Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
It is currently Fri Dec 06, 2019 2:55 pm

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 992 posts ]  Go to page Previous  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100  Next
Author Message
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 9:24 am 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Tue May 08, 2012 9:01 am
Posts: 2885
NetCop wrote:
@Olbracht
My byśmy to zagrali tak, że BBB automatycznie ucieka (nie mogąc się wycofać do 2cm od wroga). Te podstawki które wpadają na CCC giną reszta wieje w kierunku od AAA.

Potwierdzam, taką sytuacje miałem na Polach Chwały, gdzie straciłem podstawkę rotmistrza, reszta oddziału uciekła. :(

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 9:37 am 
Offline
Regimentarz
User avatar

Joined: Sun Apr 01, 2012 1:37 pm
Posts: 5805
Location: W-wa
zk1944 wrote:
NetCop wrote:
@Olbracht
My byśmy to zagrali tak, że BBB automatycznie ucieka (nie mogąc się wycofać do 2cm od wroga). Te podstawki które wpadają na CCC giną reszta wieje w kierunku od AAA.

Potwierdzam, taką sytuacje miałem na Polach Chwały, gdzie straciłem podstawkę rotmistrza, reszta oddziału uciekła. :(



Jeśli tak się ucieka, to chyba źle straciłeś. Podstawka dowódcy jest zdejmowana jako ostatnia. Dowódca nie jest w fizycznym miejscu, w którym znajduje się jego podstawka. Należało po prostu zamienić podstawki i rotmistrzem uciec.

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 35 R: 8 P: 6.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 9:40 am 
Offline
Chorąży/Ensign
User avatar

Joined: Mon Mar 12, 2012 10:37 am
Posts: 2290
Location: Lublin
Olbracht wrote:
zk1944 wrote:
NetCop wrote:
@Olbracht
My byśmy to zagrali tak, że BBB automatycznie ucieka (nie mogąc się wycofać do 2cm od wroga). Te podstawki które wpadają na CCC giną reszta wieje w kierunku od AAA.

Potwierdzam, taką sytuacje miałem na Polach Chwały, gdzie straciłem podstawkę rotmistrza, reszta oddziału uciekła. :(



Jeśli tak się ucieka, to chyba źle straciłeś. Podstawka dowódcy jest zdejmowana jako ostatnia. Dowódca nie jest w fizycznym miejscu, w którym znajduje się jego podstawka. Należało po prostu zamienić podstawki i rotmistrzem uciec.


Też mu tak tłumaczyłem, że ktoś zrobił wałek ]:(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 12:15 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
User avatar

Joined: Thu Jul 23, 2009 11:47 am
Posts: 3653
NetCop wrote:
Jeszcze co do zabudować, jeśli jednostka atakuje drugą znajdującą się w terenie zabudowanym to szarżując musi przejść w szyk rozproszony (za darmo) czy wykonuje atak w zwartym? Ma to znaczenie dla rajtarów którzy straciliby w ten sposób dobrą dyscyplinę taktyczną dostając w zamian słabą.


Nowy temat rozprawki - wyrżnięcie całej jednostki z powodu niemożności wycofania/ucieczki od wroga

W sytuacji gdy jednostka zostanie zaszarżowana jednocześnie od przodu i tyłu i przegra walkę to zostaje wyrżnięta do nogi czy też ucieka "kominem" pomiędzy jednostkami? Chyba nie ma tu znaczenia czy zda test morale po przegranej czy nie bo i tak nie ma się jak wycofać, a więc przejdzie w stan ucieczki i w konsekwencji cała zginie.
Obrazek: AAA i CCC należą do tego samego gracza

AAA|AAA
BBB|BBB
CCC|CCC

Sytuacja druga, szarża od frontu, a z tyłu 2cm za wrogiem dojeżdża nasza druga jednostka. Wróg przegrywa walkę wręcz i powinien się wycofać ale nie ma gdzie więc automatycznie ucieka i teraz ucieka na naszą jednostkę stojącą 2cm za jego tyłem i ginie czy też ucieka w bok
Obrazek: AAA i CCC należą do tego samego gracza

AAA|AAA
BBB|BBB
2cm
CCC|CCC

Sytuacja identyczna jak w powyżej (AAA i BBB zwierają się w szarży) ale tym razem CCC ostrzeliwuje BBB w obronie, zdejmuje podstawkę, wywołuje test morale. BBB to kawaleria, nie zdaje więc się dezorganizuje i powinna się wycofać od CCC tylko znów nie ma gdzie się wycofać. Automatycznie ucieka, a że uciekłaby na AAA to ginie w całości czy też ucieka "bokiem"?

Moim zdaniem wszystkie trzy przypadki kwalifikują się do totalnej wyrzynki ale, że ostatnio mieliśmy głosy wątpliwości to rzucam temat do konsultacji czy dobrze to rozgrywamy.


Dobrze wiedzieć jak jest z modyfikatorami za strzał. Ostatnio strzelałem kartaczem w rozproszony za płotem z -2...

Sytuacja 1 - wypadkowa dla ucieczki od oddziałów A i B jest równoległa do obu, więc teoretycznie uciekają ale nie mają się jak obrócić. Dlatego te, które w prostej linii nie darzą rady wykonać np zwrotu, są niszczone. Jakby walka wyglądała jak w trzecim przykładzie, gdzie C walczyłby np z jedną bazą w 2/3cim szeregu, wtedy B uciekałby w bok, bo mógłby się odwrócić.

Sytuacja 3 - Oddział ginie. Nie ma jak uciec. A na pewno nie ucieka równolegle, bo wycofanie jest w tył a nie w bok.

Jak rozumiem, pierwszy ruch ucieczki jest zawsze w prostej linii od wroga. Co wpadnie na przeciwnika lub nie ma jak uciec, ginie. W kolejnych turach ucieczka jest już bardziej składna i można omijać np. teren.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 12:49 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
User avatar

Joined: Mon Mar 12, 2012 10:37 am
Posts: 2290
Location: Lublin
Wycofanie (czy to zwykłe, zdezorganizowane czy ucieczka) wywołane przegraną WW lub ostrzałem musi się odbyć w linii prostej od atakującego lub w wypadkowej przy walce z dwóch stron. Nie wiem jak zakwalifikować sytuacje w której ucieczka jest wynikiem tego, że oddział nie może się wycofać (czy to po zdanym teście morale czy to po dezorganizacji) tak jak w podanych przykładach. Czy ona też musi się odbyć zgodnie z zasadami wymienionymi wyżej czy też jest to już taki rodzaj ucieczki jak po ruchu z omijaniem jednostek. Jeśli ten drugi przypadek to i tak w podanych przykładach nie ma miejsca na obrót. Dopiero gdyby oddział BBB miał 2/3 szeregi wtedy jeden szereg mógłby zginąć zostawiając miejsce pozostałym 2 na ucieczkę ale pod warunkiem, że ta ucieczka mogłaby pójść w bok.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 1:17 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Tue May 08, 2012 9:01 am
Posts: 2885
NetCop wrote:
Też mu tak tłumaczyłem, że ktoś zrobił wałek ]:(

Ten ktoś to Aldin, czy on tak słabo zna zasady?
Po drugie, zapis zdejmowania podstawek obejmuje zapisy do walki wręcz i strzelania. Nie może być tak, że podstawka, która właśnie natknęła się przy ucieczce ta przeżyje a ginie inna.
Upieram się przy takim rozwiązaniu.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Last edited by zk1944 on Tue Nov 20, 2012 1:18 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 1:17 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Mon Jul 27, 2009 9:06 pm
Posts: 3177
Location: W-wa Tar-cho-min
Pyt. Nr 8 w FAQ

_________________
Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne. 99% ludzi na palcach liczy do 10. Ja liczę do 1000.
WYMAGANIA przy czytaniu moich wypocin: poczucie ironii oraz zaliczony przedmiot Sarkazm :P


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 1:37 pm 
Offline
Chorąży/Ensign
User avatar

Joined: Mon Mar 12, 2012 10:37 am
Posts: 2290
Location: Lublin
Odpowiedź z FAQ wyczerpuje kwestie sytuacji #1 ale czy podciąga się pod to sytuację Olbrachta, gdzie tylko 1 podstawka atakuje tył?
Co z #2 i #3? Tam nie ma ataku z dwóch stron, a jest kwestia niemożności wycofania się co wywołuje ucieczkę. Tylko czy ta ucieczka ma się odbywać tak jak wycofanie po linii prostej (czyli de facto jednostka zostanie zniszczona) czy też ucieknie w bok?


@zk1944
Podstawka dołączonego dowódcy staje się normalną podstawką jednostki do której dołączyła, a przy zdejmowaniu strat jest określone, że dowódca ginie ostatni.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 2:51 pm 
Offline
Regimentarz
User avatar

Joined: Sun Apr 01, 2012 1:37 pm
Posts: 5805
Location: W-wa
Net, wydaje mi się ,że ucieczka odbywa się po linii prostej. Giną te podstawki, które nie są w stanie znaleźć sobie miejscao 2 cm od jednostki atakującej i 2 cm od jednostki blokujacej tył .

_________________
Turniejowe boje RON: Z: 72 R: 23 P: 11. Turniejowe boje TUR: Z: 56 R: 10 P: 7. Turniejowe boje TAT: Z: 24 R: 6 P: 1.
Turniejowe boje SWE: Z: 5 R: 0 P: 0. Turniejowe boje KOZ: Z: 35 R: 8 P: 6.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pytania poczatkujacego
PostPosted: Tue Nov 20, 2012 4:50 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Sat Aug 07, 2010 9:08 am
Posts: 1911
Location: Kraków
Przy okazji szarży i kontrszarży:
W erracie jest napisane, że jeśli jednostka nie kontrszarżowała, a wróg się z nią zetknął to traci Szarżę i dostaje Ruch. I tu pada pytanie: wróg który miał być celem kontrszarży, czy dowolny wróg?
Np. Jednostki przeciwnika, A i B mają inicjatywę i rozkazy szarży. Moja jednostka C ma również szarżę i deklaruje kontrszarżę na A. Wtedy B rusza się pierwsza i łapie C od przodu. Czy tracę Szarżę?

_________________
Może i RON jest przegięty, ale to Turcja jest potęgą i basta!
http://grzegorzgregx.blogspot.com/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 992 posts ]  Go to page Previous  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group