Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pt sty 19, 2018 3:42 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 191 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Czeń i plastuni, wozy
Post: śr lis 28, 2012 3:30 pm 
Offline
Chorąży/Ensign

Rejestracja: pt mar 02, 2012 8:26 am
Posty: 421
Witam, gracie czernią i/lub plastunami na poziomie podjazdu? jakie są Wasze spostrzeżenia, czernia jeszcze nie grałem, plastunami na razie raz ale nie mam do nich przekonania.
Grał ktoś z Was na 6-8 wozach w podjeździe?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: śr lis 28, 2012 6:15 pm 
Offline
Rotmistrz

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3803
Ja ostatnio gram podjazd na 6 wozów, z czernią i plastunami. Po wynikach gier stwierdzam że 6 wozów jest lepsze niż 4. Do plastunów jeszcze się nie przekonałem (trzeba ich użyć w odpowiednim momencie). Czerni nie ma co olewać, ich główna zaleta do zwiększanie zwartości podjazdu, używanie ich jako żywej przeszkody lub od biedy szarża, ale to ostateczność :D

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: czw lis 29, 2012 12:37 pm 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: wt lip 12, 2011 4:29 pm
Posty: 436
Lokalizacja: Pruszków
Raz grałem podjazdem z czernią i moim zdaniem nie warto. Czerń mimo swojej liczebności nie przedstawia znaczącej siły bojowej (wyszkolenie 3, +1 do odporności przeciwnika), jest powolna, manewrowanie nią jest dość trudne (przynajmniej ja tego nie opanowałem), jak spanikuje i zacznie uciekać to jej skuteczne zebranie graniczy z cudem, a utrata 10-14 podstawek bardzo boli. Poza tym moim zdaniem jest za droga - 2 pkt. to dużo (tyle co 4 wozy taborowe), zwłaszcza dla Kozaków, którzy i tak mają jeden z kosztowniejszych podjazdów. Czerń może ma sens na poziomie dywizji, ale w podjeździe nie widzę dla niej miejsca.
Z kolei plastuni są jednostką specyficzną - mogą mieć wręcz rewolucyjny wpływ na grę, ale tylko w niektórych bitwach i jeśli zostaną dobrze użyci. Powinni świetnie sprawdzać się w scenariuszu Walka patroli. Natomiast nie można ich traktować jako Wunderwaffe - w bezpośredniej konfrontacji z taką np. jazdą kozacką czy rajtarami dlugo nie ustoją. Podkreślam jednak, iż co do użycia plastunów są to jedynie moje rozważania teoretyczne. Jeszcze nimi nie grałem - zacznę jak kupię i pomaluję modele.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: czw lis 29, 2012 4:52 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 14, 2012 7:11 pm
Posty: 258
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Plastuny warte są wystawiania ;) Acz przydają się głównie w walce patroli (ułatwiają zdobycie najdalszego punktu) to jednak w moim mniemaniu przydaje się mieć ich awaryjnie w rozpisce (sam zawsze ich wystawiam). Dodatkowo jak bronimy się w oparciu o rzekę są przydatni do blokowania dalekiego obejścia przeciwnika. Nie jest ich tak szkoda jak bardziej wartościowe jednostki, które mogą wtedy być bliżej przeprawy (głównie myślę o rejestrowych).
Czerni sam nie stosowałem, ale 14 podstawek czeka do malowania i nie zawacham się ich czasem użyć (acz nie pasują do mojego sposobu gry za bardzo, bo wolę małe podjazdy). Warto ich mieć ze względu na ich modele (świetnie wygląda taka hołota w dużym stopniu bosa ;) ).

_________________
Stan wojsk:
Kozacy - 2000 mołojców, 2450 rejestrowych, 900 konnych zaporożców, 700 czerni, 300 wozów wraz z obsługą, 300 plastunów i harcowników oraz kilkanaście lekkich dział różnego wagomiaru razem z artylerzystami.
Sojusznik tatarski - 300 ordyńców oraz 400 kazindżi.
Łącznie: około 7000 ludzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: czw lis 29, 2012 6:40 pm 
Offline
Rotmistrz

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3803
Czerń to może i hołota ale popatrzcie na morale takiej watahy - 14 podstawek + dowódca daje nam morale 9 ;)

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: czw lis 29, 2012 9:53 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 08, 2011 7:44 pm
Posty: 223
Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
Wrednobrody pisze:
, jak spanikuje i zacznie uciekać to jej skuteczne zebranie graniczy z cudem,

A to dlaczego?

_________________
zaatakujemy


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: sob gru 01, 2012 9:52 am 
Offline
Towarzysz/Companion

Rejestracja: wt lip 12, 2011 4:29 pm
Posty: 436
Lokalizacja: Pruszków
Spróbuj zebrać 10 podstawek w zasięgu 20 cm od wroga gdy sam masz 10 cm ruchu i zazwyczaj mało miejsca.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: sob gru 01, 2012 10:03 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Dokładnie - po ucieczce z WW to będą mieć mało miejsca, a jak uciekną dalej, to i od dowódcy :)
Dodatkowo tylko 1 manewr na turę - wejście do wioski tej jednostki może trwać dłużej niż bitwa ;)

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: sob gru 01, 2012 10:55 am 
Offline
Rotmistrz

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3803
Za to jak do wioski wejdzie, to już z niej nie wyjdzie ;)
Mówcie co chcecie, ja z pułku czerni nie zrezygnuję :P

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Czeń i plastuni, wozy
Post: sob gru 01, 2012 1:15 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 12, 2012 10:37 am
Posty: 2290
Lokalizacja: Lublin
A nie dawno ktoś twierdził, że jak już pierwszy szereg wejdzie do wioski przez płot to cała jednostka przechodzi w szyk rozproszony i reszta podstawek wchodzi gładko w następnej turze więc jak to jest, trudno wejść czernią czy nie? :D
Sam czernią jeszcze nie grałem, bo jednak te 2 PSy trochę przerażają i nie wiem czy nie wolałbym dokupić wozów.

Za to plastuny obowiązkowe. W jednej z bitew wyszli pięknie za laskiem, mając wrogiego dowódcę najbliżej walnęli z gwintowanej, a tamten padł nieżywy. Trochę szczęścia w rzutach było ale jest to akcja jak najbardziej do wykonania więc mi się spodobali.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 191 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group