Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pt lis 27, 2020 3:38 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 9:54 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 1301
Lokalizacja: Warszawa
ok, tatarzy i dragoni.

Tatarów mam ronowskich i krymskich więc starczy


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 2:04 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wstępna przymiarka do MOSKWY

Zasadniczo to jest jedna armia, ale ze względów taktycznych podzielona na dwie dywizje. PS dla składów na full.

I DYWIZJA:
- 2 x pułk jazdy pomiestnej (2 x 10-11 PS)
- 2 x pułk rajtarów (2 x 11-12 PS)
- prikaz strzelców wybornych (8 PS)
- pułk sołdacki (8 PS)
razem - ok. 58 PS

II DYWIZJA:
- 2 x pułk jazdy pomiestnej (2 x 10-11 PS)
- 2 x pułk rajtarów (2 x 11-12 PS)
- pułk dragonów polowy (7 PS)
- pułk sołdacki (8 PS)
razem - ok. 57 PS

Ponadto albo w ramach tych dywizji albo jako odrębna mini-dywizja (coś a`la straż przednia):
- pułk kozaków służebnych (11-12 PS)
- czambuł mirzy (9-10 PS)
- 2 x średnie działo (z jednostek dywizyjnych)

Razem daje to szacunkowo jakieś 140 PS, nie licząc głównych dowódców. Jeśli o nich chodzi, to każdej armii dałbym po dwóch (w RON Radziwiłł i Gosiewski) z 4 rozkazami każdy.

Armia RON to szacunkowo (też nie licząc dowódców) jakieś 130 PS, jeśli dołożylibyśmy pospolite ruszenie siły praktycznie by się wyrównały.

Natomiast tak sobie myślę a propos tych dział średnich (po 2 na każdą walczącą stronę) że chyba jednak bym ich nie brał. Ale decyzję poddaję pod głosowanie.
Tak patrzę na te 4 pułki moskiewskich rajtarów i się trochę - przyznaję - lękam :) Może to dlatego, że w pierwszej swojej w życiu bitwie w OiM stanąłem moimi Kozakami na przeciw rajtarom MOS i dostałem srogiego łupnia... Od dziewczyny! (była takowa w Sosnowcu).

Tak by to mniej więcej wyglądało biorąc pod uwagę autentyczne siły walczących stron (choć tatarów i kozaków w MOS powinno być nawet więcej) ale przyjrzyjcie się, Panowie, czy to będzie grywalne. Próby generalnej nie będzie :)

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 2:10 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2999
Brak dział średnich to nie ma zabawy
Po drugie iconRUS tylko zyskuje jak jest ogromna.
Pułku rajtarskie są mocne, ale mają niską motywację. Pułku jazdy pomiestnej potrzebujesz minimum dwóch aby pokonać jeden iconRON
Bitwy historyczne nie muszą być zbilansowana.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 2:33 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiem, że nie muszą być zbalansowane, wiem też że jazda pomiestna to raczej słabizna, no ale nie mam takiego doświadczenia z iconRUS . Dzięki za odpowiedź - a policzyłeś już swoje figurki? Zbierzecie razem z Lubalakiem i Skościanskim taką armię?

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. Tradycyjnie nie gramy na Wytyczne, ale co w przypadku złamania pułków - czy testujemy wówczas obie dywizje czy tylko tę, z której dany pułk pochodzi?

Jeśli takie masz zdanie w sprawie dział, to ok.

Różne uwagi będę stopniowo zapisywał - jeśli macie takowe, też piszcie. Na końcu zbiorę je wszystkie do kupy. Na przykład:
- rzeka Oslinka na całej długości będzie traktowana jak bród;
- jednym z elementów scenariusza będzie opóźnienie o jedną turę pułk RON (Połubiński, więc pewnie ten doborowy) - proponuję, aby aż do momentu zbliżenia się na 40 cm do wroga miał podwojony ruch (20/+20 cm).

(Jeszcze mały offtopik, żeby już nie wracać do wątku turniejowego. Szykuje mi się zaje...fajna miejscówka na następne turnieje. Aż się chce organizować. Za trzy tygodnie budynek ma być oddany do użytku. Z barem w środku :) )

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 4:36 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 1163
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
krajarek pisze:
Wiem, że nie muszą być zbalansowane, wiem też że jazda pomiestna to raczej słabizna, no ale nie mam takiego doświadczenia z iconRUS . Dzięki za odpowiedź - a policzyłeś już swoje figurki? Zbierzecie razem z Lubalakiem i Skościanskim taką armię?

Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. Tradycyjnie nie gramy na Wytyczne, ale co w przypadku złamania pułków - czy testujemy wówczas obie dywizje czy tylko tę, z której dany pułk pochodzi?

Jeśli takie masz zdanie w sprawie dział, to ok.

Różne uwagi będę stopniowo zapisywał - jeśli macie takowe, też piszcie. Na końcu zbiorę je wszystkie do kupy. Na przykład:
- rzeka Oslinka na całej długości będzie traktowana jak bród;
- jednym z elementów scenariusza będzie opóźnienie o jedną turę pułk RON (Połubiński, więc pewnie ten doborowy) - proponuję, aby aż do momentu zbliżenia się na 40 cm do wroga miał podwojony ruch (20/+20 cm).

(Jeszcze mały offtopik, żeby już nie wracać do wątku turniejowego. Szykuje mi się zaje...fajna miejscówka na następne turnieje. Aż się chce organizować. Za trzy tygodnie budynek ma być oddany do użytku. Z barem w środku :) )


Też jestem za działami średnimi, czyli po 2p na stronę ok. Co do Połubińskiego to może poprostu go nie opóźniać ale wystawić tylko na skrajnej wejściowej krawędzi strefy rozstawiania sił RONu?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: śr wrz 04, 2019 5:00 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Tak też może być. Nie chcę go zbytnio opóźniać, ale tylko zachować historyczność, bo on do bitwy dołączył już w trakcie jej trwania (w sumie to nawet pod koniec, ale nie będziemy tak skrupulatni :) ) No i też tak sobie myślę, czy aby rzeczywiście książę Janusz odsyłając go do osłony taboru, oddałby mu choćby jedną z trzech chorągwi husarskich. Może zatem opóźnimy ten pułk zwykły.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: czw wrz 05, 2019 8:42 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Jak typowy As, jak się na coś nakręcę, to...
Po kuluarowych rozmowach i nocnych rozkminach mam parę przemyśleń odnośnie scenariusza. Także odnośnie mgły wojny, której pod Prostkami nie udało nam się zrealizować, ale może teraz popróbujemy :)

ROZWIĄZANIE 1 jest dość proste - rozstawiamy w poprzek stołu zasłonę i każda ze stron rozstawia swoje jednostki w swoich strefach rozstawienia. Od razu nasuwa mi się też godny uwagi sposób, w jakim gry wojenne rozgrywano dawniej w szkoleniach wojskowych: w dwóch oddzielnych grupach obie strony robią swoje ruchy i sędzia decyduje, w którym momencie i w jakich warunkach dochodzi do spotkania. Z tym, że w Niepołomicach nie ma na to czasu.

ROZWIĄZANIE 2 opiszę nieco szerzej, choć graczom w BW-Lee wyda się ono znajome :) Wszelkie dane liczbowe (cm) podaję tylko orientacyjnie, dla zilustrowania koncepcji.
Najpierw losujemy inicjatywę, potem strona która wygrała decyduje, kto wystawia pierwszy marker. RON ma 4 markery (dwa przypisane poszczególnym dywizjom, dwa puste) Moskwa 5 (dwa puste, dwie dywizyjne i 1 dla tego oddziału kozacko-tatarskiego). Markery rozstawiamy naprzemiennie w odpowiednich miejscach na stole (patrz mapka poniżej), przy czym odległość między markerami nie może być mniejsza niż 30 cm. Po rozstawieniu markerów poruszamy nimi naprzemiennie, max 40 cm, ale tylko w czystym terenie (olewamy górki, dołki, laski). Gdy jakieś markery znajdą się w odległości40-50 cm od siebie (lub połowa tej odległości, jeśli nimi jest przeszkoda terenowa) odkrywamy je, przy czym gracz który spowodował to odkrycie decyduje, kto się odsłania pierwszy. Jeżeli marker jest pusty, nic się nie dzieje, jeśli jest przyporządkowany którejś dywizji, wystawiamy ją w całości, w promieniu powiedzmy 30 cm od markera, ale reż nie bliżej niż 30 cm od markera przeciwnika. Jako pierwszy musi być wystawiony pułk jazdy, potem naprzemiennie po jednym pułku, przy czym ten pierwszy wystawiony musi być najbliżej przeciwnika (dotyczy obu stron). Tylko pułk Połubińskiego wystawiamy inaczej: najpierw decydujemy, który to będzie pułk (dowolny jazdy z dowolnej dywizji). Pojawi się on przy w dowolnym miejscu przy lewej (wschodniej) krawędzi w momencie, kiedy odsłonięta będzie jego dywizja. Jeśli nie dojdzie do odsłonięcia wszystkich markerów tej samej turze, to w następnej odsłaniamy wszystkie niezależnie od odległości. Jednostki dywizyjne (np. artyleria średnia) też musi być wcześniej przyporządkowana odpowiednim dywizjom.

CELE SCENARIUSZA
Zakładam, że nie ma wśród nas Quintusa Cunctatora :) Wyznaczamy na polu 3 punkty strategiczne: jeden to most przy Szepielewiczach, mniej więcej pośrodku. Pozostałe dwa wystawiają gracze po jednym w dowolnym miejscu 60 cm od tego pierwszego. Każdy zajęty i utrzymany punkt daje 2 PZ. Można też dodać po 2 PZ za obecność po obu stronach rzeki i/lub za niedopuszczenie do tego.

Na mapce strefy startowe poszczególnych stron (Moskwa na czerwono) i przykładowe punkty strategiczne. Stół ma wymiary 360 x 180 cm.

Myślałem jeszcze o jednej rzeczy, w związku z faktem, że rzadko kiedy dowódcy wiedzieli z góry i dokładnie w jakim terenie przyjdzie im walczyć, co więcej, wtedy nawet odpowiednio szczegółowych map nie było. Można by zastosować jakąś formę stopniowego odkrywania/ustawiania terenu, ale to.... nie byłaby bitwa historyczna. W związku z tym nie będę dokładnie rozrysowywał poszczególnych górek i zagajników. Teren będzie ustawiony w oparciu o tę mapkę; wiem że 300 lat późniejszą, ale w końcu na Białorusi niewiele i niezbyt szybko się zmienia :)

Jakby ktoś chciał dokładnie obejrzeć mapkę, to można ściągnąć te dwa arkusze: http://igrek.amzp.pl/result.php?cmd=id&god=LXXII-21&cat=R042 oraz http://igrek.amzp.pl/result.php?cmd=id&god=LXXII-22&cat=R042


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: czw wrz 05, 2019 9:50 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr kwie 11, 2012 7:35 pm
Posty: 1301
Lokalizacja: Warszawa
tak teraz się zastanawiam po co aż 3 stoły?
wystarczą dwa, i tak jeden będzie stał pusty.

Nie wiem czy ta mgła wojny to nie jest przerost nad treścią. Ponieważ bitwa jest duża fajnie by było już w okolicach 2 tury zacząć się bić (a nie tak jak pod Warszawą główne natarcie szło 3 tury :) )


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: czw wrz 05, 2019 9:57 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 1269
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
ad 1. - bo to ma być DUŻA bitwa :) Wiem, że część stołu nie będzie "grała" ale ładnie się będzie na fotkach prezentować :) Z nabytego już doświadczenia wiem, że to jest optymalny wymiar pola bitwy dla tego typu starć. Poza tym ten punkt strategiczny może być też większej odległości od mostu (ale myślę że 80 cm to byłby max), bardziej w głąb stołu. Przy tym wymiarze i przy koncepcji z markerami tworzy się fajny poziom operacyjny.

ad 2. - też się nie zgodzę. Trochę mi tej "mgły" w dużych bitwach brakuje, a myślę że ten wrocławski pomysł z markerami wcale nie opóźni gry (albo minimalnie). Ale jakby co, nie upieram się, taki pomysł rzucam. Poczekajmy na inne głosy, w końcu to forum "dyskusyjne".

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Historyczna bitwa na POLACH CHWAŁY 2019
Post: czw wrz 05, 2019 12:19 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2999
Markery przyspieszą grę, gdyż rozstawienie sił będzie podzielone na etapy. Markery bym poruszał na 20 lub 30 cm gdyż 40 cm masz szarży i to dobrych wojsk konnych.
Cele strategiczne minimum 60 cm maksimum 90 cm, niech to będzie jakiś punkt charakterystyczny dla terenu bitwy (domek, wzgórze itp.)

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 122 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group