli chociaż jedna z tych podstawek poza lasem jest zaangażowana w walkę, bonusu nie ma
Las ma konkretny (swoją drogą głupi zapis) że broniący się ma przewagę niezależnie od pozycji atakującego. Dlaczego głupi? Czy to ważne skąd naciera przeciwnik między drzewa?

Co może rodzić dziwaczne sytuację.Przykład?

Jest zapis z 48 str MP mówiący o tym że dodatni modyfikator dostaje jednostka o ile wszystkie podstawki spełniają wymog. I tutaj wracamy do lasu.. co to oznacza?Zapis, o ile dobrze pamiętam, mówi o wszystkich WALCZĄCYCH a nie wszystkich z jednostki. To jest kluczowy niuanse dla zrozumienia zasad.

Jest też zapis z 47 że modyfikator ujemny dostają tylko podstawki których się to tyczy. I znów las.. i co to oznacza.j.w.

Co ciekawsze impet otrzymujemy kiedy my jak i zarówno przeciwnik jest w otwartym terenie. Czyli co blok Rajtarow który dosłownie jedną podstawka stoi w polu odbiera impet?Tak, zasady są jednakowe dla wszystkich. Jest to dla mnie logiczne - jednostka chce utrzymać szyk, więc lewa strona nie może gnać galopem gdy prawa brodzik w bagnie. Co innego luźni jeźdźcy w szyku rozproszonym, tutaj kolega z lewej nie musi trzymać żadnej linii tylko rwie do przodu jak w filmach:-D

Barakuje mi zapisu zejedbosta jest uznawana że jest w terenie o ile jej wszystkie podstawki w nim się znajdujaBrakuje ci, bo oczekujesz że tak powinno być, a jest to IMO błędne - odpowiem twoim przykładem: jednostka w lesie przyjmuje wroga od frontu, wszystkie walczące podstawki (np. 10 z 20) są w całości w terenie (podobnie jak 9 innych niezaangazowanych w walkę), natomiast 20, stojąca daleko od walki, stoi za lasem (przeciwnik musiałby przejść cały las i 19 podstawek przed nią) i nie jest w lesie. :D

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 3:56 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1644
Co do tej szarży w SR z impetem nie jestem przekonany: zasady mówią, że cały oddział musi przejechać 10 cm w otwartym terenie, żeby był impet. Co prawda jest zapis, że każda podstawka SR szarżuje jakby była oddziałem w SZ, ale dotyczy to moim zdaniem poruszania się, a podstawki nie przestają tworzyć oddziału


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 4:10 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 292
Lubelak pisze:

miszczu pisze:
Co ciekawsze impet otrzymujemy kiedy my jak i zarówno przeciwnik jest w otwartym terenie. Czyli co blok Rajtarow który dosłownie jedną podstawka stoi w polu odbiera impet?

Tak, zasady są jednakowe dla wszystkich. Jest to dla mnie logiczne - jednostka chce utrzymać szyk, więc lewa strona nie może gnać galopem gdy prawa brodzik w bagnie. Co innego luźni jeźdźcy w szyku rozproszonym, tutaj kolega z lewej nie musi trzymać żadnej linii tylko rwie do przodu jak w filmach:-D

Miszczowi chyba chodziło o to, że jak Ci rajtarzy stoja sobie tylnim rogiem drugiego rzedu w polu, a gołymi klatami pierwszgo rzedu do wroga w otwartym (przednimi krawedziami) i dostają szarże na przód, tak, że żadna podstawka wroga nie wchodzi na pola....

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 4:32 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1644
Mnie ten zapis nie przeszkadza, jest dobrze tak jak jest. Lubelskie pisze o tym samym.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 5:17 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: pn maja 14, 2012 10:35 am
Posty: 2039
@Lubelak - nie róbmy z forum blogu Janusza Korwin-Mikkego. Ograniczmy się do jednego koloru w ramach wypowiedzi ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2830 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group