Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest czw gru 03, 2020 1:06 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 307 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 31  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: pt sty 18, 2013 5:10 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2540
Lokalizacja: Kraków
aldlin pisze:
Jutro na turnieju będę miał pomalowane modele ,więc będzie sobie można je obejrzeć. Mi osobiście podoba się nowa piechota - fajnie się ją maluje. Nowego dowódce Gdańskiego wykorzystam w regimencie najemnej piechoty:D


Co do samej armii to zobaczmy jak się będzie nią grało - mam pewien pomysł na grę ,ale co z tego wyjdzie dopiero się okaże jutro.

PS:4

Major ##

Kompania Rajtarii Najemnej(2 podstawki)
2 x Kompanie Piechoty(4 podstawki)
Strzelcy Wyborowi
Konna milicja ( 3 podstawki)


Jako, że miałem przyjemność grania na turnieju z aldlinem, podzielę się swoimi uwagami o przeciwniku.
Grałem późniejszym podjazdem litewskim na 11PS.
Aldlin miał fatalne rzuty na scenariusz (2x zasadzka i obrona przeprawy). Wybrał obronę przeprawy i 6 efektów ( z czego 2 wybierał - errata). Wybrał 2 x opóźnienie (2 jazdy kozackiej i 3 petyhorców z rohatynami), przesunięcie terenu (zagajnik przed mostem), zły dzień na mojego pułkownika i 2 nieoczekiwane posiłki.
Ja miałem wygrany zwiad, ale zasadzki nie da się wystawić za mostem, bo to strefa rozstawienia przeciwnika.
Doborowi petyhorcy poszli na dalekie obejście, a tatarzy forsownym marszem zblizyli sie do mostu.
Niestety dla Gdańszczan rzeka miała 7 cm szerokości, co pozwala lekkiej jeździe przepłynąć ją w jednym ruchu i nie testować strat. Tutaj pojawia się problem. Szersza rzeka była by dla mnie poważną przeszkodą i spowodowała by pewnie straty przy pływaniu. Powinno to zostać raz na zawsze ustalone, bo znacznie zmienia szanse graczy.
Moi tatarzy dostli ostrzał od wszystkic jednostek przy moście i wycofali się. Nie zbierałem ich do końca gry. Czwórka kozaków, którzy zbliżyli się do mostu też stracili posdtawkę od ostrzału. Strzelcy wyborowi wyszli w zagajniku za mostem, ale jednynie ostrzelali szarżującą szóstkę doborowyc kozaków, którzy po przepłynięciu rzeki udeżyli wzdłuż jej brzegu niszcząc rajtarów najemnych i zmyszając muszkieterów do ucieczki. Dodatkowo w trzeciej turze weszli do gry doborowi petyhorcy, którzy razem z doborowymi kozakami rozbili resztki muszkieterów i milicji. Aldlin wprowadził do walki z nieoczekiwanyc posiłków kompanie rajtarów i muszkieterów, ale moim zdaniem powinien wystawić ich jak najdalej od moich jednostek, żeby zmniejszyć straty. Moje opóźnione jednostki dojechały spokojnie do mostu, który zajęły. Na koniec gry na stole pozostały dwie podstawki strzelców gdańskich, ja straciłem na początku 2 podstawki od ostrzału i nic w walce.
Niepotrzebnie pchałem się na początku do walki strzeleckiej. Natomiast przeciwnik tak naprawdę, to mógł tylko czekać, aż moje jednostki przepłyną rzekę i udeżą. IMO u przeciwnika lepiej sprawiłaby się druga kompania rajtarii najemnej. Kostki w losowaniu scenariuszy były po mojej stronie. Jak już pisałem, rzeka na 7 cm nie stanowi dla RONu przeszkody. Zwłaszcza, że przeciwnik swoje nieliczne siły musiał skupć przy moście. Ewentualnie strzelcy mogli stanąć za brodem.
Przy okazji dziękuję aldlinowi za grę. Graliśmy już na PCH dywizją. Bardzo szybka gra i znajomość zasad u przeciwnika, to sama przyjemność. :D

_________________
Swawolniki, nie wypełniliście wczoraj raportów.
Ach, te przeklęte obowiązki. Nie kusi cię czasem, żeby wsiąść do pociągu… byle jakiego?
Jeszcze raz i Kaukaz!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: pt sty 18, 2013 6:22 pm 
Offline
Namiestnik
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz cze 07, 2009 12:43 pm
Posty: 1018
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Niestety w opisie scenariusza jest tylko że rzeka powinna mieć ok. 10 cm. Może warto to zmienić, że minimum 10 cm? 7 cm to chyba strumień był :)


Ja też jestem po pierwszej bitwie Gdańszczanami. Ale wziąłem na podjazd piechotę (ile wlazło) i tylko 3 kompanie rajtarów. Trafiłem na 13 pkt. podjazd litewski. Broniłem przeprawy. Petyhorców opóźniłem, ich pułkownik miał zły dzień, dwa skwadrony spanikowały, trzeci poszedł w dalekie obejście. Kozacka próbowała szarżować przez most, ale dostali salwę i uciekli, potem do końca gry okopali się po drugiej stronie i trzymali pk.t z rozkazem obrona cięgle ostrzeliwani. Niewiele zabrakło żaby ich jeszcze raz przetestować po stratach ale w końcu na moście był remis.
Niestety rajtaria nie obroniła brodu przed patyhorcami doborowymi z rohatynami, aczkolwiek raz ich odparli. Ich straty spowodowały, że zamiast remisu była taktyczna przegrana.

_________________
http://wargamingowo.blogspot.com/

http://www.strategie.net.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 12:44 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 21, 2012 3:21 am
Posty: 2348
Ja też dzisiaj miałem okazję przetestować "Gdańsk". Armijka sympatyczna(ma w sobie to coś).Grałem z DiaConem i jego kozakami na 6 wozach (rozpiska na 10 PS), ja sam miałem 10 Ps z 6 milicji( 3 opancerzonych),6 rajtarów najemnych(opancerzonych),6 rajtarów zwykłych, strzelcach wyborowych,i 2 podstawkach muszkieterów. Graliśmy starcie patroli. Ja wylosowałem przesunięcie terenu, natomiast Mikołaj najgorszy z możliwych "dobry i zły dzień" co zredukowało mi liczbę rozkazów. Ja w miarę szybko zajmuje 2 punkty podobnie jak DiaCon dzięki konnym rejestrowym, którzy podjeżdżając pod lufy(na bliskim) trzech kompanii(rajtarów,strzelców wyborowych i muszkieterów najemnych)zaryzykowali i zbadali najbardziej oddalone miejsce. Moi żołnierze na polu bitwy chyba nie potrafią strzelać ( wielokrotne strzały na flanki w różnych miejscach dają co najwyżej pojedyńcze rany :O ) Doszło nawet do szarż na oddalonej prawej flance, gdzie udało mi sie dopaść kozaków początkowe przepchnięcie nie przyniosło jednak większych efektów.Nawet niesubordynowana, opancerzona kompania milicji miejskiej, która wyszła w dalekim obejściu na tylach przeciwnika przegrała dwukrotnie z chorągwią konną rejestrowych :D .Wynik końcowy remis.

Plusy:
-mobilność;
-ilość;
-niska wartość PS w stosunku do ilości modeli;
-różnorodność

Minusy:
-1 dowódca w armii nastawionej po częśći na walkę boli;
-dobry, zły dzień boli jeszcze bardziej;
-milicja obsysa po całości
-przy rozbiciu na mniejsze kompanie ( ja podziliłem odpowiednio na:2 podstawki opancerzonych,4 opancerzonych,6 zwykłych rajtarów,3 opancerzonych milicjantów i 3 zwykłych) brak rozkazów zmienia grę. Tutaj nasz błąd bo efekty wylosowaliśmy po rozstawieniu.

_________________
SZWEDZI
Zw/Re/Po
34 /14 / 7
TURCY i TATARZY
Zw/Re/Po
35 / 6 / 2
RON
Zw/Re/Po
19/3/ 2
SIEDMIOGRÓD
Zw/Re/Po
9 / 2 / 0
ZACHODNIA EUROPA
Zw/Re/Po
19 /1 /3


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 12:56 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
szwedzki genaral pisze:
-dobry, zły dzień boli jeszcze bardziej;

Ale tylko jak dokupisz 1 dowodzenia, bo nie można zredukować do mniej niż 2. Dlatego np ja przeważnie nie dokupuje.
To ograniczenie wg mnie powinno być hamulcem w zbytniej rozbudowie. dla mnie optimum to poziom PS 4, 6 rajtarów najemnych, 4 muszkieterów i strzelcy wyborowi w sumie za 5 PS.

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 1:01 am 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10473
Lokalizacja: Edinburgh
szwedzki genaral pisze:
-milicja obsysa po całości


Super, czyli taka jaka miała być :)

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 1:23 am 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr mar 21, 2012 3:21 am
Posty: 2348
Specjalnie zagrałem większą ilością punktów, aby zobaczyć jak działają milicjanci w większej ilości. Następnym razem sprawdzę wariant znacznie skromniejszy.

Co do dowódcy to miałem 3 punkty rozkazów, ale efekt rzuciliśmy po wystawieniu, gdzie jednostki były już ustawione w kompaniach i mniej liczebnych skwadronach, bo przy trzech rozkazach jesteśmy w stanie pograć nawet na małych oddziałach.

_________________
SZWEDZI
Zw/Re/Po
34 /14 / 7
TURCY i TATARZY
Zw/Re/Po
35 / 6 / 2
RON
Zw/Re/Po
19/3/ 2
SIEDMIOGRÓD
Zw/Re/Po
9 / 2 / 0
ZACHODNIA EUROPA
Zw/Re/Po
19 /1 /3


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 1:49 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 02, 2009 5:07 pm
Posty: 1205
Lokalizacja: Loża Szyderców - oddział wrocławski
ragozd pisze:
Ale tylko jak dokupisz 1 dowodzenia, bo nie można zredukować do mniej niż 2.


Nie mam książki, więc nie sprawdzę - nie jest tak, że nie można zredukować poniżej jednego ?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: sob sty 19, 2013 1:59 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 27, 2009 9:06 pm
Posty: 3177
Lokalizacja: W-wa Tar-cho-min
Nie - str 143, przedostatnie zdanie. Wcześniej jest redukcja o 1, więc 1 mogła zapaść w pamięć, ale minimum dowodzenia to 2. Miałem to w ostatniej bitwie u przeciwnika.

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: ndz sty 27, 2013 2:20 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: ndz maja 17, 2009 11:19 pm
Posty: 61
Szybkie pytanko, strzelców wyborowych nie mogę połączyć z piechotą skoro są w szyku rozproszonym jako harcownicy (czyli muszą latać jako 2-podstawkowa jednostka), zgadza się ?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Armia królewskiego miasta Gdańska - dyskusje i porady
Post: ndz sty 27, 2013 2:30 pm 
Offline
Rotmistrz
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 25, 2012 8:52 pm
Posty: 3835
Zgadza się, to przecież całkiem różne jednostki :P

_________________
pnzr wargaming blog


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 307 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 31  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group