Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest wt cze 18, 2019 1:09 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Walna Bitwa
Post: wt maja 07, 2019 11:40 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:11 pm
Posty: 172
Lokalizacja: Kraków
Czołem!

Ostatnio trochę kminiłem nad alternatywnymi warunkami rozgrywki, aby gra była bardziej nastawiona na zniszczenie przeciwka, a nie na to kto kogo wypchnie z chałupy/pagórka/mostu, itd. A w sumie właśnie o to chodziło przy większości historycznych bitew żeby rozbić siły wroga, a zajęcie jakiejś pozycji było ewentualnie tylko środkiem, który miał do tego prowadzić. Poza tym inspirowałem się zasadami starszych, klasycznych systemów bitewnych i wpadłem na rozwiązanie zaskakująco proste. Oczywiście przedstawiony przeze mnie tryb rozgrywki należy taktować jako alternatywę dla oficjalnych scenariuszy przy grach towarzyskich. Rzućcie okiem i powiedzcie co o tym myślicie. :)


Walna Bitwa

Nie jest to scenariusz w ścisłym rozumieniu tego słowa, a raczej tryb rozgrywki, na który umawiają się gracze, którzy chcą rozegrać dużą, otwartą bitwę między dwoma armiami. Sugerowany poziom rozgrywki to zgrupowanie, ale możliwa jest także gra na poziomie podjazdu. W związku ze specyfiką rozgrywki wskazane jest ustalenie maksymalnego limitu PS. Dla podjazdu zalecane jest 12 PS, a dla zgrupowania 25 PS, ale oczywiście limit może być dowolny, ważne żeby siły były w miarę symetryczne.
W przypadku różnicy w PS należy normalnie zastosować efekty specjalne i taktyki (dla zgrupowania, słabszy może wybierać spośród taktyk ofensywnych i ogólnych, lub defensywnych i ogólnych). Możliwe jest również wykupienie przez słabszego gracza umocnień polowych 1 PS za 2 elementy.
Sugerowany losowy wybór terenów.
Dla zachowania balansu rozgrywki strefa rozstawienia podjazdu/zgrupowania konnego to 35 cm, a zgrupowania pieszego to 25 cm od środka stołu (dla podjazdu należy ustalić czy jest konny czy pieszy na tych samych zasadach, co zgrupowanie, z tym że liczy się wszystkie kompanie/sotnie/chorągwie/itd przed zeskwadronowaniem). Jeśli oba są konne to należy zastosować standardową strefę rozstawienia 30 cm.

Cele: na koniec gry pole bitwy należy podzielić na równe, prostokątne ćwiartki z punktem wspólnym po środku stołu. Gracze otrzymują punkty zwycięstwa za kontrowane ćwiartki. Uznaje się, że gracz kontroluje ćwiartkę jeśli znajdują się na niej wyłącznie jego podstawki lub ma ich co najmniej 2x więcej od przeciwnika. Jednostki zdezorganizowane są liczone x 0.5, a uciekające nie są liczne wcale. Jeśli dana ćwiartka jest „pusta” to uznaje się, że kontroluje ją gracz, do którego krawędzi ona przylega. Jeśli jednostka znajduje się na granicy ćwiartek to należy rozpatrzyć sprawę dla każdej podstawki osobno (jeśli trudno rozstrzygnąć na której ćwiartce znajduje się większa część danej podstawki, to jej właściciel decyduje do kontroli której należy ją liczyć).
Liczba kontrolowanych ćwiartek:
2 ćwiartki - 2 punkty
3 ćwiartki - 4 punkty
4 ćwiartki - 6 punktów

_________________
Wydzieraliśmy oczy palcami!
Przegryzaliśmy gardła zębami!
Przez trzydzieści lat bez wytchnienia
Zabijaliśmy w sobie sumienia!
Zdobywaliśmy twierdze, miasta!
Wyżywaliśmy się na niewiastach!
Niemowlęta na halabardach
Poznały, co gniew i pogarda!
W wypełnionych ciałami okopach
Tak rodziła się Europa!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: wt maja 07, 2019 11:46 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:11 pm
Posty: 172
Lokalizacja: Kraków
Poza tym obmyśliłem losowy system rozstawiania terenów. Ma on za zadanie z jednej strony wprowadzić większą rozmaitość i nieprzewidywalność rozstawienia elementów terenu, a z drugiej ograniczyć rozstawianie pola gry pod siebie i stosowanie różnych, dziwnych zagrywek (np 2 pola zboża 5x5 centymetrów. Tak, niektórzy gracze powinni to wziąć do siebie :P ). Czekam na Wasze opinie. :)


Alternatywne zasady wystawiania terenu (dla rozgrywki Walna Bitwa)

Gracze wstawiają tereny na przemian, jak we wspólnym wystawianiu terenów, ale o rodzaju wystawianego terenu decyduje za każdym razem rzut kością k10. W przypadku fizycznego braku wylosowanego terenu powtórzyć rzut. Tereny należy wystawić powyżej 10 cm od krawędzi graczy. Minimalny odstęp między wystawianymi terenami to 10 cm (nie dotyczy przeszkód).

1-3: zagajnik / wzgórze (minimalne wymiary 15x15).
4-5: pole zboża / pole orne (minimalne wymiary 15x10). Można za jednym wyborem wystawić dwa pola, ale nadal są one liczone jako jeden teren.
6-7: gospodarstwo. Należy wystawić budynek o pojemności 2-3 podstawek, z przylegającym płotem (niska przeszkoda) o długości 10-15 cm.
8: las (minimalne wymiary 20x20) / wzniesienie z urwistymi zboczami (tylko za zgodą obu graczy).
9: płot (niska przeszkoda) o długości 20-30 cm.
10: bagno / jezioro (minimalne wymiary 20x20) / płytka rzeka (ok. 5 cm szerokości, zasady jak strumień, tylko za zgodą obu graczy).

_________________
Wydzieraliśmy oczy palcami!
Przegryzaliśmy gardła zębami!
Przez trzydzieści lat bez wytchnienia
Zabijaliśmy w sobie sumienia!
Zdobywaliśmy twierdze, miasta!
Wyżywaliśmy się na niewiastach!
Niemowlęta na halabardach
Poznały, co gniew i pogarda!
W wypełnionych ciałami okopach
Tak rodziła się Europa!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: śr maja 08, 2019 12:58 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2964
Glaukon pisze:
Poza tym obmyśliłem losowy system rozstawiania terenów. Ma on za zadanie z jednej strony wprowadzić większą rozmaitość i nieprzewidywalność rozstawienia elementów terenu, a z drugiej ograniczyć rozstawianie pola gry pod siebie i stosowanie różnych, dziwnych zagrywek (np 2 pola zboża 5x5 centymetrów. Tak, niektórzy gracze powinni to wziąć do siebie :P ). Czekam na Wasze opinie. :)


Alternatywne zasady wystawiania terenu (dla rozgrywki Walna Bitwa)

Gracze wstawiają tereny na przemian, jak we wspólnym wystawianiu terenów, ale o rodzaju wystawianego terenu decyduje za każdym razem rzut kością k10. W przypadku fizycznego braku wylosowanego terenu powtórzyć rzut. Tereny należy wystawić powyżej 10 cm od krawędzi graczy. Minimalny odstęp między wystawianymi terenami to 10 cm (nie dotyczy przeszkód).

1-3: zagajnik / wzgórze (minimalne wymiary 15x15).
4-5: pole zboża / pole orne (minimalne wymiary 15x10). Można za jednym wyborem wystawić dwa pola, ale nadal są one liczone jako jeden teren.
6-7: gospodarstwo. Należy wystawić budynek o pojemności 2-3 podstawek, z przylegającym płotem (niska przeszkoda) o długości 10-15 cm.
8: las (minimalne wymiary 20x20) / wzniesienie z urwistymi zboczami (tylko za zgodą obu graczy).
9: płot (niska przeszkoda) o długości 20-30 cm.
10: bagno / jezioro (minimalne wymiary 20x20) / płytka rzeka (ok. 5 cm szerokości, zasady jak strumień, tylko za zgodą obu graczy).

Mieliśmy podobny pomysł w lubelskich zasadach dywizyjnychhttp://forum.oim.wargamer.pl/viewtopic.php?f=27&t=6956, może coś pomoże.

Jeżeli mowa o bitwie w której chodzi o wyniszczenie przeciwnika, to bardzo chętnie bym zagrał, nawet ze Zbyszkiem przymierzaliśmy się do takiej walnej bitwy, przy czym widziałbym to tak :D :
1. każdy przynosi co ma pomalowane
2. ilośc pułków nieograniczona, przy czym minimum to 5+
3. proporcje i balans nie muszą być zachowane, w końcu wojna nie jest sprawiedliwa
4. ze względu na skalę, bitwa dwudniowa
5. walka na zasadach boju spotkaniowego
6. stół 240x120 +
7.pułki łamią się generalnie na normalnych zasadach, przy czym nie ma minusów za inne złamane pułki - żeby np. armia Siedmiogrodu składająca się z 10-15 pułków nie poszła w rozsypkę po złamaniu 3-4.
8. struktura armii to dywizja, ewentualnie wiecej niż 1 dywizja, ale dalej 3-5 pułków per dywizja,
9. pełna dowolność w wyborze pułków jakie wstawia się do dywizji - można np. wrzucić 2 doborowe RON, przy czym historyczne pułki (np. pułk Sulzbacha) mogą wystąpić tylko raz na całą armię
10. można brać dowolnych dowódców historycznych z danej nacji, nawet więcej niż jednego (np. Sobieskiego i Czarnieckiego), ale muszą mieć stanowiska zgodne z ich zasadami (czyli np. Sobieski nie będzie dowodził pułkiem, ale może dowodzić jedną dywizją, a drugą np. Czarniecki)
11.jeden głównodowodzący
12. jednostki dodatkowe 1 per pułk w dywizji, artyleria dywizyjna podobnie, tabory i wozy do woli
13. pułki/dywizje sojusznicze historycznie, jak w Potopie
13.brak limitu tur
14. można dzwonić po kolegę, żeby sprowadził posiłki :D
15. cel to złamanie przeciwnika, doprowadzenie go do rozpaczy i w konsekwencji do poddania :-D

Tyle z grubsza.

P.S. Jak ktoś się pisze na taką zabawę to chętnie przyjadę, ewentualnie zapraszam do Lublina

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: śr maja 08, 2019 9:54 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 1125
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
Lubelak gra marzenie! :D 8) co roku takie cóś uskuteczniamy min z Johnkelly i Cezarym. Ostatnio jednak przeszliśmy raczej na poziom zgrupowań (3x3) ale zasady luźne, towarzyskie coś właśnie to co tu zaproponowałeś. Ja bardzo chętnie bym się pisał na taką walną wyprawę! 8) Mam tylko taką uwagę co do zasad które wymuszałyby poprostu walkę między przeciwnikami a nie kombinatorykę czy to z terenami czy nastawioną tylko na zdobywanie jakiś punktów i ew tylko przy okazji złamanie przeciwnika. Poprostu dać główny cel rozgrywki - zniszczenie 50%-75% wszystkich sił przeciwnika i tyle bez żadnej większej filozofii. Bo propozycja zajmowania poszczególnych sekcji stołu nie koniecznie musi spowodować zamierzony cel jakim jest poprostu walka a tym samym najciekawszy element tej gry. Także jak coś to piszę się na taki freestyle 8) (prócz figsów mogę załatwić trochę terenów)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: śr maja 08, 2019 10:34 am 
Offline
Notarius Magnus Regni
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 06, 2016 4:42 pm
Posty: 308
Lokalizacja: Krakow
Lubelak pisze:

15. cel to złamanie przeciwnika, doprowadzenie go do rozpaczy i w konsekwencji do poddania :-D

A jak juz upokorzysz i doprowadzisz do rozpaczy to na koniec nie zapomnij go obrazic i bron boze nie podawaj reki przegranemu :)

_________________
iconPRU - podjazd pomalowany
iconTRA - podjazd pomalowany
Galeria - https://drive.google.com/open?id=0BztZ7WY6KOZnNVpKRS1SbldSMjg


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: śr maja 08, 2019 4:17 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2964
Kazjatar pisze:
Lubelak pisze:

15. cel to złamanie przeciwnika, doprowadzenie go do rozpaczy i w konsekwencji do poddania :-D

A jak juz upokorzysz i doprowadzisz do rozpaczy to na koniec nie zapomnij go obrazic i bron boze nie podawaj reki przegranemu :)
Myślałem że obrażanie i nie podawanie ręki to już standard, podobnie jak plucie i celowe zrzucanie figurek, ale widzę, że jeszcze jestem świeżakiem. :-D

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: śr maja 08, 2019 4:22 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2964
Kaduceusz pisze:
Lubelak gra marzenie! :D 8) co roku takie cóś uskuteczniamy min z Johnkelly i Cezarym. Ostatnio jednak przeszliśmy raczej na poziom zgrupowań (3x3) ale zasady luźne, towarzyskie coś właśnie to co tu zaproponowałeś. Ja bardzo chętnie bym się pisał na taką walną wyprawę! 8) Mam tylko taką uwagę co do zasad które wymuszałyby poprostu walkę między przeciwnikami a nie kombinatorykę czy to z terenami czy nastawioną tylko na zdobywanie jakiś punktów i ew tylko przy okazji złamanie przeciwnika. Poprostu dać główny cel rozgrywki - zniszczenie 50%-75% wszystkich sił przeciwnika i tyle bez żadnej większej filozofii. Bo propozycja zajmowania poszczególnych sekcji stołu nie koniecznie musi spowodować zamierzony cel jakim jest poprostu walka a tym samym najciekawszy element tej gry. Także jak coś to piszę się na taki freestyle 8) (prócz figsów mogę załatwić trochę terenów)

To teraz pytanie kiedy i u kogo? :D

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: czw maja 09, 2019 9:36 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:11 pm
Posty: 172
Lokalizacja: Kraków
Na taką "walną wyprawę" to nie mam jeszcze dość pomalowanego wojska, ale pomysł wydaje się ciekawy. Raczej miałem zamiar wymyślić tutaj jakieś alternatywne zasady dla poziomu zgrupowania na gry towarzyskie, kiedy gracze mają raczej ochotę skupić się na próbie rozbicia armii przeciwnika, niż na martwieniu się o cele scenariusza. ;)

_________________
Wydzieraliśmy oczy palcami!
Przegryzaliśmy gardła zębami!
Przez trzydzieści lat bez wytchnienia
Zabijaliśmy w sobie sumienia!
Zdobywaliśmy twierdze, miasta!
Wyżywaliśmy się na niewiastach!
Niemowlęta na halabardach
Poznały, co gniew i pogarda!
W wypełnionych ciałami okopach
Tak rodziła się Europa!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: czw maja 09, 2019 10:19 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 21, 2012 11:15 am
Posty: 638
Lokalizacja: Wa-wa
Glaukon pisze:
Na taką "walną wyprawę" to nie mam jeszcze dość pomalowanego wojska, ale pomysł wydaje się ciekawy. Raczej miałem zamiar wymyślić tutaj jakieś alternatywne zasady dla poziomu zgrupowania na gry towarzyskie, kiedy gracze mają raczej ochotę skupić się na próbie rozbicia armii przeciwnika, niż na martwieniu się o cele scenariusza. ;)

Myśmy grając multuzgrupowanie m.in. z Kaduceuszem, Johnem Kellym i Piotrosławem zagraliśmy na eksperymentalne zasady, że:
1. Każdy gracz posiada odrębną strefę rozstawienia (w ramach swojego wycinku stołu, było 3 na 3 więc każdy miał po 1/3), ale może poruszać się w dowolnym kierunku stołu BN i walczyć z dowolnym zgrupowaniem strony przeciwnej.
2. Test inicjatywy wykonuje się przez 1 rzut kością, ale każdy z graczy może podbijać test za punkty rozkazu (swojej strony konfliktu ofkoz).
3. Żaden z graczy nie może używać taktyk, dodatkowe efekty i efekty zwiadu rozliczane są w odniesieniu do przeciwnego gracza znajdującego się na tym samym wycinku stołu. Nie można używać Dalekiego Obejścia (byłyby trudności w jego wykonaniu na te zasady).
4. Gralismy bez tury "0", ale raczej z powodu ograniczonego czasu. Ale jej przeprowadzenie w ramach zgrupowań mogłoby dać ciekawe wyniki.

Nie wiem jak oceniają to chłopaki, ale wg mnie powyższe założenia nie były takie złe. Grało się przyjemnie.

_________________
Chętnych na grę w Wargamerze na Wilczej - zachęcam do umawiania się (i zaklepywania stołów) przez Facebook: https://www.facebook.com/groups/161946934396089/


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Walna Bitwa
Post: pt maja 10, 2019 11:44 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 1125
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
Tak Czarku, gra była przefajna także jako 1 dniowa alternatywa do dużych dywizyjnych bitew jest super 8) tak uproszczone zasady też moim zdaniem się sprawdziły.
Natomiast zawsze wolałem rozegrać jakąś walną rozprawę wiec myślę że jak tylko padną jakieś realne propozycje co do możliwych mscówek to czas się też ustali i chętni na pewno się znajdą 8) Puki co zainteresowałem tematem Maćka bo jak organizować taką dużą gierce to tylko u niego w Ożarowie - ja przynajmniej nie mam takiego stołu :P także jak tylko będzie taka możliwość to myślę że kolega da znać. A jak nie to ostatecznie umówimy się w Lublinie :)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group