Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
It is currently Wed May 27, 2020 4:43 pm

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Tue Nov 19, 2019 9:35 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Fri Mar 22, 2013 11:45 pm
Posts: 3087
robson wrote:

Jakkolwiek zgadzam się z pozostałymi "zarzutami" (trzeba to bedzie przetestować jeszcze w polu), to o tyle to zdanie mnie kompletnie nie przekonuje: RON ma skwadrony po 5 podstawek. Trzymajmy się tego konkretnego zgrupowania. W uderzeniowych 3x po 6 podstawek, w tym raz rohatyny plus 5 rohatyny. Strata każdej z nich sprawia, że morale spada o 1 i dodatkowo test morale wywołany ta strata jest z -1 (czyli różowo nie jest). Spada max do 5,co przy 8 rozkazach w pierwsze rundzie daje trzy testy na 8!!! Rozumiem że najlepiej jak by z automatu zdawali, ale zdecydowana większość w tej samej sytuacji zdaje średnio na 6. A liczba rozkazów, o ile jest już duzo lepsza niż na podjeździe, to kończy sie okropnie szybko przy agresywnym stylu gry Wszystkim
się kończą, szczególnie gdy od uderzenia w WW tracisz więcej niż 1 podstawkę.
. Szarża w obecnym systemie według mnie jest bardzo przycięta w stosunku do takiej obrony:

Szarża zawsze spada na koniec tury, obrona bardzo czesto zostaje. Jeszcze częściej po dwóch atakach RON-U w pierwszej turze, Obrona za darmo zamienia się na ucieczkę. :D Przepraszam,
nie za darmo, za kilka podstawek.
Obrona nigdy nie spada w domku. Obrona daje automatyczny +1/+2 w terenie wynik oraz czesto -1/-2 do wyszkolenia ORAZ obcina impet kawalerii (czyli boli ON nawet jak -4 do wyszkolenia...), jak często na zgrupowaniu atakujesz jazda w domek? W 99% sytuacji scenariusz i sytuacja tego nie wymaga. Nie piszmy o teoretycznej przewadze linii Maginota tylko o jej efektywności. Nie ma tyle terenów, a jak są to z dala od centrum wydarzeń. szarża powoduje konieczność testowania moralki (ostrzał) czasem nawet dwa razy (obrona i reakcja), oraz w pewnych przypadkach test wyszkolenia na niezdanie. Kazdy z nich może się zakończyć dezorganizacją a nawet ucieczką, a potem jeszcze ciągle to strzelanie... ). Ostatnio nawet wygrałem z miszczem właśnie dzieki temu strzelaniu. A czekaj, jednak to zły przykład bo trafiłem dopiero w. 3 turze. To może inny, 41 kartaczy, ileś tam salw, wszystko w jednej, podkreślam, jednej!!! fazie ostrzału i... spadły dwie podstawki, 1 dezorganozacja!!!Strzelanie średnio na 4, atak jazdy Ron na 5-6, strzelanie raz, atak 2 razy na turę. Kto jest grozniejszy?A potem przychodzi kolejna tura, rany na podstawkach, brak rozkazów na jednostkach (bo spadły), dezorganizacje tu i tam. A obrońca sobie stoi dalej z obroną i za rozkazy leczy (o ile ma co leczyć ;) )Oooo i to co napisałeś w nawiasie niech będzie podsumowaniem. :D .

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Tue Nov 19, 2019 10:56 am 
Offline
Rotmistrz
User avatar

Joined: Wed Apr 11, 2012 7:35 pm
Posts: 1242
Location: Warszawa
Lubelak wrote:
2 opóźnienia na przeciwniku, czy to silnym czy to słabym


Też mi się wydaje że to niedopatrzenie od WG, jeżeli to zostanie to ok, na spory plus. Ale najpierw trzeba mieć te 12ps zwiadu żeby z tego skorzystać czyli min 26ps zgrupowanie.

Lubelak wrote:
jednostka kamikadze bez konsekwencji, darmowe DO/ZASADZKA


Jest możliwe że się pojawią, a nie że 100% będą na stole. Serio przeraża cie 4 podstawki wyszkolenie 3, odporność 2, zasadą rabusie i hołota? I co ta jednostka może? Rzuci się na kogoś i w pierwszej turze już ich nie ma, do tego prawdopodobnie z żadnym efektem dla przeciwnika... Darmowe DO/ZASADZKA czyli zamiast w polu rozstawienia pojawią się gdzieś na stole o ile się pojawią WOW.

Lubelak wrote:
dodatkowy model specjalny do przewodnika


Na podjeździe może by to była mocna zasada, ale na zgrupowaniu jest to tylko fajny dodatek ale sam w sobie według mnie nie jest mocny.

Lubelak wrote:
dużo dowodzenia


tyle samo co w zgrupowaniu na późniejsze lata tyle że za wyższą cenę

Lubelak wrote:
trzy jednostki uderzeniowe, 5-6 osłonowo-pomocniczych, ale z niemniejszym kopem, dobra zwartość, rewelacyjna mobilność itd. wszystko za jedyne 25-26


Trochę gram już RONem i wiem że te 5 jednostek osłonowych z których tylko 3 służą do faktycznej walki - kozacy - przy rajtarach raczej mogą się schować bo najpierw muszą szarżować powyżej 10cm żeby liczyć na impet, później muszą dojechać do walki i przeżyć ostrzał z pistoletów wtedy może wygrają walkę. Utrudnieniem będą dwie kolejne rany ale one raczej wskoczą na dragonów i wołochów. Na FM nawet nie będę próbował tych 5 jednostek rzucić.

Trzy jednostki uderzeniowe czyli 2 pancernych z ranami i trzypodstawkowa husaria. Jedyna faktycznie mocna strona całego zgrupowania. Pancerni z jedną raną mogą mieć problem przy zachodnich działach i FM.

Lubelak wrote:
rany na drugoplanowych jednostkach


no nie, raczej na pancernych.

Nie wiem co jest w tym zgrupowaniu przegięte. W sumie masz 3 jednostki które są w stanie coś więcej zdziałać licząc że w ogóle dojadą do przeciwnika. Pozostałe to takie średniaki typowe dla RON (a teraz burza, jak genialną jazdę kozacką można nazwać średnią, Szwedzi nawet takiej nie mają i inne bzdury)

Na 25-26ps może nie znajdzie się zgrupowanie zachodnie z większym kopem, ale na żadne ps nie znajdzie się takie bo zachodnie armie na tym nie polegają. Zachód ma wyszkolenie, pancerz i siłę ognia, RON manewrowość i uderzenie.

Przy przeciwniku na większych punktach Czarniecki może już mieć problem.

Nie twierdzę że to zgrupowanie jest słabe, bo nie jest, ale za 3ps można było albo wrzucić coś lepszego (1ps za dodatkowy ps rozkazu, 1ps za zasady specjalne mistrz wojny szarpanej i Pomoc miejscowych, 1ps za coś zamiast zasady partyzanci, nie przekonuje mnie ta zasada) albo zamiast dorabiać do już istniejącego zgrupowania nowe zasady, stworzyć zupełnie nowe zgrupowanie tak jak to zostało zrobione z Niezwyciężonymi.

Aktualnie to zgrupowanie jest wg mnie lepsze w wersji bez Czarnieckiego, dodatkowe zasady za te 3ps nie zachęcają mnie w żaden sposób do grania tą wersją.

To jest moje zdanie na temat tego zgrupowania.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Tue Nov 19, 2019 11:18 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Fri Mar 22, 2013 11:45 pm
Posts: 3087
Pełną odpowiedź dostaniesz wieczorem z domu, a do tego czasu pomyśl nad synergią tego zgrupowania. iconSPARTA

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Tue Nov 19, 2019 12:19 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Mon Jun 24, 2019 12:22 pm
Posts: 126
Glorfindel wrote:
"Czarniecki (..) chwyciwszy szablę, wskazał nią na wezbrane wody. Uniesienie go porwało, bo aż wstał w kulbace i jeszcze potężniej zakrzyknął:

- Komu Bóg! komu wiara! komu ojczyzna miła! za mną!"


Kolejnym modelem dowódcy historycznego, który otrzyma od nas zasady na poziomie Zgrupowanie jest Stefan Czarniecki.

Będzie on dowodził Zgrupowaniem Koronnym 1653-1657 (a konkretnie jego wersją z kampanii zimowo-wiosennej 1656 roku)

Zasady Czarnieckiego są już dostępne w Kreatorze Armii, możecie także pobrać z naszej strony

http://oim.wargamer.pl/pl/download/podj ... ckipl.html

Jeśli ktoś z Was nie ma jeszcze modelu Czarnieckiego to może go otrzymać składając zamówienie na produkty OiM za minimum 150 zł w naszym sklepie online i wpisując hasło "Jak Czarniecki do Poznania po szwedzkim zaborze, dla ojczyzny ratowania wrócim się przez morze". Nie, to żart - wystarczy jak wpiszecie "Czarniecki" ;) Promocja jest ważna do 24 listopada.

Model wyrzeźbił Rafał Szwelicki, a pomalował Adrian "Szeperd" Stolarczyk.

Dziękujemy Kamilowi "Miszczowi" Jasakowi za konsultacje.


Gdzie trzeba wpisać "Czarniecki"? :)

_________________
Sol occidens in meridie. Vivat Serenissima!
In Polonia lex est rex, non rex est lex.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Tue Nov 19, 2019 12:57 pm 
Offline
Sekretarz królewski/Royal secretary

Joined: Thu Feb 25, 2010 12:55 am
Posts: 4641
jest pole na uwagi/komentarze do zamówienia :) jak się nie uda to można napisać na sprzedaz@wargamer.pl


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Wed Nov 20, 2019 9:53 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Fri Mar 22, 2013 11:45 pm
Posts: 3087
Wasil wrote:
Lubelak wrote:
2 opóźnienia na przeciwniku, czy to silnym czy to słabym


Też mi się wydaje że to niedopatrzenie od WG, jeżeli to zostanie to ok, na spory plus.To jest największe OP. Nie gdybamy tylko rozmawiamy o tym co jest. Ale najpierw trzeba mieć te 12ps zwiadu żeby z tego skorzystać czyli min 26ps zgrupowanie.Przy 25 PS i optymalnym składzie, wychodzi 18-19 zwiadu+to co zdobywa się w rundzie 0. Nie wiem co byś musiał wymyślić, żeby nie mieć 12.

Lubelak wrote:
jednostka kamikadze bez konsekwencji, darmowe DO/ZASADZKA


Jest możliwe że się pojawią, a nie że 100% będą na stole.Jak się nie pojawią, walą stratami po przeciwniku z 2 opóźnieniami, wrzucają rozpoznanie rozkazów i tym samym pozwalają wydać więcej na FM albo potęgują końcowe straty, które w walce z RONem zawsze są nie małe. 80% pod pierwsze dwie tury. Serio przeraża cie 4 podstawki wyszkolenie 3, odporność 2, zasadą rabusie i hołota? To jest pytanie, które może postawić początkujący gracz, a nie mistrz. Odpowiem jak początkującemu, siła w zdolnościach, a nie statystykach. Gdyby statystyki jednostek decydowały o wygranych, Hadży Girej i BESZ-BASZ byli by niszą na stołach.I co ta jednostka może?I znowu odpowiem jak uczniakowi: wyskoczyć w turze 1 na połowie stolu lub dalej, bezczelnie pomaszerować na wroga, stać i blokować szarżę przeciwnika - robią to dowódcy, dlaczego nie darmowa jednostka, dać się pobić i odciągnąć jednostkę przeciwnika, ewentualnie ją wciągnąć, zbadać punkt, wyjść za krawędź, drażnić dowódców, robić złamanie... itd. Wszystko co wymaga podstawek - jest tego z górką. Rzuci się na kogoś i w pierwszej turze już ich nie ma, do tego prawdopodobnie z żadnym efektem dla przeciwnika... Cały Ty. Jak coś nie ma niszczycielskiej siły tajfunu i nie może wykonać przelamujacego uderzenia a'la husaria zwyczajnie się nie liczy:-D Darmowe DO/ZASADZKA czyli zamiast w polu rozstawienia pojawią się gdzieś na stole o ile się pojawią WOW.Wiesz że ZASADZKA pojawia się z automatu, w przypadku piechoty15 cm od wroga, w terenie? wystarczy mały domek na 4 podstawki albo zagajniczek.

Lubelak wrote:
dodatkowy model specjalny do przewodnika


Na podjeździe może by to była mocna zasada, ale na zgrupowaniu jest to tylko fajny dodatek ale sam w sobie według mnie nie jest mocny.Post wyżej Robson pisał o deficycie rozkazów, a ty plujesz na darmowego gońca? No to się zdecydujecie Panowie rozmiarze. :D

Lubelak wrote:
dużo dowodzenia


tyle samo co w zgrupowaniu na późniejsze lata tyle że za wyższą cenęNie ważne co masz w innym, ważne co masz tutaj i jak to wpływa na synergie, tego zgrupowania.W cenie
dowódcy masz rozkaz za który w innych przypadkach ludzie płacą, a suma rozkazów pozwala opanować efekt strat i to wszystko o czym pisał Robson


Lubelak wrote:
trzy jednostki uderzeniowe, 5-6 osłonowo-pomocniczych, ale z niemniejszym kopem, dobra zwartość, rewelacyjna mobilność itd. wszystko za jedyne 25-26


Trochę gram już RONem i wiem że te 5 jednostek osłonowych z których tylko 3 służą do faktycznej walki - kozacy - przy rajtarach raczej mogą się schować bo najpierw muszą szarżować powyżej 10cm żeby liczyć na impet, później muszą dojechać do walki i przeżyć ostrzał z pistoletów wtedy może wygrają walkę.Za mało gry druga stroną. Kozacy są najlepszą jednostką w klasie średniej. Być może tego nie widzisz, bo zawsze grają w cieniu pancernych czy husarii. Utrudnieniem będą dwie kolejne rany ale one raczej wskoczą na dragonów i wołochów. Na FM nawet nie będę próbował tych 5 jednostek rzucić. Do FM idą czołgi.

Trzy jednostki uderzeniowe czyli 2 pancernych z ranami i trzypodstawkowa husaria.2 d.k i d.p. Jedyna faktycznie mocna strona całego zgrupowania. To brzmi jak żart. To co mają napisać Ci którzy zgrupowania mają na średniej klasy jeździe? Jeden skwadron husarii, potrafi zrolować dwa pulki, pancerni zrobią to spokojnie z dwoma skeadronami.Pancerni z jedną raną mogą mieć problem przy zachodnich działach i FM. Szczególnie przy wyjsciowym morale 11. I po co jechać w FM, od razu niech jadą w budynek.Tych formacji i dział jest tyle, że najlepiej niech w ogole zostaną na swojej połowie stołu. Zaczynam podejrzewać że jedyny koncept na grę jaki posiadasz to się rozpędzić, uderzyć i zobaczyć kto się przewróci. Jeżeli tak, to faktycznie budynek i FM zawsze cie wymanewruje, a pojedyncze działo zabije 6 podstawek
:-D
Lubelak wrote:
rany na drugoplanowych jednostkach


no nie, raczej na pancernych.Ale pancerni jeżdżą z rotmistrzem i wsparciem w rozkazach , więc jest to bez większego znaczenia. Chodzi o to że pozostałe ranne jednostki będą robić inne rzeczy niż walka, więc ta rana to se może...

Nie wiem co jest w tym zgrupowaniu przegięte. W sumie masz 3 jednostki które są w stanie coś więcej zdziałać licząc że w ogóle dojadą do przeciwnika. Pozostałe to takie średniaki typowe dla RON (a teraz burza, jak genialną jazdę kozacką można nazwać średnią, Szwedzi nawet takiej nie mają i inne bzdury) Bzdury powiadasz? Właśnie ripostowałem większe. Pograj drugą stroną i poszerz perspektywę. Ja mam pełną.

Na 25-26ps może nie znajdzie się zgrupowanie zachodnie z większym kopem, ale na żadne ps nie znajdzie się takie bo zachodnie armie na tym nie polegają. Zachód ma wyszkoleniebzdura, pancerzpół bzdury i siłę ognia też pół, RON manewrowość i uderzenie.Policz weteranów, policz realny pancerz w WW i możliwości ostrzału oraz jego skuteczność. I nie pisz ze coś mają za więcej ps, bo efekty i wybór scenariusza, kładą na start zachód w połowie gier. Masz piechotę i strzela to nie masz czym się bić, masz rajtarów to połowa nie strzela, masz pancerz to przeciwnik ma rohatyny i tarcze albo kopie i tarcze. O liczebności i manewrowość nie wspomnę.

Przy przeciwniku na większych punktach Czarniecki może już mieć problem. Podaj chociaż jeden przykład, jeden plis.

Nie twierdzę że to zgrupowanie jest słabe, bo nie jest, ale za 3ps można było albo wrzucić coś lepszego Luka Skywalkera i czołg Rudy.(1ps za dodatkowy ps rozkazu, 1ps za zasady specjalne mistrz wojny szarpanej i Pomoc miejscowych, 1ps za coś zamiast zasady partyzanci, nie przekonuje mnie ta zasada) albo zamiast dorabiać do już istniejącego zgrupowania nowe zasady, stworzyć zupełnie nowe zgrupowanie tak jak to zostało zrobione z Niezwyciężonymi.

Aktualnie to zgrupowanie jest wg mnie lepsze w wersji bez Czarnieckiego, dodatkowe zasady za te 3ps nie zachęcają mnie w żaden sposób do grania tą wersją.

To jest moje zdanie na temat tego zgrupowania.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Wed Nov 20, 2019 10:31 am 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Sun Dec 25, 2011 9:08 pm
Posts: 519
Lubelak rozserdzil sia! ;) :D

_________________
Blog: http://zgielk.blogspot.com/search/label/robson


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Wed Nov 20, 2019 11:15 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Fri Mar 22, 2013 11:45 pm
Posts: 3087
robson wrote:
Lubelak rozserdzil sia! ;) :D
Nie, dostosowuje język. :-D

A w temacie mam propozycję:
Miejscowi/chłopi występowali jak świat długi i szeroki.
Zaproponujmy taki o to zestaw jako możliwy do wybrania przy każdym zgrupowaniu:

Zapłać 3 PS a w zamian dostaniesz:
- kosztem całego posiadanego zwiadu dwa wymanewrowania przeciwnika
- jednostkę chłopów w wersji j.w.
- +1 rozkaz
- dodatkowy model specjalny
- rany na co drugiej jednostce

Ja biorę od ręki.

_________________
Zaliczone Turnieje:
Lublin-24; Warszawa-12; Kraków-4; Chorzów-3; Pola Chwały-6; Wilanów-6; Kielce - 2, Dąbrowa Górnicza -2


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Wed Nov 20, 2019 2:35 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Thu Mar 08, 2018 3:11 pm
Posts: 762
Cholera popcorn mi sie skonczyl..

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Dowódcy historyczni w Zgrupowaniu
PostPosted: Wed Nov 20, 2019 3:16 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
User avatar

Joined: Mon Aug 17, 2009 1:51 pm
Posts: 2481
Location: Kraków
Lubelak wrote:
robson wrote:
Lubelak rozserdzil sia! ;) :D
Nie, dostosowuje język. :-D

A w temacie mam propozycję:
Miejscowi/chłopi występowali jak świat długi i szeroki.
Zaproponujmy taki o to zestaw jako możliwy do wybrania przy każdym zgrupowaniu:

Zapłać 3 PS a w zamian dostaniesz:
- kosztem całego posiadanego zwiadu dwa wymanewrowania przeciwnika
- jednostkę chłopów w wersji j.w.
- +1 rozkaz
- dodatkowy model specjalny
- rany na co drugiej jednostce

Ja biorę od ręki.


Świetny pomysł na Taktykę Ogólną + iconKOZ może brać zawsze (nawet gdy różnica jest mniejsza niż 3 lub jest Silniejszy) , podnosząc koszt Zgrupowania o 3PS. :D
Nazwa robocza" Cham, chamem, na wieki wieków amen"

Kupuję do następnego Świątecznego Merkuriusza Krakowskiego

_________________
Niepokonany przez Brandenburgię oraz Królestwo Danii i Norwegii i grupę rozpoznawczą Erika Jonssona bo jeszcze z nimi nie grałem. :)


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group