Jest to materiał który pojawi się w lwiej większości albo i całości w najbliższej edycji FAQ
1) Czy wozy, działa i mehter, jasyr? Też się liczą za jednostki przy kontroli terenu?
Do kontroli terenu nie liczą się jednostki, które bazowo składają się z jednej podstawki i nie mogą być skwadronowane a więc mehter, jasyr czy artyleria, a także Dowódcy i wozy transportowe wszelkiego typu (amunicyjne etc.)2) ZMIANA FAQ 2.0, pyt.12. -
odpowiedź jest aktualna tylko dla frontu zasłoniętego terenem 3) Czy szwedzka 12-funtówka ma zasadę Artyleria i Szybkie ładowanie?
Ma zasadę Artyleria, nie ma Szybkiego ładowania4) czy wozy kozackie mają szybkie ładowanie
Tak5) jaka jest widoczność przez las?
Taka sama jak w zagajniku - 5 cm 6) Czy możliwe jest wykonanie szarży incydentalnej, tzn. A deklaruje szarżę na B. Na drodze szarży stoi oddział C, który również ma rozkaz szarży. Czy C może zadeklarować kontrszarżę na A?
Tak, kontrszarżę może zadeklarować każda Jednostka mająca rozkaz Szarży i znajdująca się na linii szarży jeśli w wyniku szarży miałoby dojść pomiędzy szarżującym a nią do kontaktu incydentalnego - również podczas Pościgu. UWAGA: Proszę pamiętać że podstawki w szyku rozproszonym nie mogą wejść dobrowolnie w kontakt incydentalny. Oznacza to że jeśli atakowany jest w stanie pokazać drogę szarzy podstawki bez kontaktu incydentalnego, kontakt incydentalny jest zabroniony) 7) Kiedy w szarży w szyku rozproszonym podstawki nie szarżują a tylko podążają za innymi trzymając koherencję?
Tu wybór ma gracz szarżujący. Wyznacza jedną podstawkę która może szarżować, i wykonuje nią ruch jako pierwszą. Kolejne podstawki które mogą wykonać szarżę i utrzymać koherencję - również szarżują, pozostałe - podążają za szarżą tylko trzymając koherencję. W praktyce oznacza to że gracz mający możliwość szarży 2 podstawkami w terenie czystym i dwoma przez zagajnik ma dwie alternatywy - wybierając szarżę w trenie czystym robi to dwoma podstawkami, a dwie pozostałe podążają za nimi obchodząc las trzymając koherencję, wybierając szarżę przez las - podstawki w terenie czystym szarżują tylko na taką odległość by utrzymać koherencję (a jeśli nie mogą tego zrobić szarżą, to podążają za szarżującymi
Co się dzieje z Jednostką, która przegra walkę będąc zaatakowaną z dwóch przeciwnych stron - ginie cała jednostka, czy tylko Podstawki, które nie mają drogi ucieczki?
Ginie cała jednostka9) Czy jednostki dodatkowe zwiększają zwiad regimentu, do którego są dołączone i czy razem z regimentem mogą być na zwiad wysłane?
Jednostki takie można dołączyć na dwa sposoby - na etapie rozpiski do straży przedniej - zwiększają wtedy jej Zwiad i Siłę (ale nie motywację), albo na etapie wystawiania wojska - nie nie zmieniają wtedy zwiadu i siły. Straty marszowe z efektów nie zmieniają bazowego Zwiadu i Siły Straży przedniej. Jeśli Straż Przednia nie zostanie wysłana na Zwiad, może być Opóźniona z efektu10) Czy w trakcie / po odskoku można wykonać manewr, np. zsiąść z koni?
Nie11) Czy impet liczymy dla całej jednostki (wszystkie walczące podstawki go mają lub nie) czy dla poszczególnych podstawek osobno?
Wszystkie podstawki z jednostki muszą spełniać warunek impetu, by miał go cały oddział.12) Linia Ostrzału - w przypadku budynków i terenu prowadzi się ją tylko jeśli jest ograniczenie z obu stron strzelającej podstawki. Oznacza to że jednostronne ograniczenie budynkiem / terenem nie ogranicza możliwości ostrzału13) Wroga jednostka ucieka od walki po pierwszej fazie, wpada na moją inną jednostkę i zostaje zniszczona / ew. ucieka poza stół. Co się dzieje z moją jednostką która walczyła. Dostaje nową szarżę czy stoi w miejscu bez rozkazu (ew. czy musi ścigać aż do krawędzi po śladzie uciekających?)
W takiej sytuacji zwycięzca ma wybór - albo ściga po śladzie uciekającego, albo ma darmowe Powstrzymanie się od Pościgu14) Sipahowie zaatakowali pikinierów. W pierwszym ruchu doszło do zwarcia. W strzale w obronie, muszkieterzy stojący na flance sipahów ostrzelali ich, spadła podstawka, test morale niezdany i sipahowie dostali dezorganizację. W którym kierunku muszą się wycofać? Od ostrzału (w bok, wzdłuż pikinierów) czy od walki?
Odziały będące w WW wycofują się zawsze od Walki Wręcz15) Czy zbierając jedną ranę można przerzucić nieudany test morale, czy też limit 2 zebrań można wykorzystać tylko wtedy jeśli oddział ma 2 rany?
Można przerzucić.16) Czy zasięg ruchu podstawowego oznacza bazowy ruch 10/20cm? Innymi słowy, czy piechota za 10 cm bagnami od kawalerii jest w jej zasięgu ruchu podstawowego szarży?
Nie jest w zasięgu. Zasięg ruchu podstawowego oznacza fizyczną możliwość wejścia do WW w ruchu podstawowym. Wystarczy że taką możliwość pokaże atakowany17) Czy dowódca będzie liczony jako jednostka na potrzeby palenia furażu, blokowania wystawienia Zasadzki, DO, maszerowania itd.
Nie.18) Jednostki uciekające nie mogą kontrolować punktów/stref, nie liczą się do walki. A co z ograniczaniem maszerowania, zbierania się i co się dzieje jeśli się wycofam na uciekającą, wrogą jednostkę?
Uciekające jednostki są traktowane jako neutralne. Oznacza to że podczas Przechodzenia do Ucieczki można przechodzić przez uciekającą jednostkę przeciwnika jak przez własną. Takie jednostki nie ograniczają też maszerowania i zbierania się19) Uciekająca jednostka jest w szyku rozproszonym. Czy to oznacza, że mogę odziałem w szyku rozproszonym przejść przez własną Uciekającą jednostkę?
Nie, nie można, analogicznie jak przez jednostkę zdezorganizowaną. Jedynym wyjątkiem jest Przechodzenie do Ucieczki. jednostka, która zaczyna uciekać może przejść przez każdą swoją jednostkę oraz przez uciekające jednostki przeciwnika20) Gdzie do oddziału w Szyku Rozproszonym dostawiamy dowódcę kiedy dołącza on do oddziału?
Po Erracie 2.0 w SR wyróżniamy wiodącą podstawkę wg której ustalamy 45o odchylenia pozostałych. Dowódcę dołączającego do oddziału w SR dołączamy do strefy tylnej takiej podstawki tak by znalazł się w koherencji oddziału. Jeśli ta strefa jest zajęta przez wroga (np. oddział został zaatakowany od tyłu) dowódcy do oddziału dołączyć nie można. Nie można też w ten sposób dostawić dowódcy do WW21) Jakie jednostki mogą zareagować na szarżę Odskokiem?
Potencjalne cele szarży - czyli wszystkie w zasięgu ruchu podstawowego + dodatkowego. Cała procedura odbywa się następująco:
- odsłaniamy wszystkie rozkazy
- przechodząc do konkretnego rozkazu szarży (nie ma obowiązku rozliczać najpierw rozkazy szarży), odskok mogą zadeklarować wszystkie jednostki będące w jej potencjalnym zasięgu
- szarżujący deklaruje cel szarży - bazowy bądź incydentalny
- cel szarzy deklaruje i wykonuje potencjalną kontrszarżę
- ruszamy oddział szarżujący
- przechodzimy do kolejnego rozkazu22) Czy w kontrszarży Doborowa Kawaleria można zwierać szyk?
Tak, kontrszarża jest Szarżą23) Pościg to normalna Szarża (z wyjątkiem impetu), tak więc jeżeli przeciwnik ucieka mi z walki 20cm a ja gonię 10cm to muszę zdawać test Wyszkolenia jak przy spalonej Szarży?
Nie testuje się. Nie wykonuje się również strzału w Szarzy24) Pyt. 2 z FAQ - dodatkowa ilustracja.
Drugie zdanie odpowiedzi opisuje szczególny przypadek, nie warunkuje pierwszego zdania. Jak na rysunku: można zaatakować z flanki jeśli jednostka A się nie poruszyła.25) Czy w szwedzkim podjeździe na rajtarach weteranach będę mógł wystawić 8 rajtarów weteranów w pancerzach, 4 rajtarów weteranów zwykłych i 6 rajtarów krajowych?
Nie. Połowa opancerzonych rajtarów nie dotyczy rajtarów krajowych - tych w ogóle nie bierzemy pod uwagę w kalkulacjach pancerza26) Duże straty marszowe za stratę 3 podstawek dają 1 punkt złamania. Czy oznacza to że małe straty - 1 podstawka, nie dają złamania?
Nie dają punktu złamania27) W DO wychodzą dwa skwadrony po 6 podstawek na flance 10-podstawkowego skwadronu piechoty. Czy testuje on Morale wg liczebności całości (12 podstawek) czy też nie (licząc tylko 6 podstawek skwadronu)
Do testów brane są wszystkie podstawki DO w zasięgu 40 cm, czyli 12 w tym przypadku może się zdarzyć jak najbardziej28) Teren trudny oznacza połowę ruchu. Czy to oznacza, że jeśli zużyłem 8 cm na dojście do wzgórza, to dzielę pozostałe 12 cm na 2 i ruszam się 6 cm na wzgórze mając łącznie 14 cm ruchu?
Nie. Masz połowę ruchu, ruszasz się więc 10 cm.29) W opisie scenariusza Przeprawy podano, że rzeka powinna mieć ok.10cm. Czy oznacza to że nie musi być szeroka na tyle aby nie dało się jej przebyć ot tak bez testowania pływania?
Na potrzeby tego scenariusza zakładamy że na przepłynięcie rzeki zawsze potrzeba 2 tur ruchu i jednego testu pływania. Oznacza to że traktujemy rzekę o szerokości od 7,01 cm do 13,99 cm za zgodną z tym scenariuszem30) W nowych zasadach pływania nie ma wzmianki o szyku rozproszonym. Czy to oznacza że jednostki mogą pływać w szyku zwartym?
Nie - przechodzą w Szyk Rozproszony31) Jestem w rzece, ale na przegrałem inicjatywę i brzeg do którego płynąłem obsadził przeciwnik. Czy mogę wtedy go ominąć pływając?
Nie. Musisz płynąć najkrótszą drogą a to oznacza konieczność wydania rozkazu szarży albo powrotu na własny brzeg. Obrońca na brzegu ma wtedy Przewagę, zaś pływający brak impetu32) Czy po niezdaniu testu Motywacji w fazie reorganizacji, jednostki złamanego pułku które tym samym dostały Ucieczkę, muszą ją wykonać od razu w tej fazie w stronę własnej krawędzi?
Tak, po położeniu znacznika Ucieczka (czyli Przechodząc do Ucieczki) jednostki ruszają się dokładnie w stronę własnej krawędzi (prostopadle do niej) o zasięg ruchu podstawowego. Oznacza to, że jeśli po drodze mają własne oddziały, przechodzą przez nie i mogą powodować kolejne testy Morale. Jednostki które znacznik Ucieczki już miały przed złamaniem pułku, tego już nie robią - uciekają standardowo w fazie ruchu33) Czy rozszerzając front jednostki w obronie, mogę dostawić podstawki do tylnego szeregu?
Nie, w większości przypadków doprowadziłoby to do szyku niestandardowego, (tylko układ 2x2 pozwoliłby przejść do linii, ale w tym przypadku też tylko rozszerzamy do przedniego szeregu)Uwagi techniczne:
- FAQ 94 pokrywa się z 68
- Do FAQ 27 brakuje rysunku że Gonullu i Deli atakują z 2 stron