Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest czw gru 14, 2017 2:39 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: pt kwie 29, 2016 2:00 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 21, 2012 11:15 am
Posty: 364
Lokalizacja: mazowieckie
Robi wrażenie :)

_________________
iconTAT & iconTUR


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: sob kwie 30, 2016 1:12 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5729
Lokalizacja: W-wa
Wow!

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 21 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 27 R: 5 P: 3.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: sob kwie 30, 2016 1:13 pm 
Online
Rotmistrz

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3799
Opad szczęki, wygląda świetnie. Teraz tylko grać :)

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: sob kwie 30, 2016 9:50 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 808
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Mam już pewną koncepcję jak grać tą twierdzą. Najpierw potestujemy w małej skali (na kilkanaście podstawek), potem spróbujemy regularnego oblężenia. Mam już w głowie cała makietę razem z Dnieprem i okolicznymi wzgórzami.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: ndz maja 01, 2016 6:46 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 961
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
O qrcze to chyba stół 10x10m będzie mało 8)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: ndz maja 01, 2016 8:42 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 808
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Na razie 240x 360 cm będzie musiało wystarczyć. Ale to później, bo przecież nie będziemy szturmować twierdzy nie wiedząc, jak to się robi :) Tak, że najpierw popróbujemy coś małego, a makietę mogę zrobić tylko pod zdjęcie.

Mam kilka przemyśleń, które będziemy testować. Zapiszę je tu, bo na razie mam tylko w głowie. Wszelkie uwagi/pomysły/komentarze jak najbardziej mile widziane.

ZAŁOGA TWIERDZY
Wewnątrz wałów wszyscy w szyku rozproszonym. W przypadku ostrzału przeciwnik ma -1 do Wyszkolenia a obrońca 6 pancerza. Kaduceusz proponuje, żeby zasięg broni Obrońcy był ciut powiększony - zobaczymy.

Załoga ma możliwość dokonania Wycieczki W tym celu na początku fazy Ruchu bierze się dowolną jednostkę z twierdzy i wystawia ją za bramą, maksymalnie o Ruch od punktu kończącego most przed bramą (jeśli jest) lub od bramy, jeśli mostu nie ma. Jeśli jest fosa, a nie ma mostu, to też o ruch od punktu z drugiej strony fosy, oczywiście na przeciw bramy. Jednostka może dostać rozkaz Ruch lub Szarża. Myślę, że musi być w szyku Rozproszonym. Więc albo to musi być jednostka która taki szyk posiada, albo po prostu każda jednostka na Wycieczce ma szyk rozproszony. Po walce jednostka może normalnym Ruchem wrócić do twierdzy - kiedy dojdzie do bramy uznajemy że jest już w twierdzy i możemy ją ustawić wewnątrz w dowolnym miejscu. W przypadku Ucieczki: najpierw ucieka normalnie, czyli od walki, ale później w kierunku bramy. Jeśli się uda, automatycznie zdaje testy na Zebranie.

ARTYLERIA
Artyleria atakującego strzela normalnie, oczywiście -1 do Wyszkolenia (i -1 za szyk rozproszony). Dodatkowo rzut "0" (normalnie lub przy przerzucie) powoduje oszołomienie jednostki obrońcy, która w najbliższej swojej fazie Strzału w Obronie nie będzie mogła strzelić.
Kruszenie murów/wałów - tu na razie nie wiem.
Moździerze - tutaj ukłon w stronę WG - może planujecie jakieś modele? Moździerz ma tylko zasięg skuteczny, w przedziale 40-60 cm,strzela bez -1 do Wyszkolenia. Skuteczność - ??? do przetestowania. Nie ma szybkiego ładowania. Nie musi widzieć celu (tzn. moździerz może stać za górką lub laskiem) ale wtedy -1 do Wyszkolenia.
Zasłona dymna To nie fantastyka, potrafiono to robić w tym czasie. Każde działo raz na turę w fazie Strzału po ruchu zamiast strzelić normalnie może spróbować postawić zasłonę dymną (jeśli działo, np. moździerz, nie ma Szybkiego ładowania, robi to zamiast Strzału w Obronie, bez wydawania rozkazu za opóźnienie strzału). W swoim zasięgu i polu widoczności (oprócz moździerza) daje znacznik, który jest celem ostrzału. Rzut K10(bez przerzutu niezależnie od odległości) od 1 do 5 - bez efektu, od 6 do 0 - jest dym. Jeśli udało się postawić zasłonę dymną, to w następnej turze w promieniu 5 cm od tego wyznaczonego punktu każda jednostka, której choćby fragment jest w tym polu, jest niewidoczna. W kolejnej turze dym się przerzedza i już ją widać, ale jest dodatkowe -1 dla strzelającego. Oczywiście można w tej turze spróbować jeszcze raz zrobić zasłonę dymną.
Ostrzał wałów to osobna kwestia, którą trzeba jakoś uwzględnić statystykami. Wówczas w takim trafionym i zniszczonym miejscu obrońca traci osłonę za Przeszkodę.

SZTURM
Tu jest najwięcej niewiadomych. Popróbujemy trochę tego, co pisali Olbracht i Kaduceusz. Teoretycznie widzę to tak: Jednostka może atakować z rozkazem Szarża, ale tej Szarży nie można spalić - tylko Dowódca może normalnie zmienić Rozkaz albo traci się Szarże w wyniku Ucieczki. Ucieczka wygląda następująco: jeśli jednostka szarżująca straci podstawkę (lub 1 punkt siły, jeśli strzał był od kartacza) to robi test, ale tylko "0" powoduje Ucieczkę. Od razu ucieczkę, bez żadnych dezorganizacji. Jeśli jednostka straci przynajmniej połowę podstawek (np 3 z 6) to testuje normalnie, ale każdy niezdany powoduje Ucieczkę. Potem, jak się zbierze, może szturmować jeszcze raz i wszystkie te obliczenia zaczynamy od nowa.
Wydaje mi się, że szturmować powinny wszystkie jednostki (tylko piechota rzecz jasna) w szyku rozproszonym ma to znaczenie dla procedury walki z jednostkami wyposażonymi w drabiny, o czym niżej). Do fosy (jeśli jest) lub podnóża wałów biegną normalnie i mogą strzeli w fazie Strzał po ruchu, z -1 do Wyszkolenia (podstawki z drabinami nie strzelają). Jeśli przed twierdzą teren trochę się wznosi (jak na moim Kudaku) to nie traktujemy tego jako ruch pod górkę. Sytuacja zmienia się, kiedy atakujący dojdzie do fosy/wału. Wtedy atakujący kończy ruch i jako pierwsze trzeba ustawić jednostki z drabinami - kolejne podstawki będą mogły dalej przechodzić tylko przez te podstawki z drabinami. (Inny wariant: jeśli do tego momentu fosa/wał jednostka doszła wykorzystując mniej niż połowę swojego ruchu, to potem może go jeszcze kontynuować) Od tego momentu podstawki już nie mogą strzelać (chyba że stoją obok drabiniarzy i nie szturmują). Wspinanie się na wały (liczone od dna fosy) ogranicza Ruch o połowę, jak pod normalną górkę. Jeśli to jest więcej niż 5 cm, to pozostałe cm anulujemy (czyli maksymalny koszt pod górkę to 10 cm ruchu). Wszelkie pale i częstokoły chyba trzeba pominąć, niech to będzie tylko kwestia modelarska, a jedynie można uwzględnić w ramach modyfikatora dla obrońcy.
Kwestia owych drabiniarzy Są to podstawki chłopów wyposażonych w drabiny. Możemy ich dołączyć do każdej jednostki w dowolnej liczbie. Nie strzelają, nie walczą wręcz, nie zwiększają liczebności, zwartości etc. Ostatecznie mogą to być też znaczniki przy podstawkach piechoty, ale nie więcej niż 1/2 jednostki no i oczywiście przez cały czas trwania bitwy. W takim przypadku można by zastosować inny wariant, zwłaszcza gdyby zachować oryginalny szyk piechota: piechota atakuje jako zwarta, po czym za Manewr w ruchu wysuwa drabinarzy do pierwszego szeregu.
Walka wręcz - tu wszystkie współczynniki trzeba przetestować. Zastanawiam się nad sensem przewagi liczebnej przy rozstrzygnięciu starcia. Na pewno obrońcy muszą mieć jakiś modyfikator. Atakujący, jeśli dojdzie do szczytu wału, nie liczy się jakby stał za osłoną nawet jeśli się styka z wałem czy ewentualną palisadą. To na razie luźne myśli, wszystko do sprawdzenia w praktyce. Jak coś mi się jeszcze przypomni, dopiszę.
Można by jeszcze zrobić wariant dla sytuacji, gdy atakujący nie ma piechoty, ale to chyba nie ma sensu.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: ndz maja 01, 2016 10:35 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 08, 2011 7:44 pm
Posty: 223
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
a co z granatami, których zasady są opisane w podręczniku

_________________
zaatakujemy


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: ndz maja 01, 2016 1:20 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 808
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
czarnokij pisze:
a co z granatami, których zasady są opisane w podręczniku

No tak, nigdy ich nie używałem, więc zapomniałem :) Dzięki za przypomnienie. O moździeżach coś jest też w podręczniku, później zajrzę.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: czw maja 05, 2016 11:08 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn wrz 16, 2013 8:25 pm
Posty: 808
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Dziś ruszamy z pierwszymi testami na Kudaku :) Pierwsze fotki na FB: https://www.facebook.com/groups/249869348501438/

Jak kto nie ma/nie używa, jedną dam tutaj:


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
http://www.histogry.blogspot.com
MUZEALNE ARMIE: dywizja kozacka, dywizja RON, dwa podjazdy moskiewskie, podjazd tatarski, podjazd siedmiogrodzki, regiment piechoty cudzoziemskiej
TWORZY SIĘ: Dywizja marszałka koronnego Jerzego Sebastiana Lubomirskiego pod Krakowem, 1656


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Twierdza kresowa KUDAK
Post: czw maja 05, 2016 11:35 am 
Offline
Pocztowy/Retainer
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob cze 22, 2013 10:10 am
Posty: 961
Lokalizacja: Warszawa/Meseritz
zazdrość do potęgi n! 8) marzenie taka makieta... :) :) :)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group