Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr gru 12, 2018 12:21 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: śr sty 29, 2014 5:31 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt gru 01, 2009 6:44 pm
Posty: 24
Poszukuję koncepcji na skuteczną rozpiskę i ciekawych strategii. Czyli wszystkiego co może przyczynić się do zwycięstwa KOZ na obecnych zasadach.
Wraz z kolejnymi erratami oraz nowymi scenariuszami doszedłem do ściany. Armia, która kiedyś była znakomita przepoczwarzyła się w naprawdę słabą (moja opinia). Ciężko jest remisować o zwycięstwach nie wspominając (te zdarzają się sporadycznie, ale są to ewidentne błędy lub eksperymenty przeciwnika).
Gram głównie przeciwko RON i SWE. Zarówno ja jak i moi przeciwnicy mamy pełen wachlarz możliwości wystawienia swoich dywizji. Gramy na zasadach i scenariuszach turniejowych (do 50pkt).
Radźcie! :)

_________________
"Kto tutaj szczęśliwy? Królewięta i garstka szlachty! Tfu! Dla nich ziemia. Dla nich złota wolność. A reszta? Bydło!?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: śr sty 29, 2014 10:44 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3826
Radzę ;) Po pierwsze grając do 50PS niszczysz atut swojej armii - liczebność. Popatrz na załamanie swoich pułków, a pułków przeciwnika, przekonasz się wtedy że Kozacy nie są wcale tacy słabi na jakich wyglądają. Walka w polu faktycznie im się nie uda, ale mając przy sobie jakiś teren lub linię wozów taborowych mozna całkiem skutecznie walczyć nawet z RON. Teren i odpowiednie ustawienie są u Kozaków kluczową sprawą. Druga sprawa - czy używasz sojuszniczych Tatarów? Oni są zawsze przydatni bo nawet bijąc armię konną mamy co rzucić w pościg.
Kolejna rzecz to liczba wozów a liczba piechoty. Nie należy przesadzać bo tabor bitwy nie wygra, a skuteczność śmigownic i najbardziej efektywnie wydane PSy to najbardziej przereklamowana rzecz w świecie OiM ;)
Potem efektywne wykorzystanie zwiadu - o ile można go wygrać i maksimum wykorzystania np zasadzki. Znowu rozbijamy się o tereny i odpowiednie ich ustawienie.
Scenariusze o których mówisz - konkretnie to które, te z PCH? I errata jako psucie Kozaków, nie wydaje mi się by miało to jakkolwiek większe znaczenie :)
Generalnie - graj aż znajdziesz złoty środek, ja swój już prawie znalazłem a sporo czasu mi to zajęło :-D

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: śr sty 29, 2014 11:05 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5778
Lokalizacja: W-wa
pnzr pisze:
Teren i odpowiednie ustawienie są u Kozaków kluczową sprawą.


Dodatkowo podkreślę to odpowiednie ustawienie. Ostatnio grałem bitwę Szwedami na piechocie przeciwko armii konnej (dużo słabych jednostek) i wygrałem ją dlatego, że przeciwnik nie miał jak zaszarżować, bo z którejkolwiek strony próbował, to dostawał się pod ostrzał nie tylko z frontu, ale i z obu flank. Piechotą stałem w szczerym polu, a nie straciłem ani jednej podstawki, bo jedyna walka piechoty, to szarża na pikinierów (którzy wysunęli się do przodu przed linię muszkieterów i dział). Moja bitwa absolutnie nie ma charakteru reprezentatywnego, była testowa, towarzyska i w ogóle, ale obrazuje jak ważne jest wzajemne ustawienie i wspieranie się różnych jednostek.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: czw sty 30, 2014 8:48 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 14, 2012 7:11 pm
Posty: 258
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Pułk Kozacki Doborowy - 19ps
Pułkownik ###
Esauł #
12x Rejestrowi
8x Rejestrowi Weterani
12x Mołojcy
3x Jazda Kozacka Doborowa
14x Czerń

Złamanie 24 i weź to rozbij :D
Rejestrowi 12 z esaułem, morale 6 z bazy, +1 za dowódcę, +2 za liczebność łącznie 9 :D
8x rejestrowych weteranów (to jest cudeńko) :)

Pułk Czerni - 10ps
Watażka -?-
20x Czerń
20x Czerń
20x Czerń
3x Czerńcy

Złamanie 36 i weź to rozbij :D

Reszty nie będę wymieniał ;)

Poza tym polecam Krakowskie zasady ;) Nieoficjalne, ale naprawdę fajne :D

P.S. W 19 ps w pierwszym pułku uwzględniłem wozy, które do motywacji się nie liczą ;)

_________________
Stan wojsk:
Kozacy - 2000 mołojców, 2450 rejestrowych, 900 konnych zaporożców, 700 czerni, 300 wozów wraz z obsługą, 300 plastunów i harcowników oraz kilkanaście lekkich dział różnego wagomiaru razem z artylerzystami.
Sojusznik tatarski - 300 ordyńców oraz 400 kazindżi.
Łącznie: około 7000 ludzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: czw sty 30, 2014 9:55 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3826
No i to jest piękno kozackiej dywizji :D Limitów szkoda narzucać i wtedy zmaksymalizować dowodzenia pułkowników, dopakować artylerią, plastunami oraz harcownikami i można nacierać na wroga bo i jest czym :D Z mołojców formować roty po 10 lub 12 podstawek :)

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: czw sty 30, 2014 10:31 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 14, 2012 7:11 pm
Posty: 258
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Osobiście wystawiam 10 mołojców w zwykłych pułkach, a w doborowym na trzecim poziomie dobieram czwórkę mołojców i mam 12 wtedy. Ale za to lubię w swojej całej krasie rejestrowych, ale i mołojców powoli zaczynam wykorzystywać jakoś sensowniej :D

_________________
Stan wojsk:
Kozacy - 2000 mołojców, 2450 rejestrowych, 900 konnych zaporożców, 700 czerni, 300 wozów wraz z obsługą, 300 plastunów i harcowników oraz kilkanaście lekkich dział różnego wagomiaru razem z artylerzystami.
Sojusznik tatarski - 300 ordyńców oraz 400 kazindżi.
Łącznie: około 7000 ludzi.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: pt sty 31, 2014 12:04 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt gru 01, 2009 6:44 pm
Posty: 24
@ pnzr: 3x tak
Tak - gramy na zasadach z PCH (nie chcemy odchodzić od zasad turniejowych ). Tak - używam sojuszniczych Tatarów (nie zawsze, ale mam ich jako opcje). Tak - śmigłownice na wozach są przereklamowane ;).

Po krótce opiszę z jak wrednym i kunktatorskim przeciwnikiem przychodzi mi walczyć:

Przykład SWE:
SWE wystawia się na pełne 50pkt. bierze duuużo armat (np. 5 lekkich plus 1 ciężka), oraz najlepszego dowódce co pozwala przy wykorzystaniu zasady szczęście sprzyja śmiałym i wzięciu szybkiego ataku wystawić się 30 cm od mojej linii wystawienia. Ja biorę mniej, żeby się bronić np. we wsi i za wozami... Niestety - armaty demolują wozy (nie samą załogę, ale załogę i wozy), a w domach rzucam oprócz wyparaowania ran dodatkowo na morale, więc po ostrzale z kartacza, podstawki z domostw schodzą w tempie kwadratowym ;). Po trzech turach takiego ostrzału na skutecznym zasięgu rozjazd sojuszniczym pułkiem RON to tylko formalność.

Co do atakowania Kozakami to też mam wątpliwości i to spore. Załóżmy grę KOZ na 50 pkt. przeciwko SWE 40pkt., który wylosował scenariusz wyniszczenie. Odległość między mną a Szwedem w momencie startu wynosi 60cm, a mam 8 tur na "pobicie przeciwnika" (piechota i te jej słynne 10cm). Szwed stoi sobie i czeka, prując do mnie z 2 - 3 armat, a jak już się zbliżę bardziej, dochodzą arkebuzy i salwy :) Jeśli jeszcze nie jestem gdzieś zdezorganizowany to można jakiś pancernych puścić na moje jednostki w ruchu ;) Najśmieszniejsze jest to, że Punktacja jest według tabeli obrońcy, czyli to Ja jako atakujący muszę przekonać 2-3 pułki SWE do opuszczenia pola bitwy bo w innym przypadku przegrywam.

Co do problemów z RON opiszę je trochę później. Pragnę również zaznaczyć, że jeśli chodzi o wystawianie terenu stałem się prawdziwym znawcą tematu ;) Niestety jak pokazuje doświadczenie kilkudziesięciu gier w dywizji (sic!), nawet doktorat z architektury krajobrazu by mi nie pomógł.

EDIT: Podesłałbyś mi jakiś link do "krakowskich zasad"? :)

_________________
"Kto tutaj szczęśliwy? Królewięta i garstka szlachty! Tfu! Dla nich ziemia. Dla nich złota wolność. A reszta? Bydło!?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: pt sty 31, 2014 7:28 am 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5778
Lokalizacja: W-wa
Zasady krakowskiej są tutaj: http://forum.oim.wargamer.pl/viewtopic.php?p=75692#p75692.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 32 R: 6 P: 5.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Jak grać dywizję Kozakami, żeby zwyciężyć?
Post: pt sty 31, 2014 7:44 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2255
Lokalizacja: Kraków
Nieoficjalne zasady dywizyjne dzięki uwagom testujących je graczy ulegają ciągłym poprawkom.

Poprawki wprowadzam na blogu. Zapraszam do testowania.

http://swawolnik.blogspot.com/

_________________
"Uwielbiam, kiedy jazdy zwał Po chamskich karkach leci w cwał, Spod kopyt pryska taki syn - Dalej ich prać i gnać ich w dym."


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group