Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest ndz sie 18, 2019 7:21 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2851 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284 ... 286  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 5:21 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2975
piotroslav pisze:
@Lubelak - nie róbmy z forum blogu Janusza Korwin-Mikkego. Ograniczmy się do jednego koloru w ramach wypowiedzi ;)

Pisałem na telefonie w pracy pod biurkiem na szybkości.
:D

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: pn sty 07, 2019 8:26 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 556
Lubelak. Po pierwsze dzieki za opowiedz.
Jednak choć i ja czuje jak powinno być to od dłuższego czasu staram sie znaleźć na to potwierdzenie w zasadach. Bo jeśli tam tego nie ma, zupełnie zrozumiem stanowisko gracza który powie: ze ma w du.. jak i to co mi sie wydaje.

[1] Dlatego za kolejnością:
Dodatni modyfikator (dla jednostki) otrzymujemy kiedy wszystkie podstawki spełniają warunek (nie ma nic o walczących - w tym cały moj bol)

[2] Walka w lesie
piechota otrzymuje przewage niezaleznie od posiadanego rozkazu, o ile jednostka atakująca tez jest w lesie. W przypadku obrony dostaje niezależnie od połozenia przeciwnika.

No i znów co to oznacza ze przeciwnik jest w lesie (wszystkie jego podstawki sa w lesie?) Co to oznacza ze las daje niezaleznie od posiadanego rozkazu. Tzn ze cała jednostka musi być w lesie? Czy wystarczy fragment. Jeśli fragment to dochodzi do bzdury typu. 7 podstawek poza lasaem jedna w lesie rozkaz obrona i zgodnie z zapisem jak podstawki poza lasem dostaną szarżę to wszystko działa - jednostka jest w lesie a przeciwnika pozycja nie ma znaczenia.

[3] Impet za szarżę
Panowie w zapis jasno stoi.
I w przykładzie który pewnie nie został zrozumiany (wyj Robson)
Odział Rajtarów stojacy tylko tylnim rzedem w terenie otrzymuje od czoła szarże przeciwnej kawaleri która spełniła wymogi jazdy 10 cm po czystym terenie.
Pytanie czy impet jest. W koncu odział Rajtarii nie stoi w czystym (a taki jest zapis - i nie ma tu mowy o żadnych walczących podstawkach, ani idywidualnym traktowaniu bo to tyczyło się tylko minusowych trafień)

[4] Walka w strumieniu
przez strumien szarzujac przejezdza 3 rzedy rajtari. Trafiajac na broniacych się muszkieterów.

Przypadek a) pierwszy rząd rajtarow wyjechał na brzeg 2 brodzą. Dostają -2 do trafienia, a muszkieterzy +1 do wyniku walki?
Minusy nie bo wlaczące podstawki (zgodnie z zapisem z str 47 sa rozpatrywane osobno).
Modyfikator tez wydaje sie nie miec zastosowania bo cała jednostka rajtarów powinna byc w strumieniu. Czyli interpretujac zapisy z punktów 1-4 idealne rozwiązanie było by gdyby jednostka była uznawana za bedącą w terenie o ile wszystkie jej podstawki tam stoja. Zapisu takiego niestety nie ma.
Ale gdyby taki istniał zapis to pojawia się kolejny smaczek postaci:

Co w wypadku gdy wyrzej opisani Rajtarzy sa przednimi rzędami w strumieniu ale dupskiem poza nim. Formalnie przeciwnik nie dostanie bonusu do walki.. w koncu cala jednostka nie stoi w strumieniu.


Ergo dla mnie zapis który mogły to naprawiać to modyfikatory (pomijajac flanki i tyły) dotyczą się jedynie walczących podstawek. Albo inny który to określi.
A na stan obecny sa to tylko domysły.


I nie piszę tego z perspektywy szukania dzióry w całym, tylko dlatego ze takie sytuacje zdażyły nam sie podczas gier i miałem zdecydować jak należy je interpretować. A nie podoba mi się (i zawsze z tym walczyłem) ocene na zasadzie: "Bo tak mi sie wydaje/podoba", "Tata marcina powiedział", "U nas sie tak gra"

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Ostatnio zmieniony wt sty 08, 2019 8:28 am przez miszczu, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt sty 08, 2019 4:33 am 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1684
Faktycznie brakuje takiego zapisu. Jest jednak paragraf, że podstawka stojąca w dwóch rodzajach terenu jest traktowana w sposób mniej korzystny zarówno co do poruszania się, walki wręcz i strzelania. Co nie rozwiązuje sprawy jeśli np. oddział jest atakowany z przodu (podstawki stoją w terenie czystym), a tylny szereg ma w rzece.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt sty 08, 2019 9:15 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2841
A zapis na str 47 o modyfikatorach ujemnych nie spełnia waszych życzeń, aby to było wyjaśnione.
Kiedyś to było w FAQ też wyjaśnione, napewno jest to jeszcze gdzieś

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt sty 08, 2019 10:00 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1684
Na stary FAQ bym się nie powoływał, idąc tym tropem udzieliłem złej odpowiedzi sędziując na turnieju


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt lut 05, 2019 7:45 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 353
Takie z głupia frant pytanie:

W starym podręczniku przy tatarach RON (str 199) jest napisane że doborowi tatarzy (lipkowie) moga byc tylko w armii litewskiej. Natomiast "Pułk jazdy koronnej - lekkiej (1650-1676)" (który można wystawić tylko w dywizji koronnej) ma wpisane na niektórych poziomach: "Chorągiew tatarska (Doborowa)".

Który przepis jest nadrzędny?

[edit]
A dobra, znalazłem w Erracie:

s 230 – Pułk jazdy koronnej – lekkiej (1650-76)
– Na PS:7 chorągiew tatarska powinna być zwykła
a nie doborowa.

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Ostatnio zmieniony wt lut 05, 2019 8:06 pm przez robson, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt lut 05, 2019 8:01 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4530
powinny być zwykle, to było w erracie 2.0


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: wt lut 05, 2019 8:06 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 353
Glorfindel pisze:
powinny być zwykle, to było w erracie 2.0


Dzięki, znalazłem :)

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lut 07, 2019 12:47 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 25, 2011 9:08 pm
Posty: 353
Powstało takie pytanie:

Czy liczba manewrów w szarży (np. zwężeń frontu) jest ograniczona wyszkoleniem (manewry w ruchu)?

Albo inne, przekraczanie przeszkody w ruchu. jest napisane, że każdy kolejny szereg przekraczając przeszkodę płaci koszt w cm ruchu. Ale czy przekroczenie przeszkody drugim szeregiem liczy się jako osobny manewr, czy wszystkie szeregi przekraczają tym samym manewrem?

[EDIT]

Ok, wynalazłem przy okazji szukania czegos innego: w szarży normalnie wykonuje sie manewry jak w ruchu, więc rozumiem, w kazdej fazie ruchu i walki tyle ile daje wyszkolenie.
Przechodzenie przez przeszkody natomiast zabiera manewr za jednorazowe przejście tylu podstawek ile sie styka (czyli zazwyczaj cały szereg).

Pytanie:
Kawaleria (K) z wyszkoleniem 3 szarżuje na Obrońców (O) w linii jak na rysunku. Do domków (D) ma powiedzmy 5 cm. Dojezdza do domków i musi się zwęzić. Płaci jeden manewr z jednej strony, a z drugiej jej brakuje. Co ma zrobić? Zatrzymać się i kontynuować szarże w kolejnej fazie (wtedy zdąży się zwęzić). CO by było gdyby było 5 podstawek K? Pali szarżę testując wyszkolenie, czy zatrzymuje się i dostaje rozkaz ruch?

Kod:
KKKK

D  DDDD

OOOO

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czy dobrze rozumiem, nie rozumiem itd.
Post: czw lut 07, 2019 1:37 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2975
Zwężenia się o tyle na ile pozwala wyszkolenie, test na utrzymanie i w następnej turze dalej się zwęża itd

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2851 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284 ... 286  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group