Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest pt maja 25, 2018 1:03 pm

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 10:55 am 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5749
Lokalizacja: W-wa
Swoją pierwszą bitwę Prusakami zagrałem na rozpisce za 8 PS:
- podpułkownik ##
- kapitan jazdy #
- 10 muszkieterów
- 6 rajtarów obrony krajowej
- 4 rajtarów regularnych

Wiedziałem, że będę grał z Tatarami (piotroslav), którzy najprawdopodobniej będą słabsi, ale chciałem upewnić się co do swoich przewidywań jak będzie przebiegało takie starcie. Tatar faktycznie był słabszy, bo wystawiony na 7 PS (dużo ordyńców).

W losowaniu nie padła żadna wioska, ani furaż, zaś wylosowana zasadzka była niedopuszczalna ze względu na zbyt małą różnicę punktów. A więc wioska.

Na przeciwko wystawiłem muszkieterów w dwóch skwadronach, zaś na skrzydłach po skwadronie rajtarów, przy czym regularni zostali od razu spanikowani efektem.

Zgodnie z oczywistymi przewidywaniami Tatar wygrał zwiad i forsownym marszem zablokował dwa budynki (potem po ruchu w pierwszej turze zablokowany został ostatni budynek).

Mój plan był taki, żeby podejść do wioski muszkieterami pod osłoną rajtarii, wystrzelać co się da i odblokowawszy budynek wepchnąć doń piechotę (i następnie w oparciu o budynek zorganizować obronę okrężną :D). Tyle teorii.

Muszkieterzy podeszli w pierwszej turze, strzelili na dalekim na 2 i oczywiście nic nie trafili. Potem mając obronę strzelałem już na 3, ale nadal na dalekim, bo Tatar głupi nie jest, blisko pod muszkiety się nie pchał. Najbliższy mnie budynek był wciąż zablokowany schowanym za nim małym skwadronem ordyńców. Na skrzydłach rajtaria mogła tylko dzielnie trwać systematycznie cofając się jednym skrzydłem, żeby choć tymczasowo przeciwdziałać okrążeniu. Jednocześnie rajtaria dostawała z łuków (często na zasięgu skutecznym - z boku i tyłu). Szarżować rajtarami nie miałem po co, ani czym strzelać. W walkę wdała się tylko rajtaria regularna (zaatakowana przez 3 ordyńców, przy czym w chwili walki miała już tylko 3 podstawki i 2 rany). Walka przebiegała ze zmiennym szczęściem, ostatecznie jednak moi rajtarzy cofnęli się zdezorganizowani. Następnie na skrzydle bronionym przez regularnych rajtarów wycięty został skwadron piechoty (wcześniej zmiękczony ostrzałem z boku). W piątej turze Tatar zniszczył cały skwadron rajtarów obrony atakiem z trzech stron. W tej samej turze miała zostać pobita także piechota, ale po wygraniu inicjatywy udało mi się tak ustawić, żeby dostać szarżę jedynie na jedną flankę. Walkę cudem wygrałem. Cud był tym cenniejszy, że nie spodziewając się takiego obrotu sprawy, Tatar odblokował budynek :D. W 6 turze po maksymalnym podbiciu inicjatywy, wygrałem ją i wreszcie obsadziłem budynek.

Ostatecznie przegrałem tylko taktycznie 0:3.

Wnioski: Raczej oczywiste - tak samo silni lub silniejsi Prusacy w walce o wioskę przeciwko konnemu przeciwnikowi są w zasadzie bez szans. Przeciwnik blokuje domki - pruscy muszkieterzy zostają osadzeni w miejscu gdzieś pomiędzy strefą rozstawienia a wioską. Jeśli dodatkowo przeciwnik jest mobilny (Tatar, RON, TUR), to pełna mogiła, gdyż w zasadzie swobodnie może otoczyć Prusaków i zniszczyć ich koncentrycznym atakiem z kilku stron.

Z drugiej strony być może źle rozegrałem bitwę - może trzeba było jedno skrzydło osłonić muszkieterami, a w środku dać rajtarów, którzy mogliby w walce wręcz oczyścić wnętrze wioski... Lub podzielić armię na większą liczbę skwadronów (nie mam doświadczenia w walce tego typu armią). Następnym razem spróbuję :).

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 21 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 27 R: 5 P: 3.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 11:26 am 
Offline
Chorąży/Ensign

Rejestracja: czw lip 23, 2009 11:47 am
Posty: 3517
Olbracht pisze:
Swoją pierwszą bitwę Prusakami zagrałem na rozpisce za 8 PS:
W losowaniu nie padła żadna wioska, ani furaż, zaś wylosowana zasadzka była niedopuszczalna ze względu na zbyt małą różnicę punktów. A więc wioska.


Zgodnie z tym, co napisał mi w rozmowie Kadrinazi, gra się Walkę Patroli. Wioskę TYLKO jeśli nie wybrano żadnego scenariusza z listy dostępnych a Prusak jest słabszy. Walka partoli wynika jasno z zasad. Nie można zagrać nic innego - Walka Patroli. Wyjątek od tej zasady to sytuacja, gdy Prusak jest SŁABSZY lub RÓWNIE silny.

Co do rozpiski, to jednak na Tatarów chyba bezpieczniej wersję za 6PS.

Jak się spisali rajtarzy obrony krajowej?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 11:42 am 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5749
Lokalizacja: W-wa
Hmm. Być może masz rację. "Wybierając" wioskę kierowałem się odpowiedzią Rafała, którą być może błędnie zinterpretowałem.

Lubię duże podjazdy :), plus świadomie chciałem być silniejszy lub równie silny.

W tej bitwie rajtarzy krajowi stali rozciągnięci w długą linię, którą następnie wyginałem w tył. Walkę ogniową i walkę wręcz stoczyli tylko jedną :( - wypalili z pistoletów do szarżująchych na nich ordyńców, nawet jakąś ranę zadali (trafienia na 2 :(), ale Tatarzy test zdali i atakując jeszcze z flanki i tyłu wycięli rajtarów - słaba dyscyplina zamiast dokonałem jednak robi potężną różnicę (choć w tym przypadku i doskonała by nie pomogła). Nie szarżowałem rajtarami, bo w żadnym momencie nie miałbym szans doścignąć Tatarów. Strzelać z pistoletów też nie było do kogo.

Niemniej rajtarami nie jestem rozczarowany - przez 4, czy nawet przez 5 tur osłaniali jedno skrzydło. Nie wykluczam też, że źle ich używałem (mam niezbyt wiele gier rajtarami za sobą).

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 21 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 27 R: 5 P: 3.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 11:56 am 
Offline
Chorąży/Ensign

Rejestracja: czw lip 23, 2009 11:47 am
Posty: 3517
Co do wyboru scenariusza - na turniej w Chorzowie wpisałem nawet specjalne uściślenie autoryzowane przez Kadrinaziego.

Co do rajtarów to warto zauważyć 2 rzeczy. Po pierwsze regularni mają Doskonałą Dyscyplinę (Gdańska jej nie ma, choć ma arkebuzy)! Po drugie krajowi mają tylko Słabą Dyscyplinę. Gdańska jazda to już wogóle dramat w porównaniu z nimi.

Trudnym wyborem wydaje się też decyzja czy rajtarów czy dragonów brać. Na Tatarów to oczywiście rajtarzy ale tak, to wybór trudny.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 12:24 pm 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10375
Lokalizacja: Edinburgh
Pogadam z Rafalem, dam Wam znac jaka jest ostateczna wersja zeby uniknac konfuzji.

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 12:37 pm 
Offline
Chorąży/Ensign

Rejestracja: czw lip 23, 2009 11:47 am
Posty: 3517
Dzięki. To nie jest wielki problem ale warto mieć jasna wykładnię, bo gdy spotykają się dwie grupy graczy z różnych miejsc w Polsce okazuje się, że każdy gra inaczej i każdy zgodnie z zasadami. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 12:38 pm 
Offline
Fältherren
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 11, 2009 11:21 pm
Posty: 10375
Lokalizacja: Edinburgh
Dokładnie, dlatego dam Wam znać co uradzimy i wrzucę do głównego wątku o POT ;)

_________________
http://kadrinazi.blogspot.com


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: ndz lut 02, 2014 4:40 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 22, 2013 11:45 pm
Posty: 2743
Tak czysto teoretycznie z moich praktycznych doświadczeń grania Szwedami na Tatara. :D
Następnym razem proponuję podzielić rajtarów na dwójki i pomieszać milicję z najemnymi.
Najemnymi starasz się przyjąć/zrobić szarżę a milicją strzelasz ogniem w Obronie z pistoletów.
Nie wiem też jak maszerowałeś piechotą, ale najlepiej sprawdza się koncentracja ognia na jednym odcinku czyli dwa swkadrony obok siebie, z pozostawioną przestrzenią do rozwinięcia w obronie z kolumny 2x2 w linię 4x1.
Dzięki temu zwiększasz szanse na trafienie przy jednoczesnym zachowaniu możliwości swobodnego posuwania się do wioski.
Rajtarzy ubezpieczają flanki + jedna kompania asekuruje lukę między muszkieterami.
Ważni są też obydwaj dowódcy którzy w momencie zwarcia doskakują do oddziału - najlepiej najemnych rajtarów.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-17; Warszawa-9
; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-4; Wilanów-3; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: pn lut 03, 2014 12:41 pm 
Offline
Namiestnik

Rejestracja: pn maja 14, 2012 10:35 am
Posty: 1900
Mi się wydaje, jako atakującemu wioskę, że piechotę możnaby pogrupować w 4podstawkowe skwadrony, zamiast 6podstawkowe - ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie, bo nie grałem piechotą jeszcze.
I prawdopodobnie rajtarie bym ustawił w dwuszeregu - przynajmniej od frontu musiałbym bić wtedy na daleki z obawy przed karakolem. A tak 6 podstawek rajtarii całą grę stało w miejscu i zbierało strzały.

_________________
Bób, homar, włoszczyzna

Chcesz sprzedać/kupić od/wymienić figurki z bartomeuszem, to weź pod uwagę, że jest osobą, która wycofuje się z własnych ustaleń i w efekcie z handlu nici.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Bitwy pruskiej obrony terytorialnej - teoria i praktyka
Post: pn lut 03, 2014 12:53 pm 
Offline
Regimentarz
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 01, 2012 1:37 pm
Posty: 5749
Lokalizacja: W-wa
piotroslav pisze:
Mi się wydaje, jako atakującemu wioskę, że piechotę możnaby pogrupować w 4podstawkowe skwadrony, zamiast 6podstawkowe - ale nie wiem czy to dobre rozwiązanie, bo nie grałem piechotą jeszcze.
I prawdopodobnie rajtarie bym ustawił w dwuszeregu - przynajmniej od frontu musiałbym bić wtedy na daleki z obawy przed karakolem. A tak 6 podstawek rajtarii całą grę stało w miejscu i zbierało strzały.



Miałem skwadron 4 i 6 podstawkowy piechoty, inaczej się nie dało (no, chyba, że ustawiłbym się w 2ki).

Od frontu w rajtarów obrony krajowej i tak strzelałeś na dalekim zawsze (zakładam, że z obawy przed szarżą) - na bliskim waliły podstawki, które zaszły rajtarów z boku i tyłu. Gdybym ustawił się w dwuszereg jeszcze łatwiej i szybciej objechałbyś mnie dookoła, plus strzelałbym mniejszą ilością kości gdy już zaszarżowałeś.

@Lubelak, mieszanie krajowych z regularnymi być może ma sens, ale czyni z krajowych jeszcze łatwiejszy cel (mając słabą dyscyplinę nie mają żadnej przewagi w walce z ordyńcami). Jedynym ratunkiem byłoby wyczucie ataki i przeprowadzenie regularnymi kontrszarży (raczej śmierć, bo 2 podstawki wysforowane do przodu zostałyby ogarnięte z 3 stron) lub celne strzały (na wyszkoleniu 2...) i niezdany test morale Tatarów (wielki hazard). Niemniej na pewno jesteśmy zgodni w jednym - jakaś skuteczna taktyka musi istnieć :).

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 21 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 27 R: 5 P: 3.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group