Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest sob paź 20, 2018 12:14 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 12:11 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob mar 15, 2014 12:26 pm
Posty: 194
Tytuł tematu proszę brać oczywiście trochę z przymrużeniem oka. Chciałbym nawiązać luźną dyskusję (niekoniecznie licząc na zmiany) co do sensu kilku zasad. Z góry chciałem zaznaczyć, że nie wynika ta chęć z tego, że przez konkretne zasady przegrałem grę i teraz chcę się żalić lub czynią one OiM grą niegrywalną.

1. Małe kompanie. Zasada moim zdaniem wprowadza niepotrzebną losowość. Powoduje ona, że może dojść do kuriozalnej sytuacji, że 1 podstawka dragonów dezorganizuje 6 podstawkowy skwadron pancernych rajtarów. Małe kompanie zmieniają również sposób grania przeciwnika i zmuszają go by strzelał do danej jednostki we wszystkich trzech fazach licząc na zera - nawet gdy normalnie by tego nie robił. Przypomina to raczej strzelanie do oddziału gdzie jeden na dziesięciu niesie kukłę i losujemy czy trafiliśmy akurat tego z kukłą ]:) . Przykładowa zmiana zasady zachowująca jej sens: na każde dwie kompanie w regimencie/ podjeździe, na początku gry mamy do rozdysponowania 1 ranę której nie można zebrać (podobnie jak z cesarskimi dezerterami). Ewentualnie coś na przeciwieństwo zasad moskiewskich i tureckich np.: jeśli regiment/podjazd ma mniej niż 5 kompani wystawiasz jedną podstawkę mniej, jeśli więcej 2 mniej.

2. Pikinierzy. Czy nie powinni oni mieć jakiejś przewagi nad jazdą? Mam wrażenie, że trochę za łatwo ich rozbić. Takich niepancernych pikinierów to nawet słabo opancerzona jazda kozacka ronu może przełamać, nie mówiąc już o rajtarach czy pancernych. Czy tak powinno być? Formacje pikinierów powinny być dla większości jednostek kawalerii bardzo trudne do rozbicia. Mam wrażenie, że nie opłaca ich się za bardzo wystawiać bo kawaleria zwyczajnie bije się lepiej w prawie każdym przypadku (choćby ze względu na pistolety). Przykładowa zmiana: kawaleria walcząca z pikinierami od frontu ma -1 do wyszkolenia.

To chyba na razie tyle. Dajcie znać co sądzicie.

_________________
Kreator rozpisek do OiM:
viewtopic.php?f=26&t=7361


Ostatnio zmieniony sob lut 20, 2016 12:11 pm przez Kadrinazi, łącznie zmieniany 1 raz
Błagam, taki ort że aż zęby bolą - K.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 9:16 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2201
Lokalizacja: Kraków
Balans w grze zawsze powoduje zasadę coś za coś.

1. Zgadzam się, że zasada Małe kompanie może być bardzo bolesna, ale jak pisałeś jest losowa i zdarzały mi się bitwy dywizyjne, w których nie wypadło ani raz zero na straty. Albo 5 na husarii ostrzelanej z łuków. :( Taki urok gier losowych.
Armia ma za to inne bonusy, np. działa trafiające z 50% skutecznością. X|

2. Piki w obronie odbierają impet, mają zasadę pierwszy cios, dodają kostki za drugi szereg i zawsze 1 skuteczności, niezależnie od rozkazu. "Pancerz" nieopancerzonych pikinierów jest taki jak jazdy kozackiej która kosztuje 1,5 razy więcej za podstawkę. Mają wysoką dyscyplinę.
Jazda kozacka przegrywa z każdą piechotą z WW 2, która jest liczniejsza lub stoi w terenie podnoszącym Odporność. Janczarzy bez problemu przeganiali moją jazdę. Kozacy mrą jak muchy.
Wydaje mi się, że rozważamy jedynie teoretycznie, bo nie próbowałem nawet szarżować pikinierów jazdą kozacką. Husarii czasami się udaje przebić, ale szkoda jej na pikinierów.

Na Podjeździe pewnie łatwiej wymanewrować pikinierów. Trzeba ich rozsądnie używać, bo każdy błąd w rozstawieniu trudno potem skorygować. Tu leży przewaga jazdy kozackiej, którą można łatwo przerzucić w inne miejsce pola bitwy.

Grając z przeciwnikiem, który potrafi wykorzystać zalety swojej armii zawsze jest pod górę. Czasami mi ręce opadały, gdy po rozstawieniu widziałem, że przeciwnik narzucił mi swój styl grania i mimo, że mam przewagę manewru muszę atakować tam, gdzie on chce. Wtedy pozostaje liczyć na 0 z Małych kompanii. :-D

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 9:31 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 22, 2013 12:25 pm
Posty: 1045
2. Zestaw zasad, o których napisał Swawolnik sprawia, że moi pikinierzy omijani są przez jazdę szerokim łukiem. Te zasady są dobrze zrównoważone.

Dodatkowo, na poziomie dywizji, można wokół nich budować Batalie z muszkieterami i działami artylerii. Dobrze ustawiona formacja będzie (powinna być) samowystarczalna w obronie.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 9:38 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 04, 2013 12:10 am
Posty: 1124
Lokalizacja: Lublin
to ja jeszcze dodam, że z ujęcia iconTUR pułki piechoty z pikinierami są mijana szerokim łukiem :P po prostu nei idzie się przez to przebić, nie mówiąc o podjechaniu do nich gdzie obok na pewno stoją np. muszkieterzy o działach nie wspominając.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 10:01 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2201
Lokalizacja: Kraków
Enma_ pisze:
to ja jeszcze dodam, że z ujęcia iconTUR pułki piechoty z pikinierami są mijana szerokim łukiem :P po prostu nei idzie się przez to przebić, nie mówiąc o podjechaniu do nich gdzie obok na pewno stoją np. muszkieterzy o działach nie wspominając.


Turcja ma do takich zadań Janczarów z kontraktem i Mehterem , którzy jak Legia Cudzoziemska giną i maszerują dalej, aż dojdą do przeciwnika, a wtedy jest pozamiatane.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 11:26 am 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10398
Lokalizacja: Edinburgh
Dodajmy jeszcze, że ... [tu wstaw nazwę frakcji, której aktualnie nie lubisz/ostatnio mocno z nią przegrałeś] jest przegięty/a!

:-D

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 11:57 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2201
Lokalizacja: Kraków
Dokładnie.

Po to jest ściana, żeby pod nią stać i płakać.

Ja też często narzekam, np. na nieopłacalność Litwy w porównaniu z Koroną, ale da się grać. Gdy zależy mi na zwycięstwie, to wystawiam się jako Korona. Dla zabawy gram Litwą.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 12:05 pm 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10398
Lokalizacja: Edinburgh
swawolnik pisze:
Gdy zależy mi na zwycięstwie, to wystawiam się jako Korona. Dla zabawy gram Litwą.


To w sumie jak w XVII wieku ;)

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 12:10 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 22, 2013 12:25 pm
Posty: 1045
Solider się uczy, a Litwą była na podium w Kielcach.X|


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Ściana płaczu
Post: sob lut 20, 2016 2:49 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2201
Lokalizacja: Kraków
Blak pisze:
Solider się uczy, a Litwą była na podium w Kielcach.X|


Na Podjazd Litwa ma więcej ciekawych opcji - petyhorcy, rajtarzy i doborowa jazda tatarska, czego brakuje Koronie.

Ja jak już uda mi się grać, to gram na Dywizji. Tam już Korona ma więcej i taniej. Np. dwa pułki doborowe. Więcej dział średnich. Sojuszników do wyboru i koloru.

Mnie ucieszył Sapieha z Armii OiM. Można bardzo tanio wystawić masówkę. Marzy mi się historyczne starcie z Moskwą kniazia Urusowa. 8-)

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 82 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group