Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest czw cze 21, 2018 2:04 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów...
Post: śr wrz 07, 2016 2:15 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: ndz mar 24, 2013 9:59 pm
Posty: 3
Witam :)
Dumam nad rozpoczęciem zabawy z OiM (co nie jest przesądzone). W trakcie teoretycznyczh rozważań co i jak dotarłem do punktu, z którego nie mam jak pójść dalej. Dlatego zwracam się do Was w poszukiwaniu argumentów za/przeciw w wyborze - Turcja czy Rosja? Ale żeby nie było łatwo, do pytania jest dołączonych sporo haczyków (patrz info niżej)... Dlatego właśnie poszukuję argumentów 'z zewnątrz' :)
Wrzucam to do "rosyjskiego" wątku, bo akurat było tu o 1 wątek mniej niz w "tureckim", a post nadaje się tu i tu...

Informacje ogólne : (nienaruszalne i niezmienne, z różnych powodów)
Inne nacje odpadają.
Na obie nacje (T i R) równocześnie mnie nie stać. Ani czasowo, ani finansowo, ani logistycznie. Nawet opcja (ewentualnej) wymiany jednych na drugich po jakimś czasie ogrania jest mało prawodopodobna. Dlatego wybór albo-albo.
Planuję pogrywanie towarzyskie, bardzo małe szanse na udział w jakichkolwiek turniejach. W razie czego zajmowanie ostatniego miejsca mnie zgrzewa, dlatego 'performance' na scenie turniejowej nie ma dla mnie znaczenia
Lubię mieć dużo figsów na stole.
Nigdy w życiu nie wystawię ani ludzika dragonów pogranicznych czy polowych ani służebnych kozaków. Ba, nie wpuszczę ich do domu za próg.
Ale rosyjscy rajtarzy są śliczni.
I janczarzy też są śliczni.

A teraz... zacznie się zabawa, czyli MOJE argumenty za i przeciw. Będą dziwne, uprzedzam :)

Rosja (za)
Rosjan wszelkiej maści w skali 15mm i nie tylko mam dość sporo i byłby to kolejny system w którym armia dostawałaby rozkazy z Moskwy.
Mogę wystawić podjazd i dywizję, w której będzie dużo moskiewskich rajtarów (Chowański). Mnóstwo cytrynowa rajtar. Yay!
Wywalam ze zbierania tanie moskiewskie oddziały, przez co cała armia kosztuje nieco mniej - czyli szybciej rośnie w siłę.

Rosja (przeciw)
Jestem ograniczony do dwóch (chyba) podjazdów i jednej dywizji (Chowański). Każda inna rozpiska zawiera w sobie dragonów albo kozaków jako obowiązkowy slot.
Nie będę w stanie zagrać na 'wielkiej' ilości figsów, bo tanie moskiewskie oddziały są dla mnie niewystawialne.

Turcja (za)
Jest podjazd z janczarami na start.
Właściwie od razu MOGĘ się wystawiać 'na miliony', 30 podstawek w stole da się mieć przy 5-6 punktach and sky is the limit.

Turcja (przeciw)
W dywizji jeden slot janczarów i koniec. W dodatku jako pułk wsparcia, a nie główny.
Właściwie od razu MUSZE wystawiać się 'na miliony', bo turcy kolejne sloty mają po 3 podstawki kawalerii (nie licząc watah :) ), a to kosztuje w kasie. To oznacza znacznie wolniejszą rozbudowę armii.

To by było na tyle... Uwagi, sugestie, propozycje, argumenty? Z góry dzięki :)

PS : W razie czego popularność armii albo jej konkretnego wariantu też może mieć znaczenie.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: pt wrz 09, 2016 9:32 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 24, 2014 8:47 am
Posty: 129
Lokalizacja: London
Troche dziwne podejscie do Moskwy - zwaszcza ze najlepszym podjazdem w tej chwili jest podjazd Potiomkina a tam i kozacy donscy i dragonia pogranicza. Raczej nie pograsz za bardzo zwlaszcza na podjazdach jesli nie zakupisz jednostek ktorych nie chcesz.

Turcja - Janczarow masz na podstawie dywizji Paszy. Do tego tureckie podjazdy sa silne w miare i z podjazdami z "armii" jest czym poszalec.

Obie armie wymagaja sporych zakupow jesli chodzi o ilosc figurynek ze wzgeldu na zasady oraz grywalnosc. Sam mam pelna dywizje turecka i jestem w stanie wystawic kazdy na dzien dzisiejszy dostepny wariant.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: pt wrz 09, 2016 10:13 am 
Offline
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn kwie 14, 2014 4:06 pm
Posty: 2182
Jeśli chodzi o pogranicznych MOS to pamiętaj, że możesz wystawić pułk za 2 PS i dać go w zasadzkę - w lesie będę bronili się nieźle (nie mają słabej dyscypliny taktycznej), a wywołają testy morale u przeciwnika - to zawsze cenne.

_________________
"Jesteśmy pracownikami KOMKONu-2. Wolno nam zyskać opinie obskurantow. mistyków, zabobonnych kretynów. Jednego nam
tylko nie wolno - nie doceniać niebezpieczeństwa."
A. B. Strugaccy "Fale tłumią wiatr"


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: pt wrz 09, 2016 11:23 am 
Offline
Chorąży/Ensign
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn sie 17, 2009 1:51 pm
Posty: 2123
Lokalizacja: Kraków
Zastanów się czy wolisz walkę w stylu pijany drwal, czy zamachowiec samobójca? :-D

Obie armie można wykorzystać defensywnie, ale wydaje mi się, że dużo lepiej sprawdzają się w ofensywie.

Ja bym wybrał Turcję ze względu na większą mobilność, dowodzenie i świetne zasady specjalne.

_________________
Przypominam, że swawole z pocztą to ohydna dewiacja, karana wygnaniem.
https://swawolnik.blogspot.com/


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: sob wrz 10, 2016 5:22 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr gru 04, 2013 12:10 am
Posty: 1091
Lokalizacja: Lublin
to ja wypowiem się jako osoba najmocniej grająca turcją. :) Janczary sa spoko, ale jednak nie pchał bym się w dużą ich ilość. max 10/11 PS aby byli siłami głównymi. więcej po prostu drobi się drogie i nieopłacalne zazwyczaj. Co do podjazdu to jusuf jest ogólnie OK na start. dokupujesz potem segbanów deli i doborowych beszli i masz podjazd europejski na 10/11 PS który ofensywnie jest mocniejszy.
Co do dywizji to co dokupisz czyli deli segbani i beszli doborowi na dywizji musisz mieć. + morze sipahów ile? to już zależy od koncepcji. na pewno 24 z kopiami jako straszak, ponieważ ludzie grający ronem potrafią uciekać pułkiem koronnym na 2 stronę stołu<sytuacja autentyczna> + silahdarowie bez nich nie widzę żadnej dywizji


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: ndz wrz 11, 2016 3:30 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: ndz mar 24, 2013 9:59 pm
Posty: 3
Dzięki za odpowiedzi :)

Kilka pytań uzupełniających...

Ogólnie
Do tej pory (w inne systemy) grałem armiami, które miały mocne liczebnie oddziały i straty brały 'na klatę'. Dopiero spora kumulacja tych strat wymuszała jakiś negatywny efekt mechaniczny (np. testy zachowanai morale). W OiM test morale wymuszany jest już po stracie jednej podstawki, niezależnie od wielkości oddziału, więc każda strata boli i jest ryzykowna; jak sądzicie, bedzie ciężko się przestawić na 'ojmowy' tryb myślenia? Czy może duże liczebnie oddziały przez swoje plusiki do morale mimo wszystko umożliwiają 'soakowanie' strat?

@swawolnik - kto jest pijanym drwalem, a kto zamachowcem :) ?

Czy możecie mi oszacować, na jakie punkty wystawiają się dywizje? Albo ogólnie, albo konkretnej nacji... Rozrzut jest oczywiście od tych fafnastu do fafdziesięciu punktów, ale może istnieje powszechne przekonanie, że (np.) "Nacją X to minimalnie 39pkt bo poniżej to w ogóle nie ma czego wystawić".

Artyleria... Kompletnie nie umiem oszacować jej przydatności. Czy w podjeździe opłaca się mieć jakąś armatkę (za przeważnie ten 1PS)?A DWIE armatki (co przeważnie oznacza zapakowanie 2PS w artylerię)? W dywizji - opłaca się mieć jakąś armatkę, tak ze dwie armatki, jeden pułk z wymaxowanymi armatami i nic więcej (bo np. łatwiej pilnować tej artylerii), tyle luf ile bozia dała i jeszcze trochę? Czy wszystko zależy od sytuacji i przeciwnika?

Turcja
(@enma - ale pytanie do wszystkich :) ) A jak nie Europa, tylko Anatolia (czyli bez kopii), to fuj i niecacy?
@KungFuPanda - czy możesz oszacować czas, jaki zajęło ci przygotowanie tej tureckiej dywizji do boju :) ? Chodzi mi o czynności mechaniczne - oszlifowanie figsów, klejenie, konwersje, malowanie...
Z tego co wiem to figurki Turcji są 'z pierwszego rzutu' - są jakieś konkretne zapowiedzi nowych figsów? W wątku na forum nie znalazłem.

Rosja
Podjazd Chowańskiego (trzech rajtarów i dziecko) nie ma w składzie żadnej piechoty. Czy taki brak bardzo obrzydza życie temu podjazdowi?
Dywizja Chowańskiego - dwa pułki rajtarów czy tylko jeden? Czy zależy od stylu gry?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: ndz wrz 11, 2016 3:40 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: ndz mar 24, 2013 9:59 pm
Posty: 3
Damm, zapomniałem.
Turcja
Skwadron z dwóch watah segbanów. Good idea, bad idea? Niby mniej punktów na wydawanie rozkazów (1 grymaśny oddział zamiast 2), ale rzut na Rabusiów może to spier... maksymalnie. Plus inne (jakie :) )...


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: ndz wrz 11, 2016 7:50 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt maja 08, 2012 9:01 am
Posty: 2637
Liczebność dywizji to indywidualne podejście do tematu
Ja wolę duże, czyli ok 70PS. Ty możesz zagrać mniejsza, w tym przypadku najlepiej Chowanskiego (2 pułki rajtarskie)
Artyleria na dywizji to najważniejsza siła, tylko nie mozesz przesadzić bo nie będziesz miał miejsca na inne wojska. iconRUS wymaga przemyślenia ustawienia przed bitwą. Ja zawsze posiadam schemat co gdzie będzie ustawione, korekty wprowadzam tylko do wystawionego terenu.
Podjazd Chowanskiego cierpi na brak piechoty, to jest jego wada, ale posiada również dobry zwiad i rajtarow. Dobry dowódca niweluje minusy, a zwiększa plusy swojej armii

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Rosja czy Turcja? W poszukiwaniu nietypowych argumentów.
Post: ndz wrz 11, 2016 11:41 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn mar 24, 2014 8:47 am
Posty: 129
Lokalizacja: London
Sejmitar pisze:
@KungFuPanda - czy możesz oszacować czas, jaki zajęło ci przygotowanie tej tureckiej dywizji do boju :) ? Chodzi mi o czynności mechaniczne - oszlifowanie figsów, klejenie, konwersje, malowanie...


Do dzis ogarniam :) duzo tego jest. Zaczolem od podjazdu podstawowego europejskiego i rozbudowalem na maksa. Potem to juz pomalu sekbanow, beszli itd. No i sipachow hurtem.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group