Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest ndz lip 22, 2018 3:18 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: czw kwie 14, 2016 11:32 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2205
Geralt pisze:
Jeżeli tylko złapię kogoś na bitwę dywizyjną (powiedzmy w lidze) to bardzo chętnie przetestuje :D


To trzymam kciuki :)

NetCop pisze:
Podoba mi się to zdanie, cała reszta już nie bardzo. Moim zdaniem punktem wyjścia do tworzenia czegoś więcej powinno być to co już jest wypracowane, bo balansowanie dywizji i jej testowanie jest bardzo trudnym zadaniem i łatwo coś wypaczyć. I koniecznie słuchać Swawolnika, zjadł na tym zęby i ma świetne pomysły. iconSPARTA


Z całą pewnością jest to trudne, ale tym powinno się brać byka za rogi. Z zasad lubelsko-krakowsko-niepołomickich korzystałem, co wybitnie widać w niektórych scenariuszach. I raz jeszcze zachęcam do konstruktywnej krytyki i podawania swoich pomysłów. :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 1:09 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2144
Lokalizacja: Kraków
NetCop pisze:
I koniecznie słuchać Swawolnika, zjadł na tym zęby i ma świetne pomysły. iconSPARTA


Pełna zgoda. :D

Przypominam, że zasady lubelskie powstały po to, by zablokować powergamerskie zagrania i wykorzystaniu luk w zasadach do wałowania przeciwnika. Nie są oficjalne, ale zostały dopuszczone przez WG do konkretnych turniejów Dywizyjnych (dwa w roku). Oczywiście są niedoskonałe i mogą ewoluować.

Scenariusza są świetne do gier towarzyskich. Dają dużo przyjemności, gdy obaj gracze mają na celu dobrą zabawę, a nie zwycięstwo za wszelką cenę. Polecam grę z pnzr.

Jak macie jakiś pomysł, to z przyjemnością konstruktywnie skrytykuję. :-D

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 1:13 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2205
swawolnik pisze:
Jak macie jakiś pomysł, to z przyjemnością konstruktywnie skrytykuję. :-D


A te 7 przetestowanych? :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 2:39 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2144
Lokalizacja: Kraków
1. bój spotkaniowy (0 PS). Klasyczna bitwa, punkty liczone według podręcznikowego zapisu dla atakującego. Rozstawienie wojsk klasyczne.

To akurat kilka razy przerabiałem.

Patologiczne zagranie. X|
Armia mobilniejsza rzuca całość sił (nawet po jednej, najsilniejszej jednostce z każdego pułku) na wybrany punkt. Łamie jeden pułk przeciwnika (nawet przy większych stratach, ale rozłożonych na kilka pułków - bez konsekwencji przy liczeniu strat) i wycofuje się na "z góry upatrzone pozycje". Przeciwnik albo poddaje grę, albo rusza w pościg opuszczając dogodne pozycje i narażając się na dodatkowe straty.

IMO scenariusz powinien mieć jakieś znaczniki do kontroli/zniszczenia. Dla dywizji wystarczy 3-5 scenariuszy. Armie są tak różnorodne na poziomie Dywizji i gra się ją tak rzadko, że na pewno szybko się nie znudzą.

Najbardziej zbalansowane są scenariusze typu walka patroli z różnymi terenami do zajęcia/obrony. Teraz każda armia (nawet Tatarzy - Ładyrzyn to zło ]:( ) jest w stanie wystawić piechotę i działa.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 3:34 pm 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 1046
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
spoko, już kiedyś ktoś tu zauważył że wystawianie dział na dywizji to bardziej zabieg psychologiczny niż praktyczny acz ja tam twierdzę po swoim doświadczeniu że warto 8)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 9:49 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2205
@Swawolnik - ok, dzięki, słuszna uwaga. Faktycznie scenariusz był testowany przy armiach o podobnej mobilności, więc to nie wyszło. W takim razie proponuję zastąpić go drugim - rozpoznaniem bojem.

Dajesz jeszcze :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: pt kwie 15, 2016 10:42 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2144
Lokalizacja: Kraków
Temat powinien trafić do działu Scenariusze, a nie Turnieje, spotkania... 8-)

Parafrazując Machiavellego - Piszący zasady powinien zakładać, że wszyscy gracze to wałkarze i niechybni się takimi okażą, ilekroć będą mieli ku temu sposobność. :D

Co to znaczy klasyczna strefa rozstawienia? Tak jak dla dywizji z PG 30 cm od własnej i 40 cm od bocznych krawędzi?

W których punktach są znaczniki? Środkowy, to jasna sprawa. :D Boczne 20 cm od strefy rozstawienia i 20 od krawędzi bocznej jak w Walce Patroli?

Czy jednostka ze znacznikiem może maszerować?

Co gdy przejmie się znacznik, ale nie zdąży wyjść za krawędź? 0 punktów?

Gdy znacznik będzie w środku lasu na 30cm, co najmniej 2 tury zajmie dojście do niego i 2 wyjście z lasu. Niech las zamieni się w Las Vegas, czyli wioskę. :D

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: sob kwie 16, 2016 11:12 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2205
Jasne, że starałem się tak to robić, ale niestety - co widać po głównym podręczniku nawet - nie wszystkie nagięcia da się samemu wymyślić ;)

Strefa rozstawienia taka jak zawsze według lubelsko-krakowsko-niepołomickich :)

Punkty - 30 cm od bocznej krawędzi i od strefy rozstawienia.

W planie było 0 punktów, ale można pomyśleć nad zmianą na np. 1 punkt.

Maszerować może - to zmusza przeciwnika do bicia się o każdy znacznik, a przynajmniej blokowania przeciwnikowi możliwości maszerowania.

Co do lasu bardzo słuszne uwaga - zmiana na wioskę/obejście.

Jak masz chwilę to dajesz jeszcze :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: ndz kwie 17, 2016 6:46 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2144
Lokalizacja: Kraków
Leszczyc pisze:
Strefa rozstawienia taka jak zawsze według lubelsko-krakowsko-niepołomickich :)

Punkty - 30 cm od bocznej krawędzi i od strefy rozstawienia.



Na zasadach lubelskich strefa rozstawienia ma 40 cm głębokości, czyli strefy są od siebie oddalone o 40cm, a nie jak w PG o 60cm. Miało to na celu ułatwić piechocie i artylerii włączenie się do walki.

Największą zaletą Twojego pomysłu jest to, że wymusza walkę, a równocześnie jednostki strzelające mają znaczniki w zasięgu strzału od pierwszej tury i też sobie pograją. :D

Forsowny Marsz i taktyka Szybki Atak powodują, że można się wystawić przy punktach furażu, wygrać inicjatywę w pierwszej turze i pomaszerować w kierunku swojej krawędzi, równocześnie zastawiając drogę przeciwnikowi resztą armii. ]:)

Proponuję zasadę, że jednostka podnosząca znacznik w tej turze nie może się poruszyć - pakowanie na wozy.

Opcja na podobny/kolejny scenariusz - zamiast znaczników przenoszonych przez jednostki - wozy transportowe. Mają swoje zasady i modele, a nie są wykorzystywane (Konwój X| ). Dla tatarów - Jasyr. Tyle tylko, że poruszają się na 10cm, marsz 15cm i problematyczne jest wyjechanie za swoją krawędź. Dałbym 2 punkty zwycięstwa za kontrolowany wóz w swojej strefie rozstawienia, 1 punkt poza strefą.

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Scenariusze dywizyjne
Post: ndz kwie 17, 2016 1:12 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2205
swawolnik pisze:
Na zasadach lubelskich strefa rozstawienia ma 40 cm głębokości, czyli strefy są od siebie oddalone o 40cm, a nie jak w PG o 60cm. Miało to na celu ułatwić piechocie i artylerii włączenie się do walki.


Tak, oczywiście :) Miało być 30 cm od bocznej i 15 cm od strefy rozstawienia - edytowałem to i zapomniałem dopisać :)

swawolnik pisze:
Proponuję zasadę, że jednostka podnosząca znacznik w tej turze nie może się poruszyć - pakowanie na wozy.

Opcja na podobny/kolejny scenariusz - zamiast znaczników przenoszonych przez jednostki - wozy transportowe. Mają swoje zasady i modele, a nie są wykorzystywane (Konwój X| ). Dla tatarów - Jasyr. Tyle tylko, że poruszają się na 10cm, marsz 15cm i problematyczne jest wyjechanie za swoją krawędź. Dałbym 2 punkty zwycięstwa za kontrolowany wóz w swojej strefie rozstawienia, 1 punkt poza strefą.


To też jest bardzo ciekawy pomysł. Myślę, że mógłby być nawet zamiast znaczników. Ten jasyr mnie tylko dziwi, skoro w bitwie tej nie ma obrońcy, a z kolei to duże ułatwienie dla Tatarów.

Dajesz kolejne, świetne są Twoje uwagi :)

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 36 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group