Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword
http://forum.oim.wargamer.pl/

Walka Patroli a wielkość terenu
http://forum.oim.wargamer.pl/viewtopic.php?f=29&t=5087
Strona 2 z 4

Autor:  johnkelly [ ndz sie 10, 2014 8:55 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

MiSiO pisze:
Masz rację. Ten zapis jakby wyjaśnia numer ze jeziorem. Niestety nie jest dość stanowczy w zapisie, żeby uciąć problem. W każdym razie mnie wystarczy. Nasuwa się jednak inna wątpliwość t.j. ze całe wzgórze jest do zbadania a nie jego element.

Co do wzgórza jako punktu orientacyjnego to właśnie tutaj można wystawić 1mm wzgórze. Tzn NIE można, bo kopiec kreta nie daje żadnej wskazówki orientacyjnej ale literalnie można. Choć wydaje mi się, że intencje autora zasad, jak każdego prawa tez są istotne.


Od kiedy to wzgórze, czy inny dowolny teren typu zagajnik, pole, las, bagno mają 1mm2 wielkości pola gry? Widział ktoś na żywo las wielkości 1m2? Albo wzgórze? W moich szerokościach geograficznych takie wzgórze nazywa się "kupa piachu". Bagno takiej wielkości to "błotnista kałuża". To jest nadal problem ze spaczonym spojrzeniem na grę i idącym za tym nienormalnym interpretowaniem zasad, a nie literalnym stosowaniem zapisów. Z cała pewnością intencją autorów nie było tworzenie "cudów-wianków" w postaci 1mm2 terenów. Jeśli terenem do zbadania jest wzgórze, to masz się znaleźć co najmniej 10cm od dowolnej krawędzi tegoż wzgórza a nie robić se wycieczkę krajoznawczą alpinisty.

Autor:  NetCop [ ndz sie 10, 2014 9:03 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Walkę patroli gramy tak:
- wyznaczamy punkty zgodnie z podręcznikiem i stawiamy tam znaczniki
- każdy punkt MUSI być w jakimś terenie, może być na skraju lub w środku lasu, w domku na zboczu wzgórza itp.
- każdy punkt MUSI dać się zbadać zarówno przez kawalerię jak i piechotę (nie można postawić go w środku jeziora 30x30, czy na wzgórzu o stromych klifach z każdej strony)

W kwestii terenów 1mm, rozwiązujemy problem inaczej, bierzemy normalny teren typu 20x20 czy 25x25, np. las i jeśli nie jest nam do niczego potrzebny to stawiamy go w którymś z rogów stołu. Jest legalnie i fair, bo w końcu mogę teren stawiać gdzie chcę byle zgodnie z zachowaniem zasad wystawiania.

Autor:  Lubelak [ ndz sie 10, 2014 9:10 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

johnkelly pisze:
Z cała pewnością intencją autorów nie było tworzenie "cudów-wianków" w postaci 1mm2 terenów. Jeśli terenem do zbadania jest wzgórze, to masz się znaleźć co najmniej 10cm od dowolnej krawędzi tegoż wzgórza a nie robić se wycieczkę krajoznawczą alpinisty.
Błędne myślenie. Przykład: Wzgórze powierzchni 30 cm wystawione w punkcie oddalonym 50 cm od krawędzi przeciwnika, tak że skraj tego wzgórza jest na 80 cm od krawędzi przeciwnika. Efekt? Punkt do zbadania teoretycznie znajdujący się przy krawędzi przeciwnika, zostanie zbadany bez wychodzenia w własnej strefy rozstawienia. Na pewno nie to było intencją autorów.

Autor:  norbert_t [ ndz sie 10, 2014 9:27 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Hej, fajnie kombinujcie ale autorzy na pewno nie pomyśleli że ktoś bedzie próbował wygrać przed wyjęciem figurek na stół ;)

Podobnie jak dwóch graczy prawie pozabijało sie o 1mm spalonej szarży...

Autor:  Duderson [ ndz sie 10, 2014 10:54 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Lubelak pisze:
johnkelly pisze:
Z cała pewnością intencją autorów nie było tworzenie "cudów-wianków" w postaci 1mm2 terenów. Jeśli terenem do zbadania jest wzgórze, to masz się znaleźć co najmniej 10cm od dowolnej krawędzi tegoż wzgórza a nie robić se wycieczkę krajoznawczą alpinisty.
Błędne myślenie. Przykład: Wzgórze powierzchni 30 cm wystawione w punkcie oddalonym 50 cm od krawędzi przeciwnika, tak że skraj tego wzgórza jest na 80 cm od krawędzi przeciwnika. Efekt? Punkt do zbadania teoretycznie znajdujący się przy krawędzi przeciwnika, zostanie zbadany bez wychodzenia w własnej strefy rozstawienia. Na pewno nie to było intencją autorów.
We Wrocku gramy tak, że bada się punkt terenowy, znajdujący się na wzgórzu czy w zabudowaniach. Więc położenie terenu może być różne, ale punkt do zbadania jest zawsze w tym samym miejscu. A co do reszty terenów, to powergamerski zapis o konieczności pozostawienia możliwości zbadania punktu jest ok, można jeszcze wprowadzić drugi, że minimalny rozmiar terenu to 10x10.

Autor:  MiSiO [ ndz sie 10, 2014 11:07 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

NetCop i Duderson

Tak samo gram i ja ale jak widać są i inne sposoby, ktre na turniejach "przechodą". Pozycja punktów jest podana w scenariuszu. Na te punkty trzeba "nałożyć" teren będący punktem orientacyjnym (wzgórze, zagajnik, wieś...).

Poprawiliście mi humor.

Autor:  Lubelak [ ndz sie 10, 2014 11:36 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Duderson pisze:
We Wrocku gramy tak, że bada się punkt terenowy, znajdujący się na wzgórzu czy w zabudowaniach. Więc położenie terenu może być różne, ale punkt do zbadania jest zawsze w tym samym miejscu.
I tak też gramy w powergamerskim Lublinie, co jest jednak w sprzeczności z logiką tej zasady w rozumieniu johnkelly.

MiSiO pisze:
NetCop i Duderson

Tak samo gram i ja ale jak widać są i inne sposoby, ktre na turniejach "przechodą". Pozycja punktów jest podana w scenariuszu. Na te punkty trzeba "nałożyć" teren będący punktem orientacyjnym (wzgórze, zagajnik, wieś...).

Poprawiliście mi humor.
Z tego co mi wiadomo, johnkelly jeszcze nie zadebiutował na turnieju, tak więc "inne sposoby" nie doczekały się praktycznego wykorzystania i możesz spać spokojnie. :D

norbert_t pisze:
Hej, fajnie kombinujcie ale autorzy na pewno nie pomyśleli że ktoś bedzie próbował wygrać przed wyjęciem figurek na stół ;)

Podobnie jak dwóch graczy prawie pozabijało sie o 1mm spalonej szarży...
A to nie skorzystali z zasady "dogadać się nad stołem"? :D ;)

Autor:  MiSiO [ ndz sie 10, 2014 11:42 pm ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Jednym słowem wszyscy się zgadzają a tereny wielkości ziarna piasku nadal będą gościć na stołach turniejowych.

Autor:  johnkelly [ pn sie 11, 2014 10:18 am ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Johnkelly w turniejach nie startował i startować nie zamierza. Johnkelly chce się bawić, a nie użerać. Zdaniem Johnkelly zasady ustawiania punktów do zbadania są dostatecznie precyzyjne, by nie tworzyć paranoi w postaci badania paprocha na środku jeziora. Autorzy gry swoje intencje w tym zakresie przedstawili dostatecznie jasno - punktem do zbadania powinien być rzeczywisty punkt orientacyjny: wzgórze, zagajnik, budynek itede. Nie geometryczny punkt zagajnika, wzgórza, budynku itede tylko zagajnik, wzgórze, budynek itede. Jak komuś takie "punkty" za duże może stawiać kapliczki, samotne drzewa itede. Nie ma w tym żadnego błędnego myślenia, bo każda ze stron może sobie tak ustawić po jednym terenie do zbadania, że nie będzie musiała wychodzić ze swojej strefy. Jeśli dyskutować o intencjach autorów, to z całą pewnością nie było ich intencją badanie paprochów na stole.

Niestety najwyraźniej autorzy gry pokładali zbyt wielką wiarę w rozsądek grających.

Autor:  MiSiO [ pn sie 11, 2014 10:24 am ]
Tytuł:  Re: Walka Patroli a wielkość terenu

Tutaj się nie zgodzę t.j. punkty w scenariuszu mają konkretne pozycje na stole. Nie bada się całego zagajnika t.j. dowolnego jego punktu a ten, zwymiarowany na mapce scenariusza. To akurat jest ukłon w kierunku adaptacji pomysłu scenariusza do mechaniki gry.

Strona 2 z 4 Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/