Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pn kwie 24, 2017 9:29 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 12:53 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Jest to materiał który pojawi się w lwiej większości albo i całości w najbliższej edycji FAQ

1) Czy wozy, działa i mehter, jasyr? Też się liczą za jednostki przy kontroli terenu?
Do kontroli terenu nie liczą się jednostki, które bazowo składają się z jednej podstawki i nie mogą być skwadronowane a więc mehter, jasyr czy artyleria, a także Dowódcy i wozy transportowe wszelkiego typu (amunicyjne etc.)

2) ZMIANA FAQ 2.0, pyt.12. - odpowiedź jest aktualna tylko dla frontu zasłoniętego terenem

3) Czy szwedzka 12-funtówka ma zasadę Artyleria i Szybkie ładowanie?
Ma zasadę Artyleria, nie ma Szybkiego ładowania

4) czy wozy kozackie mają szybkie ładowanie
Tak

5) jaka jest widoczność przez las?
Taka sama jak w zagajniku - 5 cm

6) Czy możliwe jest wykonanie szarży incydentalnej, tzn. A deklaruje szarżę na B. Na drodze szarży stoi oddział C, który również ma rozkaz szarży. Czy C może zadeklarować kontrszarżę na A?
Tak, kontrszarżę może zadeklarować każda Jednostka mająca rozkaz Szarży i znajdująca się na linii szarży jeśli w wyniku szarży miałoby dojść pomiędzy szarżującym a nią do kontaktu incydentalnego - również podczas Pościgu. UWAGA: Proszę pamiętać że podstawki w szyku rozproszonym nie mogą wejść dobrowolnie w kontakt incydentalny. Oznacza to że jeśli atakowany jest w stanie pokazać drogę szarzy podstawki bez kontaktu incydentalnego, kontakt incydentalny jest zabroniony)

7) Kiedy w szarży w szyku rozproszonym podstawki nie szarżują a tylko podążają za innymi trzymając koherencję?
Tu wybór ma gracz szarżujący. Wyznacza jedną podstawkę która może szarżować, i wykonuje nią ruch jako pierwszą. Kolejne podstawki które mogą wykonać szarżę i utrzymać koherencję - również szarżują, pozostałe - podążają za szarżą tylko trzymając koherencję. W praktyce oznacza to że gracz mający możliwość szarży 2 podstawkami w terenie czystym i dwoma przez zagajnik ma dwie alternatywy - wybierając szarżę w trenie czystym robi to dwoma podstawkami, a dwie pozostałe podążają za nimi obchodząc las trzymając koherencję, wybierając szarżę przez las - podstawki w terenie czystym szarżują tylko na taką odległość by utrzymać koherencję (a jeśli nie mogą tego zrobić szarżą, to podążają za szarżującymi

8) Co się dzieje z Jednostką, która przegra walkę będąc zaatakowaną z dwóch przeciwnych stron - ginie cała jednostka, czy tylko Podstawki, które nie mają drogi ucieczki?
Ginie cała jednostka

9) Czy jednostki dodatkowe zwiększają zwiad regimentu, do którego są dołączone i czy razem z regimentem mogą być na zwiad wysłane?
Jednostki takie można dołączyć na dwa sposoby - na etapie rozpiski do straży przedniej - zwiększają wtedy jej Zwiad i Siłę (ale nie motywację), albo na etapie wystawiania wojska - nie nie zmieniają wtedy zwiadu i siły. Straty marszowe z efektów nie zmieniają bazowego Zwiadu i Siły Straży przedniej. Jeśli Straż Przednia nie zostanie wysłana na Zwiad, może być Opóźniona z efektu

10) Czy w trakcie / po odskoku można wykonać manewr, np. zsiąść z koni?
Nie

11) Czy impet liczymy dla całej jednostki (wszystkie walczące podstawki go mają lub nie) czy dla poszczególnych podstawek osobno?
Wszystkie podstawki z jednostki muszą spełniać warunek impetu, by miał go cały oddział.

12) Linia Ostrzału - w przypadku budynków i terenu prowadzi się ją tylko jeśli jest ograniczenie z obu stron strzelającej podstawki. Oznacza to że jednostronne ograniczenie budynkiem / terenem nie ogranicza możliwości ostrzału

13) Wroga jednostka ucieka od walki po pierwszej fazie, wpada na moją inną jednostkę i zostaje zniszczona / ew. ucieka poza stół. Co się dzieje z moją jednostką która walczyła. Dostaje nową szarżę czy stoi w miejscu bez rozkazu (ew. czy musi ścigać aż do krawędzi po śladzie uciekających?)
W takiej sytuacji zwycięzca ma wybór - albo ściga po śladzie uciekającego, albo ma darmowe Powstrzymanie się od Pościgu

14) Sipahowie zaatakowali pikinierów. W pierwszym ruchu doszło do zwarcia. W strzale w obronie, muszkieterzy stojący na flance sipahów ostrzelali ich, spadła podstawka, test morale niezdany i sipahowie dostali dezorganizację. W którym kierunku muszą się wycofać? Od ostrzału (w bok, wzdłuż pikinierów) czy od walki?
Obrazek
Odziały będące w WW wycofują się zawsze od Walki Wręcz

15) Czy zbierając jedną ranę można przerzucić nieudany test morale, czy też limit 2 zebrań można wykorzystać tylko wtedy jeśli oddział ma 2 rany?
Można przerzucić.

16) Czy zasięg ruchu podstawowego oznacza bazowy ruch 10/20cm? Innymi słowy, czy piechota za 10 cm bagnami od kawalerii jest w jej zasięgu ruchu podstawowego szarży?
Nie jest w zasięgu. Zasięg ruchu podstawowego oznacza fizyczną możliwość wejścia do WW w ruchu podstawowym. Wystarczy że taką możliwość pokaże atakowany

17) Czy dowódca będzie liczony jako jednostka na potrzeby palenia furażu, blokowania wystawienia Zasadzki, DO, maszerowania itd.
Nie.

18) Jednostki uciekające nie mogą kontrolować punktów/stref, nie liczą się do walki. A co z ograniczaniem maszerowania, zbierania się i co się dzieje jeśli się wycofam na uciekającą, wrogą jednostkę?
Uciekające jednostki są traktowane jako neutralne. Oznacza to że podczas Przechodzenia do Ucieczki można przechodzić przez uciekającą jednostkę przeciwnika jak przez własną. Takie jednostki nie ograniczają też maszerowania i zbierania się

19) Uciekająca jednostka jest w szyku rozproszonym. Czy to oznacza, że mogę odziałem w szyku rozproszonym przejść przez własną Uciekającą jednostkę?
Nie, nie można, analogicznie jak przez jednostkę zdezorganizowaną. Jedynym wyjątkiem jest Przechodzenie do Ucieczki. jednostka, która zaczyna uciekać może przejść przez każdą swoją jednostkę oraz przez uciekające jednostki przeciwnika

20) Gdzie do oddziału w Szyku Rozproszonym dostawiamy dowódcę kiedy dołącza on do oddziału?
Po Erracie 2.0 w SR wyróżniamy wiodącą podstawkę wg której ustalamy 45o odchylenia pozostałych. Dowódcę dołączającego do oddziału w SR dołączamy do strefy tylnej takiej podstawki tak by znalazł się w koherencji oddziału. Jeśli ta strefa jest zajęta przez wroga (np. oddział został zaatakowany od tyłu) dowódcy do oddziału dołączyć nie można. Nie można też w ten sposób dostawić dowódcy do WW

21) Jakie jednostki mogą zareagować na szarżę Odskokiem?
Potencjalne cele szarży - czyli wszystkie w zasięgu ruchu podstawowego + dodatkowego. Cała procedura odbywa się następująco:
- odsłaniamy wszystkie rozkazy
- przechodząc do konkretnego rozkazu szarży (nie ma obowiązku rozliczać najpierw rozkazy szarży), odskok mogą zadeklarować wszystkie jednostki będące w jej potencjalnym zasięgu
- szarżujący deklaruje cel szarży - bazowy bądź incydentalny
- cel szarzy deklaruje i wykonuje potencjalną kontrszarżę
- ruszamy oddział szarżujący
- przechodzimy do kolejnego rozkazu


22) Czy w kontrszarży Doborowa Kawaleria można zwierać szyk?
Tak, kontrszarża jest Szarżą

23) Pościg to normalna Szarża (z wyjątkiem impetu), tak więc jeżeli przeciwnik ucieka mi z walki 20cm a ja gonię 10cm to muszę zdawać test Wyszkolenia jak przy spalonej Szarży?
Nie testuje się. Nie wykonuje się również strzału w Szarzy

24) Pyt. 2 z FAQ - dodatkowa ilustracja.
Obrazek
Drugie zdanie odpowiedzi opisuje szczególny przypadek, nie warunkuje pierwszego zdania. Jak na rysunku: można zaatakować z flanki jeśli jednostka A się nie poruszyła.

25) Czy w szwedzkim podjeździe na rajtarach weteranach będę mógł wystawić 8 rajtarów weteranów w pancerzach, 4 rajtarów weteranów zwykłych i 6 rajtarów krajowych?
Nie. Połowa opancerzonych rajtarów nie dotyczy rajtarów krajowych - tych w ogóle nie bierzemy pod uwagę w kalkulacjach pancerza

26) Duże straty marszowe za stratę 3 podstawek dają 1 punkt złamania. Czy oznacza to że małe straty - 1 podstawka, nie dają złamania?
Nie dają punktu złamania

27) W DO wychodzą dwa skwadrony po 6 podstawek na flance 10-podstawkowego skwadronu piechoty. Czy testuje on Morale wg liczebności całości (12 podstawek) czy też nie (licząc tylko 6 podstawek skwadronu)
Do testów brane są wszystkie podstawki DO w zasięgu 40 cm, czyli 12 w tym przypadku może się zdarzyć jak najbardziej

28) Teren trudny oznacza połowę ruchu. Czy to oznacza, że jeśli zużyłem 8 cm na dojście do wzgórza, to dzielę pozostałe 12 cm na 2 i ruszam się 6 cm na wzgórze mając łącznie 14 cm ruchu?
Nie. Masz połowę ruchu, ruszasz się więc 10 cm.

29) W opisie scenariusza Przeprawy podano, że rzeka powinna mieć ok.10cm. Czy oznacza to że nie musi być szeroka na tyle aby nie dało się jej przebyć ot tak bez testowania pływania?
Na potrzeby tego scenariusza zakładamy że na przepłynięcie rzeki zawsze potrzeba 2 tur ruchu i jednego testu pływania. Oznacza to że traktujemy rzekę o szerokości od 7,01 cm do 13,99 cm za zgodną z tym scenariuszem

30) W nowych zasadach pływania nie ma wzmianki o szyku rozproszonym. Czy to oznacza że jednostki mogą pływać w szyku zwartym?
Nie - przechodzą w Szyk Rozproszony

31) Jestem w rzece, ale na przegrałem inicjatywę i brzeg do którego płynąłem obsadził przeciwnik. Czy mogę wtedy go ominąć pływając?
Nie. Musisz płynąć najkrótszą drogą a to oznacza konieczność wydania rozkazu szarży albo powrotu na własny brzeg. Obrońca na brzegu ma wtedy Przewagę, zaś pływający brak impetu

32) Czy po niezdaniu testu Motywacji w fazie reorganizacji, jednostki złamanego pułku które tym samym dostały Ucieczkę, muszą ją wykonać od razu w tej fazie w stronę własnej krawędzi?
Tak, po położeniu znacznika Ucieczka (czyli Przechodząc do Ucieczki) jednostki ruszają się dokładnie w stronę własnej krawędzi (prostopadle do niej) o zasięg ruchu podstawowego. Oznacza to, że jeśli po drodze mają własne oddziały, przechodzą przez nie i mogą powodować kolejne testy Morale. Jednostki które znacznik Ucieczki już miały przed złamaniem pułku, tego już nie robią - uciekają standardowo w fazie ruchu

33) Czy rozszerzając front jednostki w obronie, mogę dostawić podstawki do tylnego szeregu?
Nie, w większości przypadków doprowadziłoby to do szyku niestandardowego, (tylko układ 2x2 pozwoliłby przejść do linii, ale w tym przypadku też tylko rozszerzamy do przedniego szeregu)

Uwagi techniczne:
- FAQ 94 pokrywa się z 68
- Do FAQ 27 brakuje rysunku że Gonullu i Deli atakują z 2 stron

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Ostatnio zmieniony śr lis 20, 2013 10:38 pm przez ragozd, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 1:22 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2486
Po raz kolejny przed dużym turniejem zmiany, chociaż teraz mniejsze :)
Jeżeli dobrze zrozumiałem jednostki w rzece mogą dostać rozkaz szarży.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 3:35 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2685
Pytania uściślające:

Cytuj:
1. ...i wozy transportowe wszelkiego typu (amunicyjne etc.)

Czy wóz taborowy też nie?

Cytuj:
ZMIANA FAQ 2.0, pyt.12. - odpowiedź jest aktualna tylko dla frontu zasłoniętego terenem

Czyli dopuszczamy możliwość szarży po łuku na flankę? :O
Zgodnie z tym zapisem można obrać za cel szarży jednostkę stojącą za rzeką, następnie przejechać przez most i dostawić się na flankę tej jednostki. Dziwne że wcześniej nie wyłapałem tego w FAQ. :D

Cytuj:
UWAGA: Proszę pamiętać że podstawki w szyku rozproszonym nie mogą wejść dobrowolnie w kontakt incydentalny. Oznacza to że jeśli atakowany jest w stanie pokazać drogę szarzy podstawki bez kontaktu incydentalnego, kontakt incydentalny jest zabroniony)

Taki zakaz powinien zostać rozciągnięty również na oddziały w szyku zwartym, inaczej jest to nielogiczny zapis. Podstawka w szyku rozproszonym może (podobnie jak jednostka w szyku zwartym) poruszać się w stronę celu szarży i jednocześnie wejść w kontakt incydentalny. Nie za bardzo rozumiem dlaczego jest takie rozróżnienie.

Cytuj:
Co się dzieje z Jednostką, która przegra walkę będąc zaatakowaną z dwóch przeciwnych stron - ginie cała jednostka, czy tylko Podstawki, które nie mają drogi ucieczki?
Ginie cała jednostka

Czyli jedna podstawka na "plecach" (np. dowódca) doprowadzi do zniszczenia oddziału o szerokości 12 podstawek który przegrał walkę o 1?!!! :O

Cytuj:
13)...W takiej sytuacji zwycięzca ma wybór - albo ściga po śladzie uciekającego, albo ma darmowe Powstrzymanie się od Pościgu
Żeby powstrzymać się od pościgu trzeba wydać punkt rozkazu i podręcznik wyraźnie to reguluje. Taka nadinterpretacja to odebranie przewagi płynącej z większej ilości rozkazów jaką posiadają np Szwedzi. iconSPARTA Czy podobnie można powstrzymać się od pościgu za jednostką uciekającą za pole bitwy?

Cytuj:
14...
Odziały będące w WW wycofują się zawsze od Walki Wręcz

Znowu nadinterpretacja niezgodna z podręcznikiem.
Oddział wycofuje się od jednostki która zadała mu najwięcej ran w wyniku ostrzału lub od jednostki z którą przegrał walkę.
Ostrzał jest w innej fazie a WW w innej.
Zawsze wycofujemy się/uciekamy od tego co spowodowało taki stan. Wskazuje na to chociażby podręcznikowy zapis przy ucieczce.
W podanym przykładzie jednostka najpierw jest ostrzelana więc jako punkt odniesienia przyjmuje się strzelającego.

Cytuj:
21) Jakie jednostki mogą zareagować na szarżę Odskokiem?
Potencjalne cele szarży - czyli wszystkie w zasięgu ruchu podstawowego + dodatkowego...przechodząc do konkretnego rozkazu szarży (nie ma obowiązku rozliczać najpierw rozkazy szarży), odskok mogą zadeklarować wszystkie jednostki będące w jej potencjalnym zasięgu

Czyli odskoczyć może wszystko na szerokości 80 cm (40 cm w lewo i 40 cm w prawo)+ szerokość szarżującego oddziału. Nie rozumiem dlaczego nie można przyjąć że odskakuje to co jest na linii od szarżującego do celu szarży? Przy obecnej interpretacji pojawią się powergamerskie zagrywki tak jak przy szarżowaniu do przeciwnika po drugiej strony wioski.
Cytuj:
28) Teren trudny oznacza połowę ruchu. Czy to oznacza, że jeśli zużyłem 8 cm na dojście do wzgórza, to dzielę pozostałe 12 cm na 2 i ruszam się 6 cm na wzgórze mając łącznie 14 cm ruchu?
Nie. Masz połowę ruchu, ruszasz się więc 10 cm.

Z tego co zrozumiałem jednostka wjedzie tylko 2 cm na wzgórze lub 10 cm na wzgórze. Tak czy siak brak w tym logiki. Z czego wynika taka interpretacja?



Proszę o ustosunkowanie się do moich wątpliwości, tym bardziej że część z powyższych interpretacji kłóci się zarówno z obowiązującymi przepisami jak i dotychczasową praktyką.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-17; Warszawa-9
; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-4; Wilanów-3; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 8:47 am 
Offline
Chorąży/Ensign

Rejestracja: czw lip 23, 2009 11:47 am
Posty: 3511
Rafał zwasze mowił, że jednostka ostrzelana a w walce wycofuje sie od walki. Nic nowego w tym temacie.

Dowódca nie może szarzować, więc na tyły nie zaszarżuje.

Co do ruchu w terenie. Wyobraź sobie, że oddział pokonuje 10cm w otwartym. I teraz ma dostać jeszcze dodatkowe 5, mimo, że już pokonał połowę swojego ruchu? Taki sposób liczenia ruchu w terenie to coś jak standard w wielu systemach Dbx. Nie będzie przegięć z ruchem. Jednym słowem oddział, który pokonał połowę swojego ruchu w otwartym terenie nie może wejśc w teren trudny.

Zresztą to są UŚCiSLENIA sędziego na jeden turniej. Pewnie trafia do FAQ ale na razie tylko na 1 imprezę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 9:44 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Tak, słyszałem co nieco o praktyce w Lublinie ;) Były powodem kilku pytań z tego faq. 'kłótnia ' z tymi praktykami jest więc jak najbardziej zamierzone ;) Najbardziej zaś podoba mi się znaczące okrojenie sytuacji z pyt. 12 FAQ, które zostało nazwane nowymi możliwościami :)

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 10:04 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 02, 2009 5:07 pm
Posty: 1156
Lokalizacja: Loża Szyderców - oddział wrocławski
Lubelak pisze:
Pytania uściślające:

Cytuj:
1. ...i wozy transportowe wszelkiego typu (amunicyjne etc.)

Czy wóz taborowy też nie?



Wozy transportowe i taborowe to dwie osobne jednostki, więc imho taborowe jednak zajmują pozycję.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 10:20 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 1977
Lokalizacja: Kraków
Adrian pisze:
Lubelak pisze:
Pytania uściślające:

Cytuj:
1. ...i wozy transportowe wszelkiego typu (amunicyjne etc.)

Czy wóz taborowy też nie?



Wozy transportowe i taborowe to dwie osobne jednostki, więc imho taborowe jednak zajmują pozycję.


Zgadza się. Kluczowe słowa "i nie mogą być skwadronowane" wyjaśniają, że wóz taborowy (nawet 1) kontroluje teren, bo może być, w przeciwieństwie do wozów amunicyjnych i transportowych, skwadronowany.

Lubelak pisze:
28) Teren trudny oznacza połowę ruchu. Czy to oznacza, że jeśli zużyłem 8 cm na dojście do wzgórza, to dzielę pozostałe 12 cm na 2 i ruszam się 6 cm na wzgórze mając łącznie 14 cm ruchu?
Nie. Masz połowę ruchu, ruszasz się więc 10 cm.
Z tego co zrozumiałem jednostka wjedzie tylko 2 cm na wzgórze lub 10 cm na wzgórze. Tak czy siak brak w tym logiki. Z czego wynika taka interpretacja?


Ja na początku też miałem wątpliwości do takiego wpływu terenu na ruch, ale po kilku grach przekonałem się, że bardzo upraszcza to ruch i wyklucza możliwość wałowania.

_________________
SJP znaczenie słowa swawolnik: osoba lubiąca beztroską zabawę, robiąca innym dowcipy i posty; psotnik, figlarz, żartowniś


Ostatnio zmieniony pn lis 18, 2013 10:23 am przez swawolnik, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 1:32 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5686
Lokalizacja: W-wa
Przede wszystkim, to brawa za klaryfikacje. Dzięki temu każdy przystępując do turnieju będzie miał większą wiedzę co do sposobu interpretacji zasad przez Sędziego. Mniej niespodzianek w trakcie bitwy w zakresie zasad = lepiej.


ragozd pisze:
2) ZMIANA FAQ 2.0, pyt.12. - odpowiedź jest aktualna tylko dla frontu zasłoniętego terenem


Rozumiem, że chodzi o zasłaniający tren - nieprzekraczalny (np. jeziorko) oraz powodujący brak widoczności (np. budynek), ale już nie brak dojścia szarży do przeciwnika (np. bagno) oraz że chodzi o zasłonięty - w zależności od sytuacji - front, flanka lub tył jednostki.


Cytuj:
6) Czy możliwe jest wykonanie szarży incydentalnej, tzn. A deklaruje szarżę na B. Na drodze szarży stoi oddział C, który również ma rozkaz szarży. Czy C może zadeklarować kontrszarżę na A?
Tak, kontrszarżę może zadeklarować każda Jednostka mająca rozkaz Szarży i znajdująca się na linii szarży jeśli w wyniku szarży miałoby dojść pomiędzy szarżującym a nią do kontaktu incydentalnego - również podczas Pościgu. UWAGA: Proszę pamiętać że podstawki w szyku rozproszonym nie mogą wejść dobrowolnie w kontakt incydentalny. Oznacza to że jeśli atakowany jest w stanie pokazać drogę szarzy podstawki bez kontaktu incydentalnego, kontakt incydentalny jest zabroniony)


Osobiście uważam, że "UWAGA" stanowi wprowadzenie do zasad nowej zasady (złej w mojej opinii) i proszę Organizatora o potwierdzenie, że ta zasada ma obowiązywać. Jednocześnie zauważam, że wprowadzanie nowych zasad na mniej niż tydzień przed turniejem nie jest najlepszym pomysłem i wnoszę o niewprowadzanie tej zasady :).

Cytuj:
20) Gdzie do oddziału w Szyku Rozproszonym dostawiamy dowódcę kiedy dołącza on do oddziału?
Po Erracie 2.0 w SR wyróżniamy wiodącą podstawkę wg której ustalamy 45o odchylenia pozostałych. Dowódcę dołączającego do oddziału w SR dołączamy do strefy tylnej takiej podstawki tak by znalazł się w koherencji oddziału. Jeśli ta strefa jest zajęta przez wroga (np. oddział został zaatakowany od tyłu) dowódcy do oddziału dołączyć nie można. Nie można też w ten sposób dostawić dowódcy do WW


Co oznacza, że w ten sposób nie można dostawić dowódcy do WW - chodzi o generalnie związanie jednostki walką, czy tylko, że dodatkowa podstawka nie może zostać postawiona tak, żeby brała udział w walce?

Cytuj:
31) Jestem w rzece, ale na przegrałem inicjatywę i brzeg do którego płynąłem obsadził przeciwnik. Czy mogę wtedy go ominąć pływając?
Nie. Musisz płynąć najkrótszą drogą a to oznacza konieczność wydania rozkazu szarży albo powrotu na własny brzeg. Obrońca na brzegu ma wtedy Przewagę, zaś pływający brak impetui słabą dyscyplinę


Dołączam się o pytanie, czy w takiej sytuacji mogę wydać rozkaz szarży jednostce będącej w rzece. Dodatkowo dlaczego pływający ma słabą dyscyplinę taktyczną?

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 69 R: 22 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 21 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 27 R: 5 P: 3.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 1:59 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Olbracht pisze:

Rozumiem, że chodzi o zasłaniający tren - nieprzekraczalny (np. jeziorko) oraz powodujący brak widoczności (np. budynek), ale już nie brak dojścia szarży do przeciwnika (np. bagno) oraz że chodzi o zasłonięty - w zależności od sytuacji - front, flanka lub tył jednostki.
widzę że rozumiesz doskonale

Cytuj:
6) proszę Organizatora o potwierdzenie, że ta zasada ma obowiązywać.

Tak. Będzie obowiązywać jako oficjalna wykładnia WG.
Cytuj:
20) Co oznacza, że w ten sposób nie można dostawić dowódcy do WW - chodzi o generalnie związanie jednostki walką, czy tylko, że dodatkowa podstawka nie może zostać postawiona tak, żeby brała udział w walce?
jedno i drugie
Cytuj:
31)
Dołączam się o pytanie, czy w takiej sytuacji mogę wydać rozkaz szarży jednostce będącej w rzece. Dodatkowo dlaczego pływający ma słabą dyscyplinę taktyczną?

Szt italikiem to sprawa erraty - wykasowalem i nie obowiązuje. Tak, jednostka będąc w rzece może zaszarzowac - tylko jeśli na brzegu gdzie ma popłynąć jest przeciwnik.

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: Klaryfikacja na turniej w Chorzowie 23 listopada
Post: pn lis 18, 2013 2:01 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 21, 2012 3:21 am
Posty: 2341
Jak się na to patrzę, to czasami nie mogę uwierzyć w to co się u was dzieje z zasadami. Gramy na podręczniku Faqu i Erracie i nie mamy takich problemów. Czytając wypowiedź Lubelaka stanę po jego stronie bo większość wypowiedzi jest w podręczniku jasna jak słońce, a tu ulega pewnym (zupełnie niepotrzebnym) modyfikacjom.

MISO
Sprecyzuję wypowiedź Lubelaka dotyczącą wyjścia na plecy. Co gdy do oddziału będącego w walce frontem wejdzie 1 podstawka(nie dowódca) z chorągwi/ali/thoraku/kompanii? Ona niszczy cały uciekający skwadron? :O

_________________
SZWEDZI
Zw/Re/Po
34 /14 / 7
TURCY i TATARZY
Zw/Re/Po
35 / 6 / 2
RON
Zw/Re/Po
19/3/ 2
SIEDMIOGRÓD
Zw/Re/Po
9 / 2 / 0
ZACHODNIA EUROPA
Zw/Re/Po
19 /1 /3


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Ten temat jest zamknięty. Nie można w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group