Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
Dzisiaj jest śr gru 13, 2017 1:39 am

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Porad kilka - prosba
Post: śr lut 10, 2016 9:30 pm 
Offline
Notarius Magnus Regni
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 06, 2016 4:42 pm
Posty: 100
Lokalizacja: Krakow
Witam,
Chcialem zapytac o doswiadczenia z armia iconTRA
Jestem swiezy w oim i chcialbym zasiegnac opinii bardziej doswiadczonych, na temat podjazdow, ktory, w jakiej konfiguracji, jak sie sprawuje?
Jakie sa mocne a jakie slabe strony , na co uwazac?

Wiem ze i tak wyjdzie w praniu , ale zawsze to jakis poczatek
Z gory dzieki...

_________________
iconPRU - podjazd pomalowany
iconTRA - podjazd pomalowany
Galeria - https://drive.google.com/open?id=0BztZ7WY6KOZnNVpKRS1SbldSMjg


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pt mar 25, 2016 1:39 pm 
Offline
Pachołek/Camp servant

Rejestracja: pn lip 27, 2009 5:35 pm
Posty: 56
Lokalizacja: Warszawa
Kazjatar,
z tego co widzę po Twoich pomalowanych figurkach to grasz "Podjazdem rabunkowym" podobie jak. Po bitwach jakie rozegrałem i popełnioncyh błędach mogę doradzić co następuje:

1. Brać do rozpiski jak najwięcej "dragonów" (4 x hajducy i 4 x konnych strzelców szeklerskich - wiem, ze modeli brak ale trzeba prosić przeciwnika o możliwosć porxowania np. lekką jazda szeklerską dopóki nie wyjdą modele). Jako jazda całkiem nieźle walczą i strzelają i pod zabudowania mogą szybko podjechać, zaś jako piechota w szyku rozproszonym mogą moga wytrzymać ogień znacznie silniejszych i liczniejszych formacji piechoty np. 8-10 muszkieterów - a jak ich schowasz w zagajniku lub lesie to wykurzenie ich będzie dla przeciwnika bardzo trudne.

2. Obowiązkowo 4 x kurtanie - daja zwiad a i postrzelać mogą. Strzał w szarży się przydaje gdy ich zeskwadronujesz i 4 podstawkami uderzysz np. na sotnie jazdy kozackiej lub inną lekką jazdę.

3. Nie brać semenów - jak wyrzucisz "1" to możesz ich do końca gry nie zebrać.

4. Lekka jazda szeklerska nie ma szyku rozproszonego przez co przy pancerzu "2" jest podatna na ostrzał i topnieje w oczach w walce wręcz. Nie warto jej używać chyba, że będziesz walczył przeciwko licznej i słabej jeździe np. Moskiejskich bojarach.

5. Unikać scenariusza "Nocny atak" - nie pozwala skwadronować jednostek i Twoja jazda komitacka, oraz najemna będzie musiała działać dwójkami a tu ci rozkazów nie starczy na symultaniczne szarże.

6. Modlić sie o dobre rzuty na "Rabusiów".

7. Uważać na jazdę nadworną - mimo "5" pancerza topnieją w oczach od ostrzału z łuków i broni palnej.

8. Zmienić podjazd na "Nadworny" lub przetestować ten Polsko-Siemiogrodzki z najnowszego podręcznika (nie miałem okazji).


Ostatnio zmieniony pt mar 25, 2016 2:28 pm przez Silvanol, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pt mar 25, 2016 2:08 pm 
Online
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sie 30, 2013 8:27 pm
Posty: 834
Lokalizacja: Warszawa
Na początek najlepszym podjazdem siedmiogrodzkim jest ten polsko-siedmiogrodzki. Potem jest rabunkowy a bojowy jest imo najsłabszy.
Polsko siedmiogrodzki zwykle wystawiam tak:
Dowódca ###
Dowódca ##
3 kozakow doborowych z rohatynami
6 kozakow zwyklych (3 chorągwie po 2 podstawki)
6 jazdy szeklerskiej
8 lekkiej jazdy szeklerskiej
To daje 10 PSów.
Masz dużo punktów rozkazów jak na siedmiogród, brak czegokolwiek niesubordynowanego, jedna kostka na rabusi tylko, kozacy dają sporo mobilności.
Wadą jest brak piechoty/dragonów który w scenariuszach z rzeką niweluje pływanie na większości podjazdu. W scenariuszach z wioską trzeba sie starac uderzyć w domki nim dostaną rozkaz obrona. Masz 17 "kłujących" podstawek czyli coś czym oberwać nie chce absolutnie nikt.

Rabunkowy wystawiam
Dowódca ##
Dowódca #
8 jazdy komitackiej
4 jazdy zaciężnej kopijniczej
4 kurtan
4 hajduków
Co daje 6 PS.
Tu trzeba się pilnować z rozkazami, zwykle cały 8podstawkowy blok komitackiej jeździ z małym dowódca. Mimo że maja wyszkolenie tylko 3 to generują mnóstwo ataków, solidny pancerz, pistolety kopie i koncerze dają duży boost w walce. Mimo 2 kostek na rabusiów jest spora szansa że rzut trafi na hajduków albo kurtan a oni i tak najlepiej gdy jeżdżą dwójkami.
Wady to oczywiście mało rozkazów, niesubordynacja na komitackiej, stosunkowo mały zwiad, niskie morale.

_________________
Mój nick nie pochodzi od Geralta z Rivii tylko od mojego drugiego imienia :) (na forum Flamesów jako Batura)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pn kwie 11, 2016 11:22 pm 
Online
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 17, 2015 8:54 pm
Posty: 98
Lokalizacja: Kanzas
Geralt pisze:
Mimo 2 kostek na rabusiów


od czego zależy ilość kości, którymi rzuca się na rabusiów?


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pn kwie 11, 2016 11:23 pm 
Online
Towarzysz/Companion
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt sie 30, 2013 8:27 pm
Posty: 834
Lokalizacja: Warszawa
Od ilości jednostek z tą zasadą, jest to opisane w "Potopie"

_________________
Mój nick nie pochodzi od Geralta z Rivii tylko od mojego drugiego imienia :) (na forum Flamesów jako Batura)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pn kwie 11, 2016 11:56 pm 
Online
Pachołek/Camp servant
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw gru 17, 2015 8:54 pm
Posty: 98
Lokalizacja: Kanzas
a tak ... niedoczytałem :/ ....


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: pt cze 24, 2016 8:49 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower

Rejestracja: czw cze 04, 2015 9:58 am
Posty: 5
Witam,

ja moją przygodę z OiM zacząłem niedawno i właśnie Siedmiogród wziąłem na pierwszy ogień.
Początkowo spodobał mi się Podjazd bojowy (1648-1660).

Ustawienie jakie póki co wypróbowuję:

Kapitan ###
Porucznik #

4 jazdy nadwornej
4 jazdy nadwornej lekkiej
4 kurtanie
6 konni strzelcy szeklerscy

Spieszonych strzelców zwykle pakuję na wzgórza, w las, albo do zabudowań.
Zazwyczaj rozstawiam ich między jazdami (nigdy na flankach).
Porucznika dodaję do jazdy nadwornej.
Kurtanie jeżdżą sobie swobodnie i prują z łuków.

Szczerze mówiąc na tę ilość punktów (PS: 9),
to nie jest to żaden szał pod kątem ilości i jakości wojska.
Spróbuję jeszcze pograć takim ustawieniem,
ale niestety raczej się ono nie sprawdza.

Być może spróbuję następnym razem odrzucić porucznika i konnych strzelców szeklerskich i za PS: 8 wystawię:

Kapitan ###

4 jazda nadworna
8 jazda nadworna lekka
4 kurtanie

Mimo to, wydaje mi się, że PS: 8 za takie coś, to troszku wygórowana sumka :)

Tak, jak moi przedmówcy - coraz bardziej skłaniam się do tego żeby wypróbować podjazd rabunkowy,
albo właśnie ten nowy polsko-siedmiogrodzki.


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Porad kilka - prosba
Post: ndz lip 03, 2016 9:48 pm 
Offline
Notarius Magnus Regni
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob lut 06, 2016 4:42 pm
Posty: 100
Lokalizacja: Krakow
Dzieki wielkie za wszelakie podpowiedzi i dobre slowo
Ostatnimi czasy mam mala przerwe z powodow domowych ale juz niedlugo zamierzam znowu odkurzyc moich wegrow

_________________
iconPRU - podjazd pomalowany
iconTRA - podjazd pomalowany
Galeria - https://drive.google.com/open?id=0BztZ7WY6KOZnNVpKRS1SbldSMjg


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group