Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest wt paź 17, 2017 8:27 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Gliwicka kampania
Post: pn lis 04, 2013 10:14 pm 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: pt lip 26, 2013 9:49 pm
Posty: 257
Kto chętny? :D
Czym i na ile(na oko) PS?

Zasady mogę całkowicie opracować ale pograć bym chciał więc może ktoś by był chętny na stanowisko mistrza kampani? :D

Taka propozycja:

1.Armia

Każdy gracz wystawia podjazd wg. zasad podręcznikowych-dowolny okres. Dostępne są podjazdy pdf’owe. Nie ma limitu punktowego.

2. Wydzielanie

Z podjazdu mogą zostać wydzielone jednostki pod dowództwem rotmistrza(lub jego odpowiednika).
Wydzielone jednostki zachowują się na mapie tak jak normalny podjazd.
Wydzielony oddział musi być co najmniej o połowę mniejszy niż główny-dotyczy to zarówno PS jak i ilości podstawek.
Wydzielone mogą zostać dowolne chorągwie.
Dowodzenie rotmistrza rośnie o 1 dopóki dowodzi wydzielonym oddziałem.

2.Balansowanie sił
Mistrz kampani ma za zadanie jako tako wyrównać siłę stron-może posłużyć się dodaniem punktów siły na posiłki, wzmocnienie garnizonów, zwiększeniem zaopatrzenia.

3.Mapa, ruch, scenariusze
Mapa składa się z sześciokątów-czyli popularnych hexów.
Podjazd złożony z samych konnych może poruszyć się o 3 hexy, podjazd w którym co najmniej 1/3 podstawek jest piesza porusza się o 2 hexy. Jeżeli w oddziale znajduje się artyleria to zawsze porusza się 2 hexy. Zasięg widzenia oddziału to 2 hexy.

Podjazdy o wielkości max 6 podstawek(nie licząc dowódców). Są widziane tylko gdy znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie heksa na którym jesteśmy. (Nadal zachowują zdolności zwiadowcze)

Jeżeli podczas ruchu dwa podjazdy wpadną na siebie(zajmą to samo pole lub przetną sobie drogę) to rozgrywane jest starcie patroli lub zajęcie pozycji-decyduje słabszy gracz.

Jeżeli jeden z graczy nie poruszył się to może wydać rozkaz przygotowania obrony. Gracz broniący wybiera scenariusz-obrona przeprawy lub pozycja obronna(trzeba przygotować taki scenariusz)

Atak na wioskę zostaje przeprowadzony gdy ktoś atakuje wioskę obsadzoną prze obrońców(co jest logiczne:D)

Furaż rozgrywany jest gdy gracz poświęcający turę na zbieranie zasobów(czyli furaż:D) zostanie zaatakowany przez przeciwnika.

Oddział może poświęcić 2 tury by przygotować zasadzkę-w tym czasie nie może zostać dostrzeżony przez przeciwnika. Zasadzka może zostać przygotowana na heksie z wioską/miastem, mimo to bitwa zostanie przeprowadzona poza terenem zabudowanym.

4.Bitwa

Nie ma efektów dla słabszego gracza.
W wiosce może przebywać dowolna ilość jednostek.
W obronie przeprawy można wystawić tyle umocnień polowych ile 1/4 podstawek piechoty(także dragonów) razy ilość tur oczekiwania na przeciwnika.
Za wygrane otrzymujemy kolejno +0, +1, +2 punkty werbunkowe, za przegrane -0,-0,-1

5.Straty, werbowanie jednostek

Po bitwie każda stracona podstawka jest nie do uzupełnienia. Ranne podstawki są automatycznie porządkowane.
Za zgromadzone punkty werbunkowe możemy uzupełnić stan osobowy chorągwi, lub zwerbować nowe.
Werbunek odbywa się w wyznaczonych heksach(miasta oraz heksy graniczące z terytorium macierzystym poza mapą lub inne wyznaczone i dopracowane)
Po stracie głównodowodzącego jego miejsce zajmuje pułkownik-ilość rozkazów zostaje zwiększona to standardowej jaką rotmistrz(lub jego odpowiednik) może mieć.
W punkcie werbunkowym można zwerbować nowego pułkownika-pierwszego za 2 punkty werbunkowe, drugiego za 4, kolejnego za 8, itd…
Oddział bez dowódcy rusza się w kierunku najbliższego punktu werbunkowego. Gdyby oddział wdał się w bitwie to tymczasowy dowódca ma 1 rozkaz i jest wyłoniony z którejś chorągwi-czyli chorągiew jest słabsza o jedną podstawkę. Np. 3 podstawkowa chorągiew jazdy kozackiej i 1 podstawkowa chorągiew tatarów wdaje się w bitwę. Do bitwy staje dowódca, 2podstawkowa chorągiew kozaków i 1 podstawka tatarów. Dowódcę wybiera mistrz kampani-sugeruje wybór najlepszej jednostki jaka jest pod ręką.


6.Zaopatrzenie

Każda armia będzie posiadała konkretną ilość zapasów –każda podstawka będzie te zapasy konsumować. Piechota 1 punkt, kawaleria 2. Zbieranie zapasów odbywać się będzie na wyznaczonych heksach obfitujących w pożywienie :D
12 pkt zaopatrzenia generuje się automatycznie-promujemy partyzantkę małymi siłami :D

I tyle zasad spisanych na szybko, co o tym sądzicie?

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=9eJqGRxReuM


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 8:47 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: sob sie 24, 2013 8:15 pm
Posty: 222
Lokalizacja: Bytom
Takie pytanko mi do głowy przyszło, czy planujesz żeby mapą działań była Europa+Azja? Chyba ze względu na wielkość naszych armii nie możemy symulować bitew mających wpływ na mapę polityczną regionu:) PRzyszly mi do głowy dwa pomysły:
1) Gramy na małej części Europy (lokalne potyczki) gdzie powiedzmy jeden heks to byłoby coś w granicach 15km. Czyli 100x100 heksów obejmowałby teren 150km na 150km. Jest jeden problem - nie wiem czy uda się sensownie wytłumaczyć obecność tylu rodzajów wojsk na małym terenie;)
2) Gramy na całej mapie ale wtedy główny wątek polityczny toczy się swoim losem na który my mamy wpływ


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 11:25 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2555
fajna inicjatywa, ale równocześnie zapraszam do tego tematu
http://forum.oim.wargamer.pl/viewtopic.php?f=28&t=4129

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 1:50 pm 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: pt lip 26, 2013 9:49 pm
Posty: 257
Nad wielkością i umiejscowieniem działaj wojennych pomyślę jak zbiorą się chętni. Wtedy znając nację i siły będzie można ustalić co i jak.
Bardziej skłaniałbym się do lokalnej wojenki, scenariusz w stylu zatarg graniczny który po wezwaniu sojuszników przerodził się w regularną wojnę albo odkrycie bogatych złóż złota na styku trzech państw.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=9eJqGRxReuM


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 2:22 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 782
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiciu pisze:
odkrycie bogatych złóż złota na styku trzech państw.


Taki lokalny Trójkąt Trzech Cesarzy jaki widzę :) W Gliwicach to raczej złoża węgla byłyby na miejscu.
Ale do rzeczy - chętnie będę obserwował kampanię, bo na regularne spotkania nie będę miał czasu. Żona, dzieci, praca... nie ma czasu na hobby. Wolny termin znalazłby się może w tygodniu do południa, ale to z kolei wyklucza większość potencjalnych rywali.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 7:13 pm 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: pt lip 26, 2013 9:49 pm
Posty: 257
Cytuj:
Taki lokalny Trójkąt Trzech Cesarzy jaki widzę :)

Któryś z magnatów litewskich koronuje się na cesarza pociągając za sobą większość szlachty - ciekawa wizja 8-)

Będziemy grać w poniedziałki o 15 albo 16, może by Ci jednak pasowało? :D

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=9eJqGRxReuM


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 9:57 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 24, 2010 2:40 pm
Posty: 92
Lokalizacja: Zabrze
Cześć, fajna inicjatywa, na włączenie się i regularne przychodzenie raczej nie mam możliwości, ale od czasu do czasu chętnie wpadnę koło 16.00 :). Gdzie gracie w MDK-u?

_________________
"Aby nieliczną iskrę ognia pośród lodu, z pieśni wygrzebał anioł i w niebie zaśpiewał."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 10:30 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr lis 14, 2012 12:09 am
Posty: 675
Lokalizacja: Chorzów
Pomysł ogółem ciekawy jednak jakoś średnio widzi mi się dzielenie podjazdu i granie jakimś nieregulaminowym "czymś" w skład którego wejdą np. 2 podstawki kozackiej i 1 podst. tatarów...-Jak tym grać na stole?! Moim zdaniem zabije to przyjemność z rozgrywki.. :-(

Co do scenariuszy to też obawiam się, że może to być problemem... Napotykam swoim podjazdem RON tabor kozacki w wiosce.. nie chcę jednak staczać z nim walki we wsi więc czekam aż się ruszy.. i tak sobie czekamy- jemu we wsi zapasów nie ubędzie a ja ze swoim wojskiem będę musiał się cofnąć by uzupełnić zapasy.. Potem znowu wracam i czekam..? :-(

Co do Punktów Werbunkowych.. Przeciwnik rozwala mi cały podjazd w pierwszej bitwie- przegrywam ją i nie dostaję pkt. werbunkowych choćby na częściową odbudowę podjazdu- rozumiem, że w takim układzie moja kampania zakończyła się już po 1 bitwie?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: wt lis 05, 2013 11:10 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz sty 24, 2010 2:40 pm
Posty: 92
Lokalizacja: Zabrze
Odnośnie przypadku "w skład którego wejdą np. 2 podstawki kozackiej i 1 podst. tatarów...-Jak tym grać na stole?!" o którym wspomniał Rahumene, kiedy pisałem z kumplem zasady do kampanii (WFB co prawda, ale niedaleko pada jabłko od jabłoni ;) ), to taki problem rozwiązaliśmy różnicą ruchu, mniejszym jednostkom jest łatwiej wymanewrować większe, to raz. Dwa, małe oddziały mają małe morale, więc najprawdopodobniej się szybko rozproszą, uciekną, połączą z większą jednostką (może nawet przeciwnika). Ponad to jak wiadomo człowiek lubi zjeść :), więc w naszych zasadach uwzględniliśmy ilość pożywienia przypadającą na oddział, zapasy są szamane podczas ruchu (proporcjonalnie do jego wielkości), więc trzeba się przed każdym posunięciem dobrze zastanowić, czy jest warte poświęcenia "punktów żywności".

_________________
"Aby nieliczną iskrę ognia pośród lodu, z pieśni wygrzebał anioł i w niebie zaśpiewał."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Gliwicka kampania
Post: śr lis 06, 2013 12:11 am 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: pt lip 26, 2013 9:49 pm
Posty: 257
Cytuj:
granie jakimś nieregulaminowym "czymś"(...)-Jak tym grać na stole?!

Grać rozważnie. Używać zasadzek, nękać wroga podczas furażu, wyprawiać daleki zwiad. Możliwości sporo :D Mimo wszystko cenna uwaga jeśli chodzi o grywalność, nie omieszkam przetestować:D

Cytuj:
Co do scenariuszy to też obawiam się, że może to być problemem...

Pobieranie zapasów zmienia scenariusz na furaż. Po drugie gracz siedzący w jednej wiosce nie osiągnie strategicznych celów kampanii(które pojawią się jak będziemy znali ilość i narodowość graczy). Po trzecie dłuższe siedzenie w wiosce może skończyć się tym że nadejdą posiłki gracza atakującego i wtedy biednym kozakom może być już niewesoło :D

Cytuj:
Co do Punktów Werbunkowych..

Ten system jest jeszcze do całkowitego dopracowania. Na pewno będzie możliwość przekazywania tych punktów między sojusznikami i na pewno z jakąś(choćby skromną) ich ilością się zacznie. Możliwe że miasta będą takie punkty generowały-ale to też pieśń przyszłości :D Jeżeli miałbyś jakiś pomysł to nie krępuj się tylko pisz.
Cytuj:
mniejszym jednostkom jest łatwiej wymanewrować większe

Myślałem nad możliwością wycofania się z pola bitwy. Działałoby to tak: wydajemy rozkaz odwrót działający na wszystkie jednostki niezależnie od odległości-wszyscy wtedy otrzymują ucieczkę. Gdy ostatni już oddział opuści pole bitwy na mapie kampanii podjazd przesuwa się o jedno pole oddalając się od przeciwnika i traci zaopatrzenie w ilości np. 75%

Co do samego zaopatrzenia na pewno pojawią się efekty występujące w przypadku niedożywienia podjazdu-od podręcznikowych: panika, zły dzień, do nowych obniżających morale i powodujących straty w ludziach.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=9eJqGRxReuM


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group