Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pt sie 23, 2019 8:40 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 9:36 am 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2016 7:55 am
Posty: 293
Glaukon pisze:
Pytanie do bardziej doświadczonych graczy: uważacie że Wydzielony jest niegrywalny i ogólnie dużo słabszy od "klasycznego" podjazdu? A co myślicie o rozbudowanym Wydzielonym z 2 armatami za 11 ps?



A czemu taki drogi? Spokojnie da się go wystawić dla dwóch armat za 8 ps. Jak luterański Bóg da, to jakiś fajny efekt wejdzie. W każdym razie na to dziś liczę ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 10:10 am 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Rejestracja: czw lut 25, 2010 12:55 am
Posty: 4531
gervaz pisze:
Glaukon pisze:
Pytanie do bardziej doświadczonych graczy: uważacie że Wydzielony jest niegrywalny i ogólnie dużo słabszy od "klasycznego" podjazdu? A co myślicie o rozbudowanym Wydzielonym z 2 armatami za 11 ps?



A czemu taki drogi? Spokojnie da się go wystawić dla dwóch armat za 8 ps.


Nie bardzo ;) Musisz dobić do PS7 i dokupić dwa działa.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 12:27 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:11 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Kraków
Glorfindel pisze:
gervaz pisze:
Glaukon pisze:
Pytanie do bardziej doświadczonych graczy: uważacie że Wydzielony jest niegrywalny i ogólnie dużo słabszy od "klasycznego" podjazdu? A co myślicie o rozbudowanym Wydzielonym z 2 armatami za 11 ps?



A czemu taki drogi? Spokojnie da się go wystawić dla dwóch armat za 8 ps.


Nie bardzo ;) Musisz dobić do PS7 i dokupić dwa działa.


A nawet do 8 ps, bo żeby wystawić 2 działa musisz mieć co najmniej 8 podstawek dragonów/piechoty, wieć trzeba albo kupić dodatkowych weteranów, albo w podstawie podjazdu zamienić za rajtarów, ale wtedy będzie strasznie mało rajtatii. :-(

_________________
Wydzieraliśmy oczy palcami!
Przegryzaliśmy gardła zębami!
Przez trzydzieści lat bez wytchnienia
Zabijaliśmy w sobie sumienia!
Zdobywaliśmy twierdze, miasta!
Wyżywaliśmy się na niewiastach!
Niemowlęta na halabardach
Poznały, co gniew i pogarda!
W wypełnionych ciałami okopach
Tak rodziła się Europa!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 1:48 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 12, 2012 10:37 am
Posty: 2290
Lokalizacja: Lublin
Najtańsza opcja z dwoma działami to 9PS. Dostajemy 8 podstawek rajtarów, 6 muszkieterów, 3 dragonów (lub muszkieterów) i 2 działa.
Mamy 2 skwadrony po 4 podstawki rajtarów którzy będą mieli problem z zatrzymaniem jazdy przeciwnika. Muszkieterzy/dragonii są dobrzy ale tylko w obronie w terenie dającym im przewagę typu wioska, zagajnik, budynek. Nie jest to wojsko ofensywne. Działa to bardziej straszaki niż realne zagrożenie dla przeciwnika. Najlepiej się spisują jeśli nie muszą być przemieszczane i mogą bezkarnie razić przeciwnika, np. w scenariuszach z rzeką. Taki podjazd jest silnie zależny od scenariusza, da radę bronić wioski i przeprawy, ewentualnie opóźnienie. W pozostałych scenariuszach jest z góry skazany na porażkę. Ma też mikroskopijny zwiad. Jeden dowódca z 3 rozkazami to również trochę mało do obsługi tego podjazdu, problem w tym, że jak wyjdziemy wyżej to możemy okazać się silniejsi, a wtedy to już prawdziwy gwóźdź do trumny.

Dla porównania w podjeździe konnym za 9PS dostaniemy 14 podstawek rajtarów, 4 dragonów i 5 rozkazów (rozbitych na 2 lub 3 dowódców). Zwiad bez szału ale już na tyle duży, że ogranicza możliwości przeciwnika, a mając wyśmienitych dragonów i rajtarów jesteśmy w stanie grać każdy scenariusz.

Jeśli już ktoś chce koniecznie pobawić się w działa, to zdecydowanie podjazd Horna za 12PS gdzie dostaniemy potężną ilość wojska, co prawda o słabym morale ale nadającym się do grania każdego scenariusza, do tego są rajtarzy + dragoni + muszkieterzy + działa i duża zwartość, dzięki której możemy sobie pozwolić na większe straty.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 3:17 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2313
Enma_ pisze:
Podjazd promuje konne podjazdy i walkę wręcz.


Prawda. Oddział dobrze (regularnie) wyszkolonych muszkieterów strzela do - wjeżdżającej w niego - jazdy w szyku rozproszonym na DWÓJKACH, co nawet przy salwie daje bardzo mizerne efekty najczęściej (przykład ahistorycznej przewagi Tatarów nad Szwedami). Jeśli liczysz, że "ustrzelisz" wroga to równie licz na jak najmniejszą klęskę.

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 3:22 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 14, 2016 1:11 pm
Posty: 174
Lokalizacja: Kraków
A jak wygląda według Was sprawa na poziomie dywizji? Czy znaczenie ostrzału jest większe niż w podjeździe?

_________________
Wydzieraliśmy oczy palcami!
Przegryzaliśmy gardła zębami!
Przez trzydzieści lat bez wytchnienia
Zabijaliśmy w sobie sumienia!
Zdobywaliśmy twierdze, miasta!
Wyżywaliśmy się na niewiastach!
Niemowlęta na halabardach
Poznały, co gniew i pogarda!
W wypełnionych ciałami okopach
Tak rodziła się Europa!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 3:29 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2313
Ma o tyle większe, że jeśli już coś trafi, nie zostanie wybronione, wymusi test morale i wróg go nie zda (tak, trochę tego jest), to na ogół jest gęściej, a więc mniej miejsca na wycofanie, a co za tym idzie więcej możliwych testów morale i ew. anihilacji jednostki w ucieczce.

_________________
Мы - сотрудники КОМКОНа-2. (...) Нам одно не разрешается: недооценить опасность. И если в нашем доме вдруг завоняло серой, мы просто обязаны предположить, что где-то рядом объявился черт с рогами, и принять соответствующие меры вплоть до организации производства святой воды в промышленных масштабах!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: czw sty 05, 2017 9:07 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 24, 2016 7:55 am
Posty: 293
NetCop pisze:
Najtańsza opcja z dwoma działami to 9PS. Dostajemy 8 podstawek rajtarów, 6 muszkieterów, 3 dragonów (lub muszkieterów) i 2 działa.
Mamy 2 skwadrony po 4 podstawki rajtarów którzy będą mieli problem z zatrzymaniem jazdy przeciwnika. Muszkieterzy/dragonii są dobrzy ale tylko w obronie w terenie dającym im przewagę typu wioska, zagajnik, budynek. Nie jest to wojsko ofensywne. Działa to bardziej straszaki niż realne zagrożenie dla przeciwnika. Najlepiej się spisują jeśli nie muszą być przemieszczane i mogą bezkarnie razić przeciwnika, np. w scenariuszach z rzeką. Taki podjazd jest silnie zależny od scenariusza, da radę bronić wioski i przeprawy, ewentualnie opóźnienie. W pozostałych scenariuszach jest z góry skazany na porażkę. Ma też mikroskopijny zwiad. Jeden dowódca z 3 rozkazami to również trochę mało do obsługi tego podjazdu, problem w tym, że jak wyjdziemy wyżej to możemy okazać się silniejsi, a wtedy to już prawdziwy gwóźdź do trumny.

Dla porównania w podjeździe konnym za 9PS dostaniemy 14 podstawek rajtarów, 4 dragonów i 5 rozkazów (rozbitych na 2 lub 3 dowódców). Zwiad bez szału ale już na tyle duży, że ogranicza możliwości przeciwnika, a mając wyśmienitych dragonów i rajtarów jesteśmy w stanie grać każdy scenariusz.

Jeśli już ktoś chce koniecznie pobawić się w działa, to zdecydowanie podjazd Horna za 12PS gdzie dostaniemy potężną ilość wojska, co prawda o słabym morale ale nadającym się do grania każdego scenariusza, do tego są rajtarzy + dragoni + muszkieterzy + działa i duża zwartość, dzięki której możemy sobie pozwolić na większe straty.



Dzisiejsza potyczka potwierdziła w 100% to co napisałeś powyżej. Od kosztu podjazdu począwszy, na ostatecznym wyniku skończywszy. Tatarzy okazali się być nieulękli, a poza tym unikali kul jak Neo z Matrixa. Do tego mieli scenariusz Opóźnienie (ten z obroną wzgórz). W efekcie po raz kolejny zostałem wybity do nogi (na szczęście przynajmniej w przyjacielskiej atmosferze. I zasad się poduczyłem).
Nie da rady - przesiadam się na podjazd kawaleryjski. I znów trzeba kupić figurki i malować...


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Co dla Szwedów w "Warszawie 1656"?
Post: pn sty 09, 2017 11:34 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 12, 2012 10:37 am
Posty: 2290
Lokalizacja: Lublin
@gervaz
Rajtarów nigdy za wiele. Przydadzą się wszędzie także prędzej czy później i tak byś ich dokupił. W wydzielonym jak już chcesz poćwiczyć to lepiej jest brać samych dragonów, bez muszkieterów. Raz, że więcej zwiadu, dwa że mobilni i mogą szybko dotrzeć w dogodny dla nich teren, trzy, że nie mają kary przy strzale po ruchu. Jedyny minus względem muszkieterów to krótszy o 5cm zasięg ale plusy przeważają.

Glaukon pisze:
A jak wygląda według Was sprawa na poziomie dywizji? Czy znaczenie ostrzału jest większe niż w podjeździe?

Dywizja to zupełnie inna bajka. Tutaj, grając Szwecją aż się prosi o pakowanie maksymalnej ilości dział, spisują się naprawdę dobrze, szczególnie jeśli masz przygotowany wóz z amunicją.
Muszkieterzy w blokach z pikinierami nie boją się wyjść w otwarte pole i też mają okazję do postrzelania. Szwecja na dywizji jest znacznie mocniejsza niż na podjeździe.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group