Ogniem i Mieczem - By Fire and Sword

Historyczna Gra Strategiczna - Historical Wargame
It is currently Sun Dec 08, 2019 6:46 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next
Author Message
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 3:15 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Wed Dec 04, 2013 12:10 am
Posts: 1215
Location: Lublin
Geralt wrote:
Kaduceusz wrote:
Geralt a pika piechoty nie zadaje przypadkiem ciosu jako pierwsza? i dopiero te jednostki które 'przeżyją' mogą zadawać cios piechocie?
Ad Braveheart- kiedyś słyszałem opinie że była to jedna z lepiej udokumentowanych bitew tego czasu gdzie chyba w historii całego średniowiecza piechota po raz pierwszy powstrzymała natarcie kawalerii 8)
Może dobrym rowiązaniem byłoby wprowadzenie 'weteranów' dla pikinierów zachodnich (np tylko dla starych formacji w pancerzach)? ;)


Bije jako pierwsza, tak jak pisałem. I tak jak pisałem nie zmienia to za wiele przez to że trafiają (oprócz części szwedów bo tylko oni mają pikinierów z wyszkoleniem 5 w niektórych regimentach) na 4. Więc nawet z 6 podstawek bijących wszystkimi swoimi kośćmi zadajesz jeździe kozackiej statystycznie nieco ponad 3 rany. Zwykle jakaś podstaweczka jest tam gdzieś w tylnym szeregu i i tak by nie biła więc niczego to nie zmienia

Pikinierzy Weterani już są u Szwedów i wciąż jest problem. Trafiają na 5. Czyli tak jak zwyczajna kawaleria z pistoletami BEZ impetu :P . W walce pikinierów weteranów i jazdy wołoskiej obie jednostki trafiają się tak samo. Dlatego myślałem że fajnie mógłby działać modyfikator dla pikinierów +1 albo nawet +2 do trafienia przeciwko kawalerii. Husaria czy doborowi pancerni i tak będą w stanie przejechać po pikinierach bez problemu (tak jak zresztą powinni) Ale taka jazda kozacka już nie. Oczywiście sytuacja kompletnie się zmienia kiedy pikinierzy chowają się za płotem albo jakąś przenośną przeszkodą bo wtedy rzeczywiście, zabranie impetu, pierwsze uderzenie, skuteczność 1, 2 kostki za podstawkę i ewentualna dodatkowa za podstawkę z tyłu robi fajne rzeczy. No ale tu wracamy do mojego pierwszego marudzenia czyli tego że Duńczycy przenośnych przeszkód nie mogą brać "bo nie" :(


ale w walce z pikami nigdy nie ma impetu jak mają obrone xD


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 3:25 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Thu Mar 08, 2018 3:11 pm
Posts: 650
Moim zdaniem wystarczy zamienic zasade pierwszego ciosu na taka ze nie oddaja poranione/zabite jednostki będące zwiazanie w walce wrecz (stykajace sie podstawkami)

Slowem jak pikinierzy np. zadadza 4 rany to przeciwnik wyplaca tymi kozakami 3 ataki mniej).

Sam powoli dojrzewam do tego ze korzysc posiadania batali nie jest warty oddziału ciołków ktorzy tak naprawde sa bardziej kulochwytami niz ofensywna jednostka;/
A w tym czasiem mogli by strzelać.

Zreszta o tym rozpisze sie w swoim czasie

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 3:35 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
User avatar

Joined: Fri Aug 30, 2013 8:27 pm
Posts: 926
Location: Warszawa
Enma_ wrote:
Geralt wrote:
....


ale w walce z pikami nigdy nie ma impetu jak mają obrone xD



Tak samo zawsze jak mają obronę maja pierwsze uderzenie, wymieniłem wszystkie bonusy jakie ma kombos płot+pika 8-|

miszczu wrote:
Moim zdaniem wystarczy zamienic zasade pierwszego ciosu na taka ze nie oddaja poranione/zabite jednostki będące zwiazanie w walce wrecz (stykajace sie podstawkami)

Slowem jak pikinierzy np. zadadza 4 rany to przeciwnik wyplaca tymi kozakami 3 ataki mniej).

Sam powoli dojrzewam do tego ze korzysc posiadania batali nie jest warty oddziału ciołków ktorzy tak naprawde sa bardziej kulochwytami niz ofensywna jednostka;/
A w tym czasiem mogli by strzelać.

Zreszta o tym rozpisze sie w swoim czasie



Żeby Husaria była jeszcze bardziej przerażająca i nie do zatrzymania :-D A serio to też jest to jakiś pomysł. Obecnie pikinierzy stoją, ładnie wyglądają i straszą graczy którzy jeszcze nie zauważyli że nie są aż tacy straszni jak mogą się wydawać

_________________
Mój nick nie pochodzi od Geralta z Rivii tylko od mojego drugiego imienia :) (na forum Flamesów jako Batura)


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 4:43 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Tue May 08, 2012 9:01 am
Posts: 2885
Mają pierwszy cios, bo ja z tylnego szeregu zabierają impet. iconSWE Mają jeszcze wysoka dyscyplinę co chcesz więcej.
Trzeba tylko nimi zagrać umiejętnie, źle użyta husaria też przegrywa. :D
Dla przykładu blok pikinierow 6 podstawek (3 podstawki z przodu) daje 9 kostek, przeciwko jeździe kozackiej która może dac 7 kostek (3 z przodu). Jest szansa wygranej.

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 5:15 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
User avatar

Joined: Fri Aug 30, 2013 8:27 pm
Posts: 926
Location: Warszawa
zk1944 wrote:
Dla przykładu blok pikinierow 6 podstawek (3 podstawki z przodu) daje 9 kostek, przeciwko jeździe kozackiej która może dac 7 kostek (3 z przodu). Jest szansa wygranej.


pikinierzy trafiają na 4, kozacy na 5. Pikinierzy wbijają 2,88 rany a kozacy 2,45. Mała ta szansa wygranej patrząc że jazda kozacka do bloku pikinierów przystawi się raczej frontem 5 podstawek z 12 atakami. I chodzi mi właśnie o to że jest "szansa wygranej" lekka jazda która ma atakować flanki może przełamać frontalnie tak samo liczebną jednostkę która jest teoretycznie zaprojektowana do walki z tą kawalerią :P przy trafianiu na 4 pierwszy cios ma naprawdę małe znaczenie bo prawie zawsze rany wejdą na tylny szereg. O to też chodzi że postawienie bloku pikinierów na drodze lekkiej jazdy nie jest złym ich użyciem :P jest użyciem logicznym :-D A nie są w stanie spełnić tego zadania. To że Szwedzi mają wysoką dyscyplinę nic nie pomaga Duńczykom. Porównując do husarii, szarżując blokiem 6 husarzy w klocek 6 zwykłych rajtarów (bez pancerzy, nie weteranów, bez obrony) spodziewasz się automatycznej wygranej a nie remisu i różnicy "0,4 rany"

_________________
Mój nick nie pochodzi od Geralta z Rivii tylko od mojego drugiego imienia :) (na forum Flamesów jako Batura)


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 5:58 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Thu Mar 08, 2018 3:11 pm
Posts: 650
Szarza 3 kozakow na 6 pikinierow?
To brzmi jak szalenstwo.

Mysle ze trzeba porownac 6 kozakow na 6 pikinierow.

Pikinierzy 9 atakow trafia 3,6 save i mamy 2,82 rany - liczmy 3.
Oddaja kozacy frontem 4 podstawek, 10 atakow, 5 trafień, 3,5 rany. Czyli 3do4.

Czyli mamy remis lub przegrana kozakow.
Jak dla mnie pikinierzy ich zatrzymują ;)

Jesli do tego dodamy ze kozacy wystepuja raczej w 5 albo otrzymuja straty z wczesniejszego ostrzalu to pikinierzy sa gora ;)

Takze nie jest tak zle w przypadku pik z wysoka dyscyplina ;)

_________________
Kiedy ludzi kupa,
to i rycerz dupa :P


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 6:12 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Wed Feb 20, 2019 12:24 am
Posts: 89
Location: Łódź
miszczu wrote:
Szarza 3 kozakow na 6 pikinierow?
To brzmi jak szalenstwo.

Mysle ze trzeba porownac 6 kozakow na 6 pikinierow.

Pikinierzy 9 atakow trafia 3,6 save i mamy 2,82 rany - liczmy 3.
Oddaja kozacy frontem 4 podstawek, 10 atakow, 5 trafień, 3,5 rany. Czyli 3do4.

Czyli mamy remis lub przegrana kozakow.
Jak dla mnie pikinierzy ich zatrzymują ;)

Jesli do tego dodamy ze kozacy wystepuja raczej w 5 albo otrzymuja straty z wczesniejszego ostrzalu to pikinierzy sa gora ;)

Także nie jest tak źle w przypadku pik z wysoka dyscyplina ;)


Nie po drodze mi do takich przemyśleń ale trudno.
Przyszło mi do głowy, że skoro kawaleria traci impet to mogą go dostać piknierzy jako kontr-impet (zwiększający wyszkolenie). Muszę przetestować jak wyjdzie walka. Myślę że szarża na takich warunkach może być kłopotliwa ale chyba bardziej realistyczna ;)


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 6:56 pm 
Offline
Porucznik/Lieutenant
User avatar

Joined: Tue May 08, 2012 9:01 am
Posts: 2885
Jeżeli będzie więcej podstawek kawalerii do walki to trzeba inaczej się ustawić aby walczyli również muszkieterzy wtedy masz przewagę liczebną.
OiM to nie tylko matematyka w trafieniach

_________________
Blog http://zk1944.blogspot.com/
Kampania: http://oim.in4.pl/
Mówię NIE małym podjazdom na turniejach !!!


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 7:18 pm 
Offline
Ciura obozowy/Camp follower
User avatar

Joined: Wed Dec 04, 2013 12:10 am
Posts: 1215
Location: Lublin
matematycznie Zbyszek wygrywał dywizje a potem matematyka pokazała środkowy palec i przegrał strategicznie.


Top
 Profile  
Reply with quote  
 Post subject: Re: Ściana płaczu
PostPosted: Tue Jul 09, 2019 8:17 pm 
Offline
Towarzysz/Companion
User avatar

Joined: Fri Aug 30, 2013 8:27 pm
Posts: 926
Location: Warszawa
Można też posadzić weterańskich pikinierów za umocnieniami dołączyć do nich dowódcę z 3 rozkazami który będzie zbierał rany i wtedy wychodzi że nawet husarie mogą odeprzeć. Ale troszkę nie o to chodzi... To samo z ostrzałem, jak uznamy że husaria szarżująca na pikinierów dostała wcześniej 4 tury strzelania średnich dział kartaczami to też może się odbić. A jak chcemy dawać inne jednostki do walki to w tych muszkieterów też coś innego pewnie jeszcze szarżowało. I nagle nie ma ani doskonałej od pikinierów ani przewagi od muszkieterów którzy sobie by siedzieli w zagajniku. Nie bez powodu daje zwyczajne 6 podstawek kozaków na 6 podstawek pikinierów w liczeniu 8-| Problem jest taki że z wyliczeń Miszcza (walczyłoby raczej 5 podstawek kozaków a nie 4 ale ok) wychodzi na to że ledwo co wygrywają. To samo z jakimiś rajtarami, gdzie nagle doskonała dyscyplina jest z obu stron też co najwyżej ledwo co się utrzymują albo po prostu przegrywają. Pikinierzy nie powinni mieć takich problemów z jazdą która nie jest w żaden sposób elitarna. Jedyne zadanie pikinierów to obrona piechoty i robią to słabo. Jazda Kozacka jeszcze umie strzelać jeździ sobie szybko itd. po prostu myślę że pikinierom należy się coś żeby przestali być tylko kulo-łapami.

_________________
Mój nick nie pochodzi od Geralta z Rivii tylko od mojego drugiego imienia :) (na forum Flamesów jako Batura)


Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group