Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr lut 19, 2020 7:06 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: czw sie 15, 2019 2:12 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: czw lip 16, 2015 11:26 am
Posty: 456
Lokalizacja: Warszawa
Ostatnio w dyskusji wypłynął nam z Avallarem temat czasu gry. Jest to dość istotna kwestia ponieważ ciągnąca się godzinami rozgrywka to jedna z rzeczy odpychajacych wielu graczy od systemu. Dla mnie osobiście jest to jedyny minus.

Chciałbym w tym wątku poprosić o dwie rzeczy, z czego o drugą poproszę pozniej.
Proszę o waszą opinię i dyskusję w temacie.

Sugeruję używanie zegara szachowego. Ja nie mam takiego, ale w ostateczności jest appka na androida.
Jestem zwolennikiem rozwiązania, żeby na turniejach każdy z graczy miał godzinę czasu i ten który przekroczy dostaje -1 mały punkt zwycięstwa. Zazwyczaj jest to nic, ale może zrobić różnicę. Szczególnie przy remisach, A jak masz remis ze wskazaniem i jeszcze ten słabszy gracz przekroczył limit...
Zaczynamy liczyć czas już od wspólnego rozstawiania pola bitwy.

Dzieki temu mniej liczni przeciwnicy nie mogą opóźniać gry. Nie będzie tak, że ten co ma mniej wojsk użyje więcej czasu.
Poza tym gra kończy się nadal po pełnych 2h, a zegar powiduje tylko karę dla maruderów. Czyli nadal fair play i aktywność sędziów pomaga zakończyć w regulaminowym czasie.
Jeśli pół na pół okaże się słabo zbalansowane, to można to potem modyfikować. Przykładowo jeżeli masz więcej jednostek w rozpisce o 3 to dostajesz +3 minuty, a przeciwnik -3 minuty. Drobna zmiana ale razem to 6 minut więcej.
Faworyzowanie mniej licznych i defensywnych podjazdów mnie nie martwi. Będzie bardziej różnorodnie. Sosnę może martwić, ale nie przeceniałqbym tego faworyzowania jeśli chodzi o zakup figurek.

Bardziej mnie niepokoi jak uwzględnić czynności symultaniczne, jak reorganizacja i inicjatywa. Trzeba chyba pauzować i ten kto pierwszy jest gotowy (rzuci kostką) zdejmuje pauzę przeciwnikowi. Trzeba też uwzględnić parę minut na te pauzy. Powiedzmy 6* pół minuty na reorganizację i 6* 1,5 minuty na inicjatywę.

Najgorsze co mnie martwi to wcinanie się przeciwnika w mój czas przez kwestionowanie zasad. "Nie możesz tak zrobić, bo szarża w szyku rozproszonym..." I oczywiście racja może być zarówno po stronie wcinanego, jak i wcinanta.
Tyle tylko że proponując zasady powinniśmy zakładać, że gracze znają wszystkie pozostałe zasady i ich nie łamią.

Podsumowanie:

Przed rozstawieniem pola bitwy ustawiamy zegar na 54 minuty dla każdego z graczy.
Jeśli jeden z graczy ma więcej jednostek w rozpisce o X, to dodajemy mu X minut, a przeciwnikowi odejmujemy X minut.
Oddajemy ruch przeciwnikowi przez przestawienie naliczania czasu na zegarze.
Etapy gry, które odbywają się symultanicznie wykonujemy w całości na przemian.
Po przestawieniu zegara nie można już nic zmienić w tej fazie.
W fazach reorganizacji i inicjatywy należy zapauzować czas i ten kto pierwszy jest gotowy (rzuci kostką) zdejmuje pauzę przeciwnikowi.
Gra trwa łącznie 120 minut, a jeśli któryś z graczy przekroczy swój czas to dostaje -1 PZ.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: czw sie 15, 2019 2:12 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: czw lip 16, 2015 11:26 am
Posty: 456
Lokalizacja: Warszawa
Rezerwacja na późniejszą prośbę.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: czw sie 15, 2019 6:08 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 08, 2018 3:11 pm
Posty: 711
Wszystko slicznie piekniebale takie rzeczy to w warmaszynce.

Tutaj jest za duzo interakcji miedzy graczami.

A dodatkowo coz. O ile podjazd w czasie 2,5h jest formatem turniejowym. Tak zgrupowanie dla mnie to gra jedynie pod piwko i zakaske ;) (aby grac przyjemnie trzeba miec 4-5h)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: czw sie 15, 2019 9:46 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: ndz kwie 08, 2012 6:04 pm
Posty: 1815
Naprawdę jest taki wielki problem ze stallowaniem w tej grze? We Wro może dwóch graczy przeciąga nieco bitwy, 2,5 h przeważnie spokojnie wystarczy.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: pt sie 16, 2019 11:40 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw kwie 13, 2017 1:30 pm
Posty: 130
Lokalizacja: Mierzęcice
Duderson potwierdzi, ja potrafię przeg... Znaczy... Skończyć bitwę i w godzinkę, półtorej ;)

_________________
Nick - dla uproszczenia - czytać proszę bez cyferek ;)

Przed dziedzictwem chcę Ojczyzny,
Przed Ojczyzną chcę zbawienia.
Niech za Chrystusowe blizny
Idą w ogień pokolenia!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: pt sie 16, 2019 12:16 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: czw lip 16, 2015 11:26 am
Posty: 456
Lokalizacja: Warszawa
miszczu pisze:
A dodatkowo coz. O ile podjazd w czasie 2,5h jest formatem turniejowym. Tak zgrupowanie dla mnie to gra jedynie pod piwko i zakaske ;) (aby grac przyjemnie trzeba miec 4-5h)


Oświeć mnie jesli się mylę, na turnieju, oficjalnie jest 2h na rozgrywkę licząc od ogłoszenia par plus 30 minut na przerwę, zebranie wyników, przeliczenie tabeli i ogłoszenia nowych par.

Co do zgrupowań, to nie mam jeszcze za dużego doświadczenia, ale zauważyłem, że jednostek jest tam tylko trochę więcej. Są większe, ale to nie ma aż takiego wpływu ma czas. Jest runda zero i stół jest większy. Po pewnym ograniu obu stron rozgrywka powinna się zmieścić w 3h.


Ostatnio zmieniony pt sie 16, 2019 12:25 pm przez Slawek Porebski, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: pt sie 16, 2019 12:24 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: czw lip 16, 2015 11:26 am
Posty: 456
Lokalizacja: Warszawa
Duderson pisze:
Naprawdę jest taki wielki problem ze stallowaniem w tej grze? We Wro może dwóch graczy przeciąga nieco bitwy, 2,5 h przeważnie spokojnie wystarczy.

Nie znalazłem tłumaczenia słowa stallować, ale zakładam że chodzi o celowe opróżnianie rozgrywki. Wydaje mi się że nie ma w OiM celowego opóźniania, a jest pewna opieszałość.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: pt sie 16, 2019 1:00 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw kwie 13, 2017 1:30 pm
Posty: 130
Lokalizacja: Mierzęcice
I w przypadku niektórych turniejów (chorzowskie tradycje turniejowe) kara za opieszałość jest - w przypadku, gdy żadna bitwa nie została przez gracza dograna do końca (6 tura, wybicie lub kapitulacja), otrzymuje 1 Duży Punkt ujemny ;)

@krajarek - popraw mnie, jeśli się mylę

_________________
Nick - dla uproszczenia - czytać proszę bez cyferek ;)

Przed dziedzictwem chcę Ojczyzny,
Przed Ojczyzną chcę zbawienia.
Niech za Chrystusowe blizny
Idą w ogień pokolenia!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: pt sie 16, 2019 5:14 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1198
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Tak było :) ale w turniejach podjazdowych chyba jeszcze mi się nie zdarzyło karać za opieszałość.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czas rozgrywki, bitwy, gry
Post: śr sie 21, 2019 10:02 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 1159
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
Sławku na turniejach i tak jest ograniczany czas na rozgrywki. OiM to i tak dość skomplikowane szachy, tylko pionki są bardziej kolorowe więc nie ma co tu jeszcze bardziej tematu zawężać do stałych ram czasowych. Nie tędy droga moim zdaniem. Aby rozgrywka była bardziej komfortowa czasowo trzeba poprostu maksymalnie upraszczać zasady - jest to możliwe w grach towarzyskich, na turniejach cóż raczej tego nie da rady osiągnąć. Temat czasu był chyba wałkowany jak OiM długi i szeroki 8) ale nikt jeszcze nie znalazł złotego środka... ja dalej będę obstawał że zasady poprostu muszą być upraszczane nawet kosztem poprawności historycznej- inaczej są to właśnie szachy i 0 fanu z gry (przynajmniej jeśli idzie o wyższe poziomy dywizja itp)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group